Gå til innhold
  • Bli medlem

Fri ferdsel på elver?


Anbefalte innlegg

Skal en nå kalles 'ein hjernedød miljøvernar frå byen' fordi en opponerer mot noen brødhuer vil ødelegge vakker natur, for at rike turister skal kunne fornøye sig i omgivelser hvor de ikke har noe å gjøre?

Er det sporlaus ferdsel i forening med naturen, eller vanrøkt av naturen?

Det er nettopp øydelegging det ikkje er - men kultivering! Blir berre litt irritert når folk som ikkje kjenner fakta kallar det både det eine og det andre. Unnskyld ordrbruken i førre innlegg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er nettopp øydelegging det ikkje er - men kultivering!

Hva er forskjellen på kultivering og ødelegging i dine øyne? Du snakker om gravemaskinmann - ombygging av en elv - gjør du ikke?

For øvrig - om du skal satse på turisme bør du ha en mer sympatisk fremtreden enn du har i denne debatten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på kultivering og ødelegging i dine øyne? Du snakker om gravemaskinmann - ombygging av en elv - gjør du ikke?

For øvrig - om du skal satse på turisme bør du ha en mer sympatisk fremtreden enn du har i denne debatten :wink:

Kultivering i mine auge er å ta vare på og nytte naturressursane på ein miljøvenleg måte, og halde ved like kulturlandskapet.

Øydelegging er det motsatte - noko som naturen sørger for sjølv dersom ein ikkje driv med kultivering.

Flytting av to steiner midt i eit elvefar som ikkje ligg tilgjengeleg/synleg for andre enn dei som er i elva... ja, ja ombygging var kanskje eit feil ord. Eg vil hogge vekk all skog langs elvekanten i samme området òg - pga kraftig attgroing, slik at dei flotte fossane blir synelege for folk. Slik det var før då eg var med han bestefar og hesja her, faktisk biletet av han under hesjing i ei årbok til DNT.

Trur folk opplever meg som sympatisk, men har jo mine meiningar eg òg i likheit med andre. :P

Likar å "provosere" litt då i debattar var ikkje så vanskeleg her det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her ser vi igjen hva som skjer dersom byfolk lar ignorante og egoistiske fjellbønder få ture frem som de vil. Bare på Fjellforum finnes det nå flere titalls eksempler på dette. Jeg blir helt totalt matt!!!!

Hør på dette sitatet:

"Øydelegging er det motsatte - noko som naturen sørger for sjølv dersom ein ikkje driv med kultivering."

Herregud. Noen må sette en stopper for galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, han ønsker å holde landskapet i hevd slik det har blitt gjort i generasjoner. Gjengroing er f.eks et major problem ifht turisme. Flytter han på en stein eller to vil det neppe forringe elva eller dens kvaliteter heller. Da hadde han nok ikke villet gjøre det. Det ville være å sage av grenen han sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi igjen hva som skjer dersom byfolk lar ignorante og egoistiske fjellbønder få ture frem som de vil. Bare på Fjellforum finnes det nå flere titalls eksempler på dette. Jeg blir helt totalt matt!!!!

Hør på dette sitatet:

"Øydelegging er det motsatte - noko som naturen sørger for sjølv dersom ein ikkje driv med kultivering."

Herregud. Noen må sette en stopper for galskapen.

Ha, ha, haaa - skjønte vel ikkje den du, - dei har sikkert ikkje same problemet på Majorstua (oslo 3) :lol:

Kort sagt - utan busetnad i distrikta med folk og fe, døyr naturen! stølshus dett ned, løer dett ned, dyrka jord gror att, gamle stiar gror att, historien vert gløymd. Då er det ikkje lenger så mykje å sjå for folk flest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utan busetnad i distrikta med folk og fe, døyr naturen!

Naturen dør aldri hvis den blir overlatt seg selv. Skog er den vanlige vegetasjonsformen i Europa, og skogen er dermed det mest naturlige som finnes. At man da ikke kan se elvestrykene lenger er en helt annen sak. Det du mener dør er kulturlandskapet, men det er jo ikke naturlig (at den kan være fin er også en helt annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen, han ønsker å holde landskapet i hevd slik det har blitt gjort i generasjoner. Gjengroing er f.eks et major problem ifht turisme. Flytter han på en stein eller to vil det neppe forringe elva eller dens kvaliteter heller. Da hadde han nok ikke villet gjøre det. Det ville være å sage av grenen han sitter på.

"I generasjoner" hadde man ikke gravemaskiner. Ikke tilgang på sprengstoff heller. Dessuten var det minimal tilrettelegging for masseturisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ha, ha, haaa - skjønte vel ikkje den du, - dei har sikkert ikkje same problemet på Majorstua (oslo 3) :lol:

Kort sagt - utan busetnad i distrikta med folk og fe, døyr naturen! stølshus dett ned, løer dett ned, dyrka jord gror att, gamle stiar gror att, historien vert gløymd. Då er det ikkje lenger så mykje å sjå for folk flest!

Rafting har ingen verdens ting med Norges historie å gjøre. Det har heller ikke gravemaskiner, og sprenging av steiner i elver.

Setring, laftede seterhus og trinne budeier har jeg ingenting i mot. Det som irriterer meg er egoistiske bønder som skal tjene raske penger på vakker natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rafting har ingen verdens ting med Norges historie å gjøre. Det har heller ikke gravemaskiner, og sprenging av steiner i elver.

Setring, laftede seterhus og trinne budeier har jeg ingenting i mot. Det som irriterer meg er egoistiske bønder som skal tjene raske penger på vakker natur.

