Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøheim og skytefeltveien


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg synes det er på tide at Dovre tar litt ansvar og tar av litt av trafikken til Jotunheimen, da vil kanskje de som kommer nordfra ikke gidde å dra enda lenger ned =) !. Her er jeg for bilvei + turisthytte. Det blir kanskje litt koselig og.. Men bunkeren på toppen av Snøhetta burde rives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, DNT burde absolutt få overta Snøheim igjen. Det kan da neppe forstyrre reinen så mye mer enn den trafikken som allerede har vært der og forsvarets bombing og trafikk i området. Å rive Snøheim og slette alle menneskelige spor blir litt vel drastisk og for dumt. DNT klarer vel å forvalte hytta og området uten at det går noe mer utover naturen enn det allerede har gjort :? . Bilveien kan også fortsatt være der, men biltrafikken må da stoppe ved nasjonalparkgrensa, slik som inn til Glitterheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke DNT burde få overta Snøheim. Det er et dårlig argument at fordi de neppe bråker eller forurenser mer enn forgjengeren så kan det ikke skade.

Dette er en gyllen mulighet for å gjøre noe som ALDRI er gjort i noen målestokk i Norge. Aktiv tilbakeføring av delvis ødelagt natur. Gjenskape uberørt natur!

Jeg mener ikke at det er noe som bør gjøres over hele fjøla så snart en anledning byr seg.. Men som et bevis på at det faktisk er mulig å gjøre noe annet enn å ødelegge / bygge ut. Ved alle tidligere vernetiltak (najsonalparker etc.) har eksisterende veier fått bli værende.

La det gjerne få bli en ubetjent overnattingsbu der inne, men tilbakefør de innerste veistumpene, og ikke lagt til hotell med bilvei til døra.

PS! Som grunnlegger av temaet har du ikke tilkjennegitt din mening Kim.... Kanskje du burde gjøre det også etter hvert ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På den annen side, som enkelte har vært inne på, kunne det jo være gøy ha noen topper som krever overnatting på vei fra bilen. Da får en kanskje en skikkelig base camp - følelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Er man litt pigg i beina, gjerne litt sprekere enn meg, men ikke noen maratonløper, så fikser man Snøhetta på en god dagstur fra E6 litt sør for Kongsvold.

Det er bare og innse det. Vi har INGEN 2000 meterstopper som krever base-camp for spreke folk under gode forhold på sommeren. INGEN. Trist synes jeg på en måte, men sånn er det nå bare, vi får reise utenlands for å oppleve base-camp feelingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har jo topper som nærmer seg da, Gjertvasstind f. eks, me hva med de andre toppene på Dovre - de krever vel kanskje overnatting hvis veien blir borte? Jeg tenker på Langvasstind og Larstind og de toppene der. JEg er ikke så kjent på Dovre så det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nå skal du få høre, Morten. Etter en del turer i området har jeg lagt merke til hvor ødelagt alt er. Utallige kraterhull etter granatene og voldsomme spor etter militær-maskinene. De fleste vet at i fjellet gror ting svært sakte, om ikke si nesten ikke i det hele tatt. De som tror at dette området blir helt tilbakeført til naturen kan bare glemme det.

La Snøheim få stå. De som har sett nærmere på bygningen har oppdaget at hele bygget oser av stil. Det er et sjarmerende bygg. Det går tross alt en vei inn dit (du kan nesten få kjøre helt inn i dag). Hvorfor ikke bruke det som allerede er ødelagt og ta ekstra godt vare på det som er igjen av uberørt natur? La DNT få tilbake hytta si. Snøhetta vil alltid ha trafikk, så dette området blir aldri noen ødemark. La DNT-gjengen få bruke plassen, men ikke noe mer. Aldri mer utbygging enn det som er i dag.

Poenget: området er ødelagt, det kan rettes opp en del, men langtfra alt. Hvis veien blir fjernet blir det tilsvarede masse syt om å lage veier andre steder (og flere hytter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropos revegetering Kim. jeg må si jeg ble overrasket hvor raskt og forholdsvis fint den gamle traseen over Valdresflya kom seg etter at Mesta forsøkte å gjøre det pent.

