Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fant disse "vortene" på en øy jeg var på i dag, og lurer da veldig på hva slags type stein/bergart det kan være og hvordan det har oppstått slik. 

Øya generelt har mange klare skiller med forskjellige bergarter og dette bildet er et utsnitt av en lang stripe med samme struktur. 

Øya ligger i Nord-Troms. 

Noen som har peiling?

Screenshot_2018-07-17-16-45-51.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter 95% på at det er Stilbitt krystaller.

- Hilsen en som kan null og niks om bergarter ut over om det er løst eller fast fjell å klatre i. Og at gneis er den bergarten det er mest av i Norge. 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser vel mer ut som en form for granat? Om enn litt blasse i fargen...

Finner ofte slike belter med granat i alle fall, men sjelden så tydelig som det du har funnet. Spesielt nært havet hvor vann har vasket ut noe av de mykere bergartene rundt. Granat er mye hardere en bergartene de ble dannet i. Landhevingen gjør selvsagt sitt til at det ikke trenger å ligge helt nede i fjærsteinene lengre.

Endret av Olav Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Annajoh
      Hei! Jeg er ikke en veldig erfaren fjellvandrer, og synes det er vanskelig å finne frem til turer som kunne vært morsomme å gå. Jeg har vel egentlig kun gått gaustatoppen og besseggen av de «kjente» fjellturene, men går mye dagstur og har teltet en del i oslomarka. Jeg ønsker tips til fjellturer man kan gjøre uten guide, fra middels+ til krevende, men uten klatring. Helst med en flott utsikt! Turene bør gjerne innenfor en halv dags kjøretur (fra 3-6 t) fra Oslo, da jeg og min søster håper på å få tatt noen helgeturer i løpet av sommeren. Gjerne noen litt kjente topper! Noen som har noen gode tips? Setter stor pris på det!
    • Av knerten
      Hjelp! Bilen har streiket og min planlagte første, solo helgetur med telt må derfor replanlegges.
      Målet er bruk av offentlig transport, minst mulig transporttid, komme seg over tregrensa, ha en relativt enkel fottur, og fine campplasser. Morgenstund med utsikt er heller ikke å forakte. Avreise fra Asker etter kl. 14 på fredag. Hjem igjen på søndag.
      Håper på gode tips!
    • Av Hanna Eide Solstad
      Mellom eksamen og sommerjobb er jeg på jakt etter et område å gå fjellturer første uken i juni, har ca 5 dager til rådighet. Er på jakt etter et sted jeg kan gå uten truger eller ski. Mest mulig fjell, men tar til takke med lavlandet også hvis det blir eneste mulighet. Planlegger å telte, så nærhet til hytter har ingenting å si.
      Fordi jeg ikke har bil, så bør det helst være et sted meg grei adkomst med kollektiv transport enten fra Trondheim eller Oslo.
      Noen som har noen tips, gjerne som gjelder snømengden iår?   
    • Av EraPro
      Villmarkssjel søkes!
      Vi er tre stykker på 38-40 år som skal 2 (3?) uker i juli til Alaska sommeren 2019. Ruta går via Anchorage til Dillingham, derfra med bushfly til Upper Togiak Lake. Vi skal padle Togiak River, fiske og generelt nikose oss nedover elva. Diverse campsites med utforsking av fjell og bålkos taes underveis. 
      Du bør ha litt erfaring med langtur fra før og fint om du er i noenlunde samme aldersgruppe.
      Har du lyst å bli med?! 😃 Ta kontakt!
      Hilsen Anette Olsen, Laila Jonassen og Erlend Andersen tlf 90986516. 
    • Av Bay
      Hei,
      Skal være noen dager i Otta og lurer på hva som anbefales av turer på randonee i området nå. 
      Er åpen for alle forslag og tar gjerne i mot GPS spor om noen har dette.
      Gå inn til Rondvassbu er ikke aktuelt på breie planker, ønsker å ha utgangspunktet fra der bilen parkeres.

Det jeg har sett eller funnet foreløpig er i Jotunheimen, men klarer en kjøretur på litt over 1 time for å få en fin tur:
      Heimdalshøe - 1842moh (Kort tur)
      Store Kvitingskjølen - 2064moh (Lang tur)
      Nautgardstinden - 2258moh (Lang tur)

Er litt nybegynner og vil holde meg utenom skredterreng, helst enkle turer.
      Komenter gjerne på turvalg om du har erfaringer fra noen av de over her. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.