Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Jeg vurderer Sea To Summit-sovepose


Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en god sovepose og har siklet litt på Sea To Summit sine, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke har så mye peiling ettersom jeg har pleid å låne eller bruke en gammel en som har ligget på loftet i evigheter.

Jeg har egentlig lyst på en som kan brukes til alt fra vår-, sommer- og høstturer (selv om det nok primært blir sommerturer). Er 160 høy, ganske frossen av meg og liker å sove litt sammenkrøket i soveposen.

 

Sea To Summit Altitude TII Women som jeg vurderer har en komforttemperatur på -10, er det for varmt?

Sea To Summit Altitude TI Women har komforttemperatur -4, ville dette vært bedre?

Burde jeg satse på å kjøpe en til sommerbruk og en annen til vår og høst?

Burde jeg i det hele tatt kjøpe en "kvinnespesifikk" sovepose eller blir de veldig klaustrofobiske?

Har dere noen generelle erfaringer med soveposer fra STS?

 

Setter også pris på eventuelle andre forslag og innspill dere har! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Hvor høyt over havet skal du hovedsakelig telte? Og i hvilken landsdel? 

Selv om det er varmt i mesteparten av Sør-Norge akkurat nå, må man i høyfjellet om sommeren regne med temperaturer ned mot null grader om natten, de kaldeste nettene. Noen steder kaldere også, avhengig av landsdel og eksakt høyde over havet.   

Jeg er mann og sov nylig et par netter i telt ca 590 m.o.h., i en Helsport Alta-sovepose med t-lim på minus seks, komforttemperatur på null. Det var trolig noen varmegrader de aktuelle nettene, men jeg frøs litt likevel. 

Har du råd, bør du trolig velge to poser, ja. Men du får forhåpentligvis mer utfyllende svar fra andre her etterhvert. Selv har jeg ingen erfaring med STS, men jeg bestilte meg nylig denne vinterposen her i størrelse medium, mtp. å bruke den vår, høst og kanskje også kalde sommernetter i høyfjellet. Samboeren min har en behagelig Carinthia Defence 4 som hun fikk i Forsvaret, og som jeg har prøveligget litt. Den har enda bedre temperaturspecs, men er litt dyrere og tyngre, dog fortsatt lett sammenlignet med andre poser med tilsvarende specs. Merkelig nok så markedsføres den som en tresesongspose. 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.