Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen


Tolpis

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er sikkert ikke første person som spør om dette, men jeg tenkte å gå Besseggen i nærmeste fremtid. Jeg har bestemt meg for at jeg SKAL, men jeg sliter også med høydeskrekk, så det blir en seier for meg sjøl dersom jeg gjennomfører det. 

Jeg har hørt både «den er ikke så ille som folk skal ha det til» og «det var grusomt». Sjøl er jeg redd for å stivne av skrekk, og ikke komme meg hverken opp eller ned. 

Finnes det noen skikkelig gode tips til å legge litt lokk på høydeskrekken, evt et tankesett som har funket for folk med tilsvarende bekymring? 

Dette er mitt første innlegg her og takker for mye generell fjellkunnskap og tips til et bedre turliv. 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

No veit eg ikkje heilt hvilken grad av høgdeskrekk du har, men Besseggen er ein tur du garantert klarer fint. Så lenge ein følger "stien" over eggen og lar vere å gå ut på kanten før du starter på sjølve eggen( frå Memurubu-Gjendesheim), så er det virkeleg ikkje ille.

Skal du gå med nokon eller aleine? Fokuser på turen,prat med folk og nyt den flotte naturen, så er eg sikker på at du vil få ei god oppleving.

Endret av Kjelby1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått der med folk med høydeskrekk flere ganger. Ingen av de har reagert på høyden der i det hele tatt. Alle var overrasket over at de ikke ble redde 😂 

Men også gått med en som ikke fantes høyderedd. Hun begynte å hyperventilere, men jeg tror hun var mer redd for sin høyderedde mor, som ikke ble redd, enn for egen skrekk. Hjernen altså 😂 

Så hva som skjer på eggen er umulig å forutse. Men at det er enklere enn mange tror er det ingen tvil om. Det verste med turen for mange, er lengden. De blir slitne og sårbeinte fordi de tror det kun er en liten spasertur. Det er litt lengre enn som så. Men langt ifra noe krevende lengde heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken retning går du? Fra Memurubu til Gjendesheim eller omvendt? Hvis man lider af højdeskræk, er det "værre" at gå nedad. Hvis du går fra Gjendesheim til Memurubu, går du ned ad Besseggen, og det føles mere udsat. Hvis du går fra Memurubu til Gjendesheim, går du op ad Besseggen, og det føles ikke lige så slemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Kjenner jeg ble litt roligere med en gang. Jeg tenkte å ta båten og gå fra Memurubu. Går den alene, men er sikkert noen hyggelige turfolk som trasker der samtidig tenker jeg. Gleder meg så til utsikten 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over Besseggen med folk med høydeskrekk, og jeg har sett flere med høydeskrekk som har fått ordentlig panikk, så det er all grunn til å ta høydeskrekken sin på alvor dersom man vet man har det. 
Selv har jeg ikke noe høydeskrekk så jeg vet dessverre ikke noe motmiddel, men jeg vil tro at det er bedre å gå oppover eggen enn ned, altså fra Memurubu til Gjendesheim, og jeg vil tro at dersom man klarer å gå opp eggen uten å snu seg, men bare holde blikket festet på steinen foran seg vil det gå bra. Utfra min erfaring ser det ut til at de fleste får skrekken omtrent mitt i eggen, etter at de har klart å komme seg opp første del, og så slapper av og snur seg.
Når det er sagt, Besseggen er en ufarlig tur, det største problemet for mange er lengden på turen, og at man ikke har kledd seg godt nok. Jeg har opplevd at det har vært 15-20 grader nede ved Gjendesheim da jeg ventet på båten, og det endte opp med kuldegrader og snøbyger på eggen da jeg kom dit, så alminnelig fjellvett gjelder i høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arcticpeak skrev:

...jeg vil tro at det er bedre å gå oppover eggen enn ned

Dette varierer fra person til person. En jeg kjenner har kjempetrøbbel oppover, men spretter nedover samme rute som ingenting. Noen er har høydeskrekk på egne vegne, andre blir mest redde av personene rundt som man ikke har kontroll på. Er man sliten kommer skrekken fortere.

Så: Kjenn din egen høydeskrekk og gå et par turer i forkant som du syns er eksponert for å øve deg. Ta pauser og hvil deg når det begynner å "klø". Skulle du gå i panikkfrys er trøsten at det går over. Det sies (greide ikke finne referanse i farta) at kroppen ikke greier å utskille adrenalin mer enn 15-20 minutter av gangen, så etter dette vil du føle deg bedre. - Det virker sikkert som et par livstider der og da, men du vil altså ikke bli sittende i fosterstilling på fjellet til evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høydeskrekk -men den blir bedre ved trening.  Jeg gikk turen alene - og gikk fra memurubu til Gjendesheim så jeg gikk oppover selve eggen (ser du skal det  og det er nok lurt!). Forsøkte å finne noen å henge bak men klarte ikke det (er en del år siden dette...).  Da kan man si at man er litt redd (nei det er ikke flaut!) og får støtte underveis (Jeg gikk bukkelægret dagen før og da spurte jeg om hjelp og fikk noen til å gå rett foran og rett bak - folk I fjellet er stort sett greie sånn. 

Jeg tok på caps og solbriller og så på steiner foran meg og fulgte merkingen rimelig slavisk og kom meg helt fint opp!  Dette går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke noe problem, har "høyderespekt" selv, og den gikk helt fint for min del. Synes siste partiet på Knutshø var værre, men der fikk kjæresten beskjed om at "Du går foran meg, jeg ser bare på skoene dine så jeg ser hvor jeg skal gå, og setninger som "se på den fine utsikten" får du vente med til vi er på toppen..." 😂

Endret av Minigrisinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.