Det er veldig individuelt hvordan vegetasjonen gjenhenter seg og veldig avhengig av hvor stor skaden er.. Dype hjulspor er jo av det aller aller verste...

Forsvarets ødeleggelser er vel ikke så store i de øvre delene, inne mot nasjonalparken. Jeg synes uansett at man kunne satse litt på å få Dovrefjell fint igjen.. Ja det koster noen millioner å katalysere revegetasjonsprossessen ved utjevning av kraterhull og hjulspor osv. Men det kunne blitt et pilotprosjekt og gitt nyttige erfaringer og kunnskap om revegetering og tilbakeføring..

Espen, det er mulig du har rett.. Jeg er ikke så kjent på Dovre som f.eks. Kim, vet ikke om det går andre adkomster inn fra sør, litt vest om Dombås som kan gi adkomster på under 15-16 timer (der regner jeg dagsturgrensa for spreke.. Alt over begynner å bli litt ekstremt om enn mulig)

Gjestemorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det ser særlig pent ut på Valdresflya. Ikke kommer det til å gjøre det på lenge heller.

Adkomst: du har Skamsdalen fra Lesja-siden. Men det er bare utgangspunkt for Svånåtindene. Det naturlige blir hvis veien blir borte: Hjerkinn eller Kongsvold (for Snøhetta sin del). Altfor langt for vanlig dødelige. Jeg synes folk som ønsker en fjelltur skal få oppleve Snøhetta, ikke bare vi tullinger. Bruk den eksisterende veien og overnatt gjerne på Snøheim. Hvorfor ikke? Den står der i dag, er det så stygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Revegeteringen på Flya består hovedsaklig av gress, men det har jo bare gått ett år da, og forskningen på høyfjellsrevegetering er mangelfull. Man kan uansett ikke sammenligne med områder der breen trekkes tilbake og områder der menneskene har dratt opp noen røtter. Førstnevnte er fullstendig fri for jordsmonn, mens sistnevnte fortsatt har jordsmonnet i behold.

Når det gjelder tullingene, så kan de gå til Reinheim. Alle tullinger som klarer å gå på Snøhetta klarer også å gå til Reinheim og så opp. Dessuten er de ikke nødvendigvis tullinger.

Snøhetta har jo uansett tradisjonelt vært stengt via Snøheim i perioder, ergo har uansett Reinheim vært den eneste sikre veien for vanlige folk.

Denne holdningen at: Bare det er en innstallasjon der, så må den utnyttes er litt skummel synes jeg... Den betyr jo at ingen ting kan tilbakeføres og ergo blir alt som bygges stående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullingene = de som ikke bryr seg om distanser og stier, bare å peise på. Som f.eks. meg. Det er ikke ment som noen som helst kritikk.

Jeg er ikke for at alle eksisterende installasjoner skal bevares, langt ifra. Men Snøheim er et flott bygg og jeg ser ikke problemet i at veien som er der i dag kan brukes. Gå gjerne videre fra Snøheim mot Sunndalsfjella/Aursjøen. Det er utrolig stille område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å være erlig ser jeg heller ikke det store problemet, verken for meg selv, eller for fjellheimen.

For meg er det mest en symbolsk sak. Et tegn på at det lar seg gjøre. At det finnes politisk mot og vilje til en ENESTE gang å gå største motstands vei.

Jeg er ikke så veldig opptatt av arkitektur, så Snøheim eller ikke Snøheim, that's not the question. En del mennesker ville "tape" på en tilbakeføring, men ikke naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I likhet med Morten er jeg for tilbakeføring av forsvarsarealet til nasjonalparken og revegetering.

Ubetjent hytte på Snøheim kan det til nøds være, men bilene bør ALDRI få kunne kjøre lengre enn til nasjonalparksgrensen.

Uansett må de forferdelig stygge jernstangene opp til Snøhetta og hytta på toppen fjernes. Dette er noe av det styggeste jeg har sett i norske fjell.

