Jump to content
Dalagrisen

Monteringspunkt - Åsnes Gamme 54?

Recommended Posts

Åsnes anbefaler at bindingen monteres i balansepunkt på sine ski. Men så fikk jeg  tipset at på just denne modellen var det anbefalt å montere bindingen noe bak BP, tanker om dette?
Hva er fordelene og ulempene med montering noe bak balansepunkt?

Skien er en grønn Åsnes Gamme 54, tror det er årsmodell 17/18, og bindingen blir en Rottefelle BC.

Hvis du fikk tips om å flytte monteringspunktet bakover, så må "tipseren" også forklare hvorfor og hvor mye.

Selv må du tenke gjennom hvilken bruksmåte du i hovedsak skal ha på skien, og hvilke egenskaper du vil den skal ha. 

Montert på balansepunktet vil skien alltid ligge flatt når du løfter den opp av snøen, lengre bak vil alltid gjøre at tuppen vipper fremover, lengre foran at den vipper bakover. Dette varierer selvsagt litt om det legger seg snø oppå skien. 

Montert bakover vil du få "mer fremski", det kan gjøre den tyngre å styre, og mer ski å løfte ut av snøen når den synker ned. På den annen side "flyter" den bedre.

Montert fremover blir den mer "aggresiv" og kanskje lettere å svinge, men du får mer "bakski" som noen ganger kan være vanskelig å få med rundt svingen. Skien kan flyte mindre fordi de synker mer ned foran.

Valgt lengden på skien har også innvirkning, en kortere ski er lettere å håndtere men flyter dårligere. Din egen vekt spiller også inn, og om du skal gå med oppakning. Selvsagt vil skiens konstruksjon kunne gjøre at du treffer bedre i forhold til radiusen med endret monteringspunkt, og vektfordelingen i skiens konstruksjon er litt "frem eller baktung", men da skal du "analysere" den grundig.

En Gamme 54 med BC binding er i utgangspunktet en fjellski, å montere på balansepunktet vil da ikke nødvendigvis bli veldig feil.

Mine gamme er montert normalt og jeg har ikke hatt behov for å flytte binding den ene eller andre veien. Det er en smal ski som går ned i skisporet og med godt smørespenn. 

Tore

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Onatopp
      God vinterdag til alle - break a leg!
      Åsnes Falketind.
      Fjellski - Åsnes Falketind 62 eller 68 - hva egner seg best til turer med 3/4 bortover og 1/4 oppover, og hva er egentlig forskjellen mellom disse to modellene (smørespenn, stabilitet i nedoverbakke, bortovergange) ?
      Bindinger:
      Voile Switchback eller Voile Hardwire, hva passer best til nevnte tildragelse med mest bortovergange  og litt oppovertur ?
      Sist, men ikke minst, hvordan er forholdet mellom lengde på ski og lengde på skigåer på hvor breie ski (hva om skiene er kortere enn skigåer) ?  Skjønner at en dyktig snemann vil kunne kjøre selv telemark på lange tannpirkere, der er ikke jeg, har til nå begrenset seg til ploging og fellegåing i nedoverbakke (!), dette tar jeg nå høyde for å endre litt på - med hjelp av erfarne utstyrsbrukere på forumet.
      Info:
      Sko: Crispi Svartisen.
      Energi:  Greier 1800 moh-topper med litt strev på sommeren (fra null moh).
      Høyde/vekt: 1.82m/70 kg.
      Erfaring:  Mye av årets tre sesonger -vinter har begrenset seg til bortoverski - dagsturer og en og annen overnattingstur ute på vinter.
      Mål:  Bli kvitt dødsangsten på ski i nedoverbakke.

• By Marius Engelsen
      Noen som har prøvd både Fisher sitt system, og Åsnes sitt system, som kan si noe om det er stor forskjell på gliden mellom de to? Lurer på om fraværet av fellelås har særlig betydning, eller om det er stort sett lik glid.
      Jeg bruker foreløbig Åsnes, og en stor fordel er at det er så lett å ta av og på fellene selv, uten å ta av skiene.
    • By Fjellbiff
      Hei godtfolk. 
      Har havnet i den situasjonen at jeg trenger et par nye fjellski. Til bla Amundsen extreme neste år. Så blir mye pulk trekking over flere dager, I tillegg blir det turer med mye oppover og nedover:-) Har frem til nå kjørt 75mm binding system. Dette på grunn av at jeg ikke er så sabla god på planker. Kommer nå til å gå over bc system og vurderer da noen ordentlig brede ski for "bedre kontroll" i kommende nedfarter. Så det jeg funderer på nå er å gå for Åsnes sine falketind 62??men blir det for mye kjøre ski å velge som "traske" ski med og uten pulk? Noen som har noe erfaringer med disse eller tilsvarende ski med bc system og denne type bruk? Tilbakemeldinger og tanker rundt dette tas imot med stor takk 😊
      J

• By elisati
      Jeg er på jakt etter en god allround fjell og markaski uten stålkant.  Har noen erfaring med en eller begge disse modellene fra Åsnes?  Jeg har  vanlige langrennski i tilegg, så det er ikke viktig at skien skal fungere bra i løype. Jeg er ca 168 høy med en vekt på rundt 60kg. Jeg kommer nok enkelte ganger til å gå med litt  tyngde på sekken, men ikke pulk.
    • By siapelan
      Jeg har hytte ved løypenett. En av løypene er ca 40 minutter 'rett opp', og deretter forholdsvis flate løyper så langt øyet ser  . For oppoverbakken trenger jeg feller, og siden jeg trenger spikerfeste og ikke glid i det hele tatt (i bakken) tenkte jeg på syntetiske fullfeller, som funker på alle føre og som jeg tar av når jeg er oppe. Jeg har prøvd/lånt noen av naboen, de festet jeg på tuppen med et metallfeste, og lim bakover, 'rundt' bak-kanten og resten oppå bakskia. Han sa de var ca 20 år gamle.
      Jeg har søkt litt på fullfeller, og de fleste har feste bak og framme, men litt uklart om det er lim på de. Jeg har derfor et par spørsmål:
      Jeg var ganske fornøyd med de jeg lånte - lette å ta av/på, og de satt som støpt. Er det en fordel å ha 'lim' på fullfellen, slik at de sitter skikkelig på skia? For meg (syntetiske fullfeller) - hvilke feller anbefaler du for spikerfeste til en grei pris? Skal ha til hele familien på 5. I utgangspunktet tenker jeg fullfeller, kan ikke akseptere mindre enn spikerfeste når ungdommen skal gå oppover ... Takk for alle tips du kan ha  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy