Gå til innhold
  • Bli medlem

T-limit - T-comfort - (T-max og T-extreme)


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Mange ganger veldig vanskelig å anbefale sovepose til andre. Jeg vet stort sett hva jeg i en normalsituasjon tåler, men vi tåler kulde så forskjellig. Jeg synes denne artikkelen er fantastisk bra, og neste gang sovepose spørsmål dukker opp, er det bare å ta den opp igjen. I hvert fall som en påminnelse til seg selv https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/

Det er lett å glemme alle ankepunktene i artikkelen når man jakter eller anbefaler sovepose. Det er lett å la seg rive med, lett å tenke at alle klarer T-limit eller T-comfort. Samtidig lett å tenke at produsentenes egen skala fungerer for alle, under alle forhold.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant lesning. :)

Jeg ønsker at det der var kommentert om det var fordelaktig med en mer romslig sovepose, mot det å ligge inne i en mindre romslig sovepose. Jeg kan forestille meg at hvis man i posen presser en kroppsdel mot soveposen, f.eks kne, rumpe eller rygg,  at fyllet ville da bli trykt sammen, slik at kulde da kanskje lettere finner veien inn til kroppen.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Epletre man skal kunne bevege seg/røre på seg inne i soveposen. Pølseskinn eller en meget vid og for romslig sovepose er ikke en fordel. For romslig gjør at det er et større rom som skal varmes opp. Sovepose som er så stram at fyllmaterialet ikke ekspanderer som tiltenkt, vil redusere isolasjonsevnen.

Jeg liker å ha noen centimeter til bunnen, samt rom nok til at jeg kan bevege meg inne i posen. Noen liker å snu seg med posen, mens andre liker å snu seg i posen. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Litt av det samme her, men artikkelen til Randulf er helt topp https://www.oslosportslager.no/magasinet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-331.aspx

Liker utsikten under - helt Rab:

TEMPSONER.png

I gamle dager var det helårspose som ble markedsført, og heldigvis er helårsposer borte fra markedet. De var for kalde om vinteren og alt for varme om sommeren. Jeg synes mange 3-sesongsposer funker best vår og høst, derfor valgte jeg Rab Neutrino 400 som min 3-sesongspose da 600 gram dun blir for varmt til sommerturer for meg. Den holder meg varm ned til -2 (testet), riktignok med ullundertøy, ullsokker, lue og lakenpose. Kaldere enn dette = Rab Neutrino 800 eller MH Lamina Z, Torch.

For de som er veldig opptatt av 3-sesongs friliftsliv, mener jeg det beste er to poser; 5-700 grams dunpose og en lettere sommerpose som holder deg varm ned mot 0. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
20 minutter siden, Mareng skrev:

@Jan@

Dette bildet ditt. Mener de T-Limit, T-Comfort eller RAB sleep limit?

Det ser ut som de har delt året inn i 3 soner, sommer, 3-sesong og vinter/ekspedisjon. Dette er en temperaturangivning Oslo Sportslager har satt for hver av disse. Det stemmer bra med bilde av posene og temperatur de har satt. Rab tester ikke poser med 800 gram dun eller mer. For min sovepose (den i midten) har Rab satt -20. Den røde er Rab Expedition ekspedisjonspose som skal holde -40. Fås i 1000/1200/1400 gram dun.

En 3-sesongspose som klarer fra -1 til -15 (T-limit muligens) vil fort inneholde 800 gram dun. MH Lamina Z, Torch(syntet) har T-limit -15, og markedsføres hos andre nettbutikker som vinterpose.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, Mareng skrev:

@Jan@

Dette bildet ditt. Mener de T-Limit, T-Comfort eller RAB sleep limit?

Synes bildet og den temperaturen som Oslo Sportslager har satt er bra. Soveposen til høyre er kvinnemodellen av min Rab Neutrino 400 (T-comfort 2,5). Jeg oppfatter at de mener at en sommerpose bør holde -1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Mareng virker som Rab sleep limit holder for @martin.m Samme pose som min - bare den ikke blir for varm i -2/3 da....glidelås er kjekt å ha :)

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.