Tilbakeføring av forsvarsfeltet på Dovre til naturen ville vært en urtolig utfording. Det gjelder jo i grunn ikke bare utjevning av kraterhull og revegetering, det gjelder også rensing av område for tungmetallene og andre miljøgifter som er lagt igjen av forsvaret.

Med andre ord: et proskjet som ville ta mange titalls år. Men - dersom man lykktes å ha område renaturert etter 50 eller 70 år, så er dette verdt innsatsen mener jeg. Jeg er ikke enig med deg, Kim, at dersom ting tar lang tid er det tull å i det hele tatt å begynne med det. Det blir en større utfordring, men naturen vil være like mye verdt om 50 år enn den er nå, hvis ikke enda mer siden det vil være mindre igjen av den. Så det er absolutt verdt innsatsen!

Og som Morten sier: Snøhetta har nå lenge vært hovedsakelig tilgjengelig fra Reinheim, uten at det var et problem. Hvorfor skulle det da være et problem i framtiden? Jeg har selg gått på den fra Reinheim og syntes akkurat at man først måtte inn dit var utrolig fint. Det gir turen mer sjarm og mer opplevelser.

Og Kim, du som uansett har vært på Snøhetta - når du er ferdig med toppene dine og skal liksom gjentar noen av toppene etterpå siden du trenger noe å finne på i fjellet etterpå også, ville ikke det vært ekstra fint å komme tilbake til Snøhetta om noen år og faktisk måtte ha med telt? Ingen toppsamlingspress lenger, bare det å nyte fjellet. Og for deg ville det fortsatt vært mulig som flott helgetur.

Jeg tror dere Nordmenn er ikke helt klar over hvor mye den flotte fjellnaturen derer er verdt og hvor viktig det er å ta vare av hver eneste bit av den. Hvor i Norge finnes det uberørt natur igjen? Et så stort land med så få innbyggere og allikevel har dere klart å bygge ut det innerste av fjellheimen (nå tenker jeg på vannkraftutbyggingen i Jotunheimen) og det ytterste av Finnmark. Hvem vil lide skader av å tilbakeføre forsvarsområde til naturen og nasjonalparken? Ingen - tvert imot: i framtiden vil dere bare tjene på det. Jeg tror et av problemene med menneskeheten er at man ikke klarer å jobbe framtidsrettet og globalt. Man er bare opptatt av hva hver enkelte av oss har her og nå. Dere som er så opptatt av å være best i alt i hele verden - her har dere handsken kastet. Vær best i naturvern også!

Gjestejulia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har enda et argument: villreinen.

På Vidda har villreinstammen blitt halvert i bare noen få år. Hvorfor? Jo, fordi vinterbeiteområdene demes bygges ut med hytter. Dette er meget skremmende, og denne utviklingen vil bare fortsette. Snart vil det ikke være villrein på Vidda lenger fordi de har ingen steder å trekke seg tilbake om vinteren lenger og vil etterhvert sulte i hjel.

Her har vi en annen villreinstamm, på Dovrefjell. Den genestik reneste og mest verneverdige i Skandinavia. Og her har vi et fjellareal som blir frigjort. Hva ville være mer naturlig enn å prøve å utligne de tapene man lider på vidda pga uforsvarlig utbygging her på Dovrefjell? Igjen - tenk globalt og for en gangs skyld ikke vær så egoistiske! Det er ikke bare menneskene som har eksistensrett på denne jorden, selv om menneskene av en eller annen grunn ser ut til å tro det.

Julia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er enig med Kim i at bygg som ser skikkelige ut har en større rett til å få la stå, men jeg skjønner ikke hva som er så fint med Snøheim?

Jeg er enig med Morten og Julia i alt de sier. Det kunne vært gøy å hatt et skikkelig annerledesområde i Sør-Norge. Jeg skjønner ikke vitsen med at folk skal kunne ha alle muligheter til å kunne bestige Snøhetta på 3 timer. Hvis det hadde vært vei opp på toppen, ville du ha forsvart den også Kim? greit at vi har noen topper man kan kjøre opp på? =)

Jeg tror en villmark hvor en har en skikkelig lang marsj tilbake til bilen ville gitt en helt annen følelse når en er på tur. Dette kunne med fordel ha vært mer utbredt i Jotunheimen. Jeg bryr meg egentlig ikke om Dovre, men rent prinsipielt hadde det vært fint å vite at Norge kunne prøve noe annerledes - å gjøre det motsatte av hva som er blitt gjort de siste 100 år.