Hvis du trur det er snakk om raske penger, tek du heilt feil. Mykje jobbing og så langt peikar alt i minus. Det vil det gjere dei næraste åra og. Grunnen til eg driv med dette er min eigen interresse i å skape noko sjølv og ser på det som ein dyr hobby.

Som sagt tidlegare i tråden her er det snakk om fleire tilbod som er i tråd med satsingsområda til Innovasjon Noreg.

Tvilar vel på at du brukar spade når du skal grave opp tomta til huset som du har evt tenkt å bygge.

Dersom det skulle vere heldige å tjene "raske pengar"som er villige til å satse på norsk natur, - så jammen unner eg dei det. Noko anna tykjer eg er egoisme og jantelov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbar med eit guidemanus på fleire fjellturar på utanom dei "fleire kjende og kjedelege" T-merka stiane i Breheimen.

Her er det fleire år med historiesamling og mykje bilet matriele som blir brukt. Trur dette vil noko som vekke interresse etterkvart.

Dette er ei padleforum- holdt nesten på å gløyme det.

Forresten... til kajakkpadlere som ynskjer ein flott opplevelse og stopp midt etter elva, med utsikt opp til fjellgarden Skåri.

Ta kontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er langt unna jantelov dette her. Jeg er forøvrig ganske sikker på at uberørt natur er noe av det turister verdsetter høyest i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt unna jantelov dette her. Jeg er forøvrig ganske sikker på at uberørt natur er noe av det turister verdsetter høyest i Norge.

Det tror jeg er feil, basert da på hva turistene velger som reisemål. Nå er det ikke usannsynlig at du har en helt annen definisjon av urørt natur enn hva en utenlandsk turist har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, utlendinger som oppsøker f.eks norske fjell i stedet for Alpene, gjør det ofte fordi Alpene er ødelagt av heiser, barer og tilrettelegging. Jeg hadde noen franskmenn på besøk i julen, og de understreket dette.

At Gardermoen og Vigelandsparken blir hyppigere besøkt har logistiske forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter utviklingen som all avvikling av småbruka i Mørkridsdalen som har vore dei siste tiåra og dersom ein ikkje set igong tiltak, vert uberørt natur det same som uframkommeleg natur! Då vert det vel lite å sjå for dei fleste. Utlendingar har nok eit anna perspektiv enn oss på kva som er urørd natur - hadde ei gruppe frå nederland med meg på fisketur i robåt på Åsetevatnet med garnsetjingskurs, sløgekurs med matservering og overnatting - heilt utruleg kva dei ser som ikkje me ser. Er stolt av Mørkridsdalen der eg kjem frå, og om ikkje lenge verd det sansynleg Nasjonalpark eller Landskapsvernområde. Det har vel sine fordeler og bakdeler, og skjer vel ikkje mens Helen Bjørnøy er minister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig i at sjarmerende småbruk bør restaureres. Men det å manipulere en elv for å kunne rafte... Jeg synes du burde skamme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett er det de som er mest interessante på Fjellforum. De som drar til Norge for å dra på skimuseet i Holmenkollen, er ikke fullt så spennende i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at sjarmerende småbruk bør restaureres. Men det å manipulere en elv for å kunne rafte... Jeg synes du burde skamme deg.

Før i tie, disse sjarmerende småbrukene, hvis de måtte så la de ikke to fingre i kors for å legge om elveløp for å få vannkraft og drikkevann nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, takk for det du. Jeg tror ihvertfall jeg hadde satt mer pris på å rafte i en røff, relativt uberørt elv, en en som er tilrettelagt for nederlandske turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Før i tie, disse sjarmerende småbrukene, hvis de måtte så la de ikke to fingre i kors for å legge om elveløp for å få vannkraft og drikkevann nærmere.

Jeg er klar over det. Men da var det ikke i den tro at turistene ville sette pris på det. Da var det for å overleve. Hvis du innvender at trådstarteren også har rett til å overleve, svarer jeg at han kanskje heller burde flytte til byen. Der kan han ikke gjøre noen alvorlig skade. Vi lever i 2007, heldigvis ikke i etterkrigstiden da all regulering og faenskap var lov.

Jeg er også klar over at du er sunnmøring og av samme kategori som fjellbøndene, først og fremst opptatt av profitt og å konsentrere seg om å ikke se lenger enn nesen rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har jeg jo sympati for at gutta i Skjolden Rafting forsøker å etablere et eksistensgrunnlag i

et område der jobbmulighetene ikke akkurat florerer.

Samtidig mener jeg det er viktig å ta vare på vill og urørt natur, og det har på denne tråden vært omtalt flere inngrep jeg stiller meg spørrende til. Graving i elv og endring av elveløp er ett, selv om det nå forsøkes avdramatisert med at det er snakk om å sprenge bort et par steiner og etablere en ny bakevje eller et strømstille parti.

I tillegg snakkes det om å hugge ned all vegetasjon langs elva. Er det virkelig gitt tillatelse til det?

Trær langs elvebredden betyr mye for fisken i elva - de produserer næring og de gir skjul og skygge, trær dør og blir liggende ut i elva og danner standplasser for fisk. En levende vegetasjon langs elva virker også som filter for evt avrenning/forurensing fra landbruk o.a.

Min konklusjon er derfor at hvis man ikke kan etablere arbeidsplasser i urørt natur uten å forringe den, får man heller dra til byen og finne jobb der.

Det høres kanskje lettvint og bypøblete ut - i så fall beklager jeg det - men da må utfordringen heller være å etablere arbeidsplasser i distriktene som IKKE går ut over uberørt natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.