Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær og forbrukerkjøpsloven.


Polardego

Anbefalte innlegg

Hei.

Når det gjelder mobiltelefoner så har jo selger 3 sjanser på å rette produktet og hvis ikke feilen er utbedret så får kjøper en ny. Hvordan er det med klær? Har kjøpt en dyr Gore-tex jakke fra en stor produsent og nå har det oppstått delaminering for tredje gang. Har sendt inn jakken to ganger før, da har bare jakken blitt lappet over stedet hvor delamineringen har oppstått. Nå har det kommet to nye hull og jeg kan selvfølgelig sende jakken inn for lapping igjen, men jeg er ikke fornøyd med å ha en dyr jakke som er full av lapper. Delamineringen oppstår på vilkårlige steder. Har hatt jakken i under et og et halvt år og den har hovedsaklig blitt brukt til jakt, fiske og skiturer. Sjelden med tung ryggsekk. Tror jeg har under 30 døgn med den til sammen, har vært lite ute i det siste. Spørsmålet mitt er egentlig om jeg har krav på ny jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbrukerkjøpsloven http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Se kapittel 6/§30 ifht selgers rett til å reparere.

1,5 år.... spørs om ikke bevisbyrden havner på deg (ifht hard bruk mv), om ikke det åpenbart er noe feil med jakka.

Får du de til å innrømme at de har plikt til å reparere, har de også innrømmet "mangel" etter loven. :arrow: Rett til ny jakke.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en meget bra sak, siden det er et problem du har oppdaget, og reklamert på tidlig.

Kjør saka, og få fjerna merket eller selgern fra markedet.

Det er ikke gøy for en selger å få trøbbel med Forbrukerrådet.

PS det er selger som har ansvar overfor deg.

Ikke la ham forsøke seg med at du må kontakte importør/produsent etc.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS det er selger som har ansvar overfor deg.

Ikke la ham forsøke seg med at du må kontakte importør/produsent etc.

Dette er et generelt problem, enkelte skjønner ikke at de har et ansvar ovenfor sin kunde UAVHENGIG av importøren/produsenten. Forbrukerkjøpsloven gjelder, som det framgår av navnet, i forbrukerkjøp. Loven kan ikke fravikes. Mellom NÆRINGSDRIVENDE er det fritt fram å avtale hva man vil, men det er forbrukeren uvedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har tolket loven så vil du ikke ha krav på nytt produkt. :(

Årsak: feilen oppstår på forskjellige steder og er derved ikke samme feil, :) for å ha krav på nytt prod. skal det være den samme feilen over flere ganger.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du tar feil Atle, det er akkurat det samme som blir reparert hver gang (trenger ikke å være akkurat samme sted). Hvis det en gang var en søm, en annen gang snølåsen, en tredje gang glidelåsen osv hadde du nok hatt rett (jeg synser nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perhaps.. :(

Hvis jeg kjøpte ei bok og ei side løsnet, siden ble "limt" på plass av selger. To dager senere løsnet en annen side, ny feil? Samme feil?

Kanskje svaret ligger i at reklamasjonen gjelder selve lamineringen som helhet? En feil i lamineringsprosessen? Gjelder å tenke vidt her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.