Gå til innhold
  • Bli medlem

Postkassetrim, telltur, gjesteboka og andre elektroniske registreringsløsninger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

For 20 pluss år siden begynte jeg mitt friluftsliv i fjellene her med den lokale fjelltrimmen, som har eksistert siden 1990. I tidligere tider var det knapt nok stier, og folk visste knapt nok hvor de skulle gå på disse fjellene rundt her, men oppslutningen var formidabel. Nå er det rødmerkede løyper og etablerte parkeringsplasser på de fleste toppene. Personlig fant jeg fort ut at jeg ønsket å gå opp mine egne stier og at fjelltrimmen kanskje ikke var krevende nok, men nå etter 30 år er jeg selv en av pådriverne for dette.  

Jeg begynte rimelig kjapt å sondere rundt dette med å få til en elektronisk registrering for bestigning på fjelltoppene, og så at det var flere leverandører av dette. Fellesnevneren var app på telefon, og gebyr til ett eller annet selskap for å drifte dette, samt at det som oftest var ganske dyrt, men ble dekket av friluftsråd e.l.

Etter en viss sondering, fikk jeg tak i domenet fjelltrimmen.no, som jeg syntes passet perfekt for oss og jeg engasjerte @Martin Aronsen for å lage en applikasjon basert på samme motor som fjellforum, til nettsiden for registrering.

Etter at vi startet med dette tok det fullstendig av, og nå i disse koronatider, når man ikke skal benytte gjestebøker, så har populariteten økt. Vi har nå 900 medlemmer og rimelig høy aktivitet og godt over 100 bestigninger daglig i godværs perioder..

Vi har 3 forskjellige måter man kan registrere fjellturer på:

  1. Hjemmefra på egen PC etter tur. Kan kun gjøres en gang pr fjelltopp, og kun årets topper. Kommer alltid opp KL 12:00
  2. Fra egen telefon, nærmere enn 100 meter fra varden. Mest benyttet. Kan benyttes på alle toppene som har vært med i fjelltrimmen siden 1990. Man kan se sin egen posisjon i nettsiden, og også se hvor man er i forhold til gpx ruten som er lagt inn for hver fjelltopp.
  3. QR kode. Dette alternativet blir innført i disse dager, og vi får trykket små metallskilt som folk kan scanne som blir skrudd fast i boksene på toppene.
  4. IMG_1962.jpegIMG_1963.jpegIMG_1964.jpeg

Nettsiden har ellers statistikk, både felles og egen, samt at man kan ha egne mål, eller egne bedriftsidrettslag som kan konkurrere mot hverandre, slik at de som er med i den gruppen kan se hvordan de ligger an i forhold til andre i samme bedrift f.eks.

image.pngimage.png

Dette emnet lager jeg for å promotere denne enkle måten å gjøre elektronisk trimregistrering på. Ingen app som må vedlikeholdes, eller kostbare gebyrer. Jeg har valgt å legge siden på samme server som fjellforum der fjelltrimmen dekker sin egen andel, men om man velger IPS så kan man kjøpe det for 45 USD i mnd med inntil 65 brukere online samtidig.

Det er utrolig mange som har begynt med fjelltrimmen etter at vi begynte med elektronisk registrering. En viss konkurranse har det nok også blitt blant enkelte, men det viktigste er å komme seg ut.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.