GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, eg vurderer Ä overta en omplasseringshund - alaska husky pÄ 2 Är  i Mars. 

Til sommeren skal eg gÄ norge pÄ langs i lÞpet av 3-5 mÄneder. Starter i Juni. 

I den forbindelse lurer eg pÄ om eg burde ha noen betenkligheter med Ä legge ut pÄ en sÄ lang tur med en ``ny `` hund?  Hunden vil pÄ forhÄnd vere godt trent.

OgsÄ lurer eg pÄ om noen har en tanke om korleis overgangen til en normal kvardag vil vere for hunden,  etter at hunden har gÄtt timevis kvar dag / og hatt selskap av meg konstant i fleire mÄneder.?

Hunden vil ogsÄ fÄ mye trening etter hjemkost . Gjennomsnittlig 4 fjellturer veken. SnÞrekjÞring om vinteren.Jobber kun halv stilling, men den mÄ kunne vere alene noen timer. 

Er sikkert veldig individuelt fra hund til hund, men er interessert i tanker /erfaringer:)

Annonse
Skrevet

Jeg ser egentlig ingen utfordringer i forhold til det du nevner. Hunder tilpasser seg situasjonen bÄde nÄr du legger i vei pÄ tur og nÄr du kommer hjem. 

SÞrg for Ä ha med mange potesokker som du bruker pÄ asfalt, grus og steinete terreng. Sokkene blir fort slitt sÄ det er lurt Ä ha med en god del. Labbefett er ogsÄ viktig. La hunden gÄ mest mulig uten sokker nÄr det er mulig, da herdes potene. 

Dersom hunden skal bÊre klÞv er det lurt Ä trene pÄ dette. Vekt i klÞven er en ting en annen er vanskelig terreng der hunden mÄ hoppe eller gÄ rundt hindre. 

Dersom du fÄr en like varm sommer som i 2018 vil du nok bli nÞdt til Ä bÊre klÞven til hunden pÄ de varmeste dagene. 

Skrevet

Hei.

Jeg kan heller ikke se de store begrensningene her. Bruk tiden godt fÞr npl-turen sÄ hunden og du blir godt kjent, tren med klÞv og bli kjent med hundens evt. jaktinstinkt. Bare som et tips, det kan vÊre lurt Ä ha med en kjetting til "oppstalling" om natten. <dette i tilfelle hunden fÄr ferten av noe og fÄr lyst til Ä sjekke.

Skrevet
5 minutter siden, nudlerpÄtur skrev:

Takk for svar !! :)

Skal prÞve Ä fÄ til flest mulig turer fÞr sommeren :)

Da er kjetting skrivet opp pÄ innkjÞpslista:)

Kjetting trenger du nok bare dersom hunden biter over tjoringa, gjÞr den ikke det kan du spare vekt og bruke ett solid tau eller lignende. 

Skrevet

Det er vel ingen bedre mÄte Ä bli kjent med hunden enn Ä kunne dra pÄ tur. God tur :)

AH er dessverre ingen hund Ä ha lÞs, dag eller natt. Du vet aldri nÄr jaktinstinkt slÄr til. Bortsett fra det herlige hunder men noe varierende hvor sosiale de er. 

Du bÞr belage deg pÄ "hjemme alene trening" nÄr dere kommer tilbake. Begynn gradvis.

Skrevet

Heldig hund som fÄr vÊre med pÄ langtur! Bare hunden er godt trent og selvfÞlgelig trent til Ä bÊre klÞv om den skal det, sÄ tenker jeg dette er supert for hunden og samholdet mellom dere. 

Det eneste jeg ville passet pÄ var Ä ha rikelig med tid til hjemme-alene-trening nÄr dere kommer hjem, fÞr du mÄ i jobb og forlate hunden feler timer alene. En omplassert alaska husky er kanskje vant til Ä vÊre med andre hunder, og ikke trent pÄ Ä vÊre alene hjemme? I tillegg er vel separasjonsangst et ikke ukjent problem hos en del alaska huskyer... 

Skrevet

Min alaska husky var ogsÄ 2 Är nÄr jeg fikk henne. Hun hadde vokst opp utendÞrs sammen med 35 andre huskyer og bare vÊrt innendÞrs hos veterinÊr og lignende. Tenkte at her kom jeg til Ä ha mye arbeid foran meg (og det fikk jeg riktignok med dressur, for det hadde hun ingenting av fra fÞr), men hun var husrein fra fÞrste dag, ligger gjerne stille i senga si en halv dag om hun fÞler for det og ingen problemer med Ä vÊre alene hjemme etter hun skjÞnte at dette var det nye hjemmet hennes (ble gradvis bedre i lÞpet av 1-2 uker). UtendÞrs er det full fart over alt!

PĂ„ tur i Femundsmarka fikk jeg hĂžre om en kar som hadde festa hunden i en bardun pĂ„ teltet. Det gikk strĂ„lende helt til reinflokken kom inn i synsfeltet 😆 SĂ„ uansett hvor sliten du er, ta deg tid til Ă„ feste hunden godt ;) Ellers sier jeg meg enig med alt over her! HĂ„per du har like flaks som meg med anskaffelsen!

• Hehe 1
Skrevet

Takker for svara!! 😎 

Skal passe pÄ Ä sette av tid til alene hjemme trening. God unnskyldning for Ä ta meg fri fra jobb etter tur hehe:)                   

Artig Ă„ hĂžre at overgangen fra flokk/utehund til innehund gikk sĂ„ greit!  Har vore litt bekymra for det.   Eg skal for all del unngĂ„ Ă„ tjore hunden til teltbardunene😄

Skrevet

Kan forÞvrig legge til en ting til, som bare er relevant hvis din hund ogsÄ sov i eget hundehus der den kommer fra. Fikk tips fra tidligere eier om Ä la henne sove i et bur (Äpent) hvor alt unntatt dÞra var tildekket. Da hadde hun et litt mÞrkt og trygt sted hvor hun kunne sove og trekke seg tilbake innimellom, slik hun var vant til fra fÞr.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.