Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Hilleberg Anjan 3gt eller Helsport fjellheimen superlight

Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med Helsport-teltet, men har et Anjan 3 (ikke gt).

Er veldig fornøyd med dette til "lette" turer.

Raskt å sette opp, står godt i vind, bra ventilasjon (dette var jeg skeptisk til, siden dey ikke er ventiler oppe på teltet)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dortase: jeg vurderer å kjøpe nytt telt. Skal brukes sommer, vår og høst. Av og til alene, noen turer med to voksne og noen turer med en voksen og to barn (9 og 11). Blir nok mest brukt undertregrensa, men skal også brukes på høyfjellet. Jeg liker formen på Helsport sitt telt best, men har hørt at kvalitet på Hilleberg er bedre. Ønsket bare å få innspill fra folk med erfaring her inne på fordeler/ulemper med de to teltene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Navigatøren
      Jeg vet det har vært en del tråder om snømatter eller ikke. Jeg kjøpte meg et Keron 3GT og vurderer å få sydd på snømatter. Er det noen her som har 
      erfaring med dette? er det verdt det? og måtte dere sende teltet inn til Hilleberg? Hva kostet det?

• Av Kristian J. Vabø
      Nyheter for 2021 fra Hilleberg:

Helags 2 og 3 i Yellow label-serien, og Soulo i black label-serien..

• Av suprfort
      Beklager å lage enda en telt-tråd, men jeg skal prøve å være så konkret som mulig så vi slipper å diskutere så veldig mange alternativer. 
      Har Helsport og Hilleberg fra før, og synes Hilleberg er noen knepp opp kvalitetsmessig. Da Helsport bestemte seg for å legge ned i Trondheim og flytte sørover ble valget enda enklere; det neste teltet blir Hilleberg. Men hvilket? 
      Bruksområde: Vår-, sommer- og høstturer med ett barn. Ikke høyfjell, men litt åpne områder på fjellet blir det nok. For lokalkjente kan typisk bruk være Tovatna i Storlidalen, en eller annen plass inne i Jøldalen, eller områdene ved foten av Blåhø i Gjevilvassdalen.  Vekt: Jeg vil ha et så lett telt som mulig, men vil ikke ha et telt som er så tynt og skjørt at jeg er redd for å ødelegge det. Har prøvd superlightserien til Helsport, og det synes jeg ble for skjørt.  Tunnel/kuppel: Ideelt sett kuppel som kan stå alene, men ser det fort betyr mer vekt. Ikke avgjørende kriterie.  Det står mellom disse 2 (3) teltene: 
      Nallo 2. Red label (helårs), tunnel, kerlon 1200-stoff, 2,4 kilo. Anjan 2. Yellow label (tresesongs), tunnel, kerlon 1000-stoff, 1,8 kg.  Allak 2. Red label (helårs), kuppel, kerlon 1200-stoff, 3,3 kg. Allak utgår antakelig på grunn av vekt, selv om det er selvstående. 600 gram skiller de to andre. Er det verdt de ekstra grammene for å få et litt mer robust telt? De ser identiske ut når det gjelder grunnflate og høyde. 
    • Av Bjørnar D
      Hei! Jeg ser at det er en del tråder omkring disse teltene, men har likevel et par spørsmål omkring valget. 
      Jeg har en familie med to voksne, tre ungdommer (som heldigvis liker å være med) og en hund (labrador-tispe 2 år), og vi trenger telt til fjelltur inntil 5 døgn på sommer. Det blir nok mest 2-3-dagers turer, men ser for oss en litt lengre tur til Børgefjell i år. Vi har et Helsport Fjellheimen SL3 og et Helsport Rondane SL3 som jeg kjøpte i fjor. Jeg innser nå at plassen blir for knapp, så jeg vurderer å bytte ut Rondane-teltet med et mer romslig telt. Kan også vurdere å beholde begge og kjøpe et tredje telt. Blir fort litt mer vekt da, men det kan kanskje være behagelig å ikke ligge inntil hverandre også.
      Jeg har først og fremst tenkt på Fjellheimen 4. Sammen med Fjellheimen 3 bør vi da ha god nok plass, samt at den samlede vekten blir lav. Nå har jeg også blitt oppmerksom på Hilleberg Nallo 4. Vil forteltet på dette være stort nok til å plassere tre sekker om natta, eller må jeg gå for GT-utgaven med større fortelt? Sistnevnte er jo både litt tyngre og dyrere...
      Alternativ 1 er altså Fjellheimen SL 3 + Fjellheimen SL4 (og bo henholdsvis to og tre personer i de to teltene).
      Alternativ 2 er Fjellheimen SL 3 + Nallo 4 (evt. Nallo GT).
      Alternativ 3 er Fjellheimen SL 3 (for to personer) + for eksempel Reinsfjell SL3 (for to personer), og så la gutten på 17 få Rondane-teltet sammen med hunden. 
      Jeg vil gjerne høre hva dere mener, og jeg er mottakelig for andre forslag også. 
      Jeg lurer også litt på hvordan dere gjør det med hund. Ser ikke for meg at hun vil ligge i forteltet egentlig. Er samtidig litt skeptisk til om hun kan tråkke hull i teltbunn og liggeunderlag. Hun var med på en tur i fjor sommer også, men hun har blitt en del større siden den gang.
      mvh. Bjørnar D
    • Av culibre
      Hei. Er det noe her inne som har noen erfaring med Hilleberg Allak 3?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.