Gå til innhold
  • Bli medlem

Forstuet ankel og fjelltur


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Etter et kraftig overtråkk forrige helg fikk jeg bekreftet på legevakten at det ikke var brudd, bare en kraftig forstuing. Jeg ble sendt hjem med krykker og en støtte-skinne jeg måtte bruke fast i 6 uker. Deretter måtte skinnen benyttes i 2 mnd ved risikoaktiviteter. (gange på ujevnt underlag, jogging etc) 

Dette kom jo perfekt timet med tanke på alle turene jeg har planlagt i juli. Jeg såg umiddelbart for meg at alle turplanene gikk i vasken denne sommeren/høsten. Legen sa at jeg kunne gå turer og belaste inntil smertegrensen. 

Etter 5 dager på krykker har jeg forsiktig begynt å belaste venstre fot. Klarer nå å gå en kilometer på asfalt før jeg trenger en real pause. Er derimot litt skeptisk på å legge ut på de planlagte turene med dagsetapper på ca 12-14 km. Noen som har erfaringer med kraftig forstuing og turgåing med skinne? Er 2 uker til første planlagte tur.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 2 uker vil jeg tro du er betraktelig bedre enn nå. Har selv gått en del turer etter overtråkk, det går stort sett greit. Som legen sier så er jo din egen smertegrense en grei indikator. Nå er jeg på INGEN måte medisinkunnig, men min erfaring er at du sjelden går deg så mye verre at du ikke kan fortsette neste dag. Det blir varmt og ømt, men naturen er fin åkkesom. 

Den eneste reelle faren jeg kan komme på er at du pådrar deg et ankelbrudd på tur grunnet at du vil ha svært manglende støttemuskulatur. Tung sekk er en dårlig kombo i så tilfelle, så det spørs litt på hvor idiotsikker og stabil den skinna di er. Jeg har av og til brukt støttebandasje hvis jeg går tur med sekk og dårlig ankel, da såpass godt surra at det nesten ikke går an å få ny overtråkk, for da kan du få trøbbel. Lykke til, gi oss beskjed om hvordan det går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er årets første fjelltur gjennomført 4 uker etter en kraftig forstuing av venstre ankel. Turen gikk over Sørbølfjellet på Flå. 30 km fordelt på 5 dager gav et snitt på 6 km pr. dag. Det viste seg å være passe lengde. Den store skinnen fra legevakten passet bare såvidt ned i fjellstøvelen. IMG_20200715_123412.thumb.jpg.f9a610248d4da61f7cd0dd24f813f8d7.jpg

Men dette skjønte jeg raskt kunne utvikle seg til et mareritt å gå med. Kjøpte derfor en mindre støttesokk som ikke tok så mye plass:

IMG_20200715_123550.thumb.jpg.3a37c7d20a5807f0328fb9cd7240b0db.jpg

Denne fungerte fint, og sammen med gåstaver og korte dagsetapper så gikk det greit med fjelltur tross en fortsatt øm ankel. Planen var å pakke så lett som mulig, men i følge med kona må en viss komfort opprettholdes for å stimulere turgleden. Endte opp med totalt 15 kg på ryggen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankelen tålte turen overraskende bra. Den er fortsatt noe stiv og øm, men det virket ikke som den tok noe skade av ekstra belastning og aktivitet. Tvert imot. Nå gjelder det bare å ikke tråkke over igjen, for det kan lett skje om jeg ikke er forsiktig. Den er et stykke unna høyre ankel med hensyn til styrke, kontroll og smidighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

hej @Bjellesau,

Jeg hader at være så meget på tværs af lægens råd, men jeg har haft mange forstuvninger og diagnosticeret mig selv med "løs ankel". Jeg husker første gang som ung. Ugevis i seng og avav at komme igang igen. Det er sket mange gange siden; nogen gange på kondi-tur, hvor jeg har været nødt til at fortsætte langt på foden. I de tilfælde har problemerne nærmest gået væk når jeg kommer i mål. Måske har de første forstuvningere gjort størst skade, jeg ved ikke hvorfor. Da det igen begyndte at ske for tit begyndte jeg at løbe i ujævne græs-rabatter, meget koncentreret og forsigtigt. Det var mærkbart at anklerne blev brugt og styrket. Det gjorde en forskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nogle år på bagen og derfor mulighed for at se i "bagklogskabens lys". Jeg havde nogle år problemer med at tviste min ankel alt for ofte. Her er grunden:

Jeg holder af at skose bilister for at flytte sig fra stol til stol .. at det i det lange løb bliver farligt for helsen.
Nu er jeg kommet til konklusionen, at dét netop var problemet bag min ankel; med den ene forskel, at jeg ved enhver lejlighed er hoppet på min cykel. Det er jo godt for kredsløbet, men, netop anklen bliver indirekte svækket fordi den ikke skal håndtere de 70 kg jeg præsenterer den for, for hver skridt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.