Inni meg er det to motstridende interesser: En del av meg vil ha bilvei slik at jeg kan feie opp på de kjedelige toppene på Dovre en gang for alle, mens naturvernsiden, mortensiden, sier: Nei!, la Forsvaret rydde opp etter både seg, og DNT. En ting gjentar jeg, "hytta" på toppen av Snøhetta må vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må de forferdelig stygge jernstangene opp til Snøhetta og hytta på toppen fjernes. Dette er noe av det styggeste jeg har sett i norske fjell.

Skramlet på toppen av Snøhetta må veldig gjerne fjernes, men Snøheim er (som også Kim skriver) et fint bygg som bør kunne bevares og brukes på en måte som tjener naturen. Jeg ser heller ikke problemet i at veien inn til Snøheim blir værende, men alle andre veier og skader i naturen forsvaret har laget må veldig gjerne tilbakeføres. Det er, som andre har vært inne på, et gedigent prosjekt men sikkert ikke uoverkommelig.

Et heller større problem er den stadige utbyggingen av ennå urørte områder. Hvorfor ikke bruke kreftene på sette en endelig stopper for det? Det er langt mer skremmende enn at Snøheim fortsatt får stå ved Snøhettas fot.

De som vil overnatte i telt for å komme seg til Snøhetta har fortsatt mulighet til det (man kan fint starte fra E6 idag også), og så kan familien med sønn og datter på 4 og 6 år fortsatt ha mulighet til å ta en dagstur til Snøhetta. Jeg er også utrolig glad i naturen, og møtet med moskus i sommer var en uforglemmelig og storslått opplevelse. Men jeg tror ikke at Snøheim utgjør spikeren i kista for den!

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at folk har meninger! Jeg synes forøvrg dette temaet er ganske interessant.

For å gjøre min mening klar: bevar Snøheim og veien inn dit slik det er i dag. Da tenker jeg kun for andre sin del. Jeg ser ikke problemet med å nå Snøhetta på en dag fra E6, hvis det var det som var målet.

Alt annet i skytefeltet bør det ryddes opp i (veier, spor, krater osv.), men vi får nok ikke oppleve uberørt natur i dette området. Men Julia, jeg har vel ikke påstått at det ikke er noen vits i å gjøre det. Og det skal selvfølgelig ikke kjøres bil innenfor nasjonalparkgrensen, dvs. ingen biler helt frem til Snøheim.

Hvordan når du forresten Styggedalstinden som dagstur, Morten? Den vil jeg være med på isåfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Du står opp tidlig. Sykler opp Helgedalen (tung sekk og breutstyr) skjærer opp Jervassbreen (bretur, ja vel, men) Fra Jervasskaret går man forholdsvis greit opp på Styggedalsryggen. Retur samme vei. En håndfull dobbelttausrapeller på isskruer ned det bratteste tå brefallet. Under gode forhold har man begrenset med taubruk utenom brefallet. 15-16 timer holder kanskje hardt, men jeg tror folk som kjenner hverandre og er litt effektive på taulagsrutinene greier det fint. En del av tiden dere bruket ned i dalen under Jervassbreen til Jervvasstind sparer man inn ved at man går rett inn og opp på breen. Selvfølgelig kan vanskelige breforhold gjøre det vanskelig å greie, men som jeg sa under gode forhold......

Noen innvendinger? Du blir jo uansett ikke med, for du har maratonprosjekter av noen turer. Men hvis du splitter opp de resterende turene dine neste år i hhv. Mardalstind / Sentraltind og Styggedalstindane så kan jeg bli med og så kan vi prøve det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noen big deal om DNT får lov å ha EN hytte i nærheten av Snøhetta vel ?!?

Synes folk fyrer seg altfor mye opp over DNT hyttene som tross alt er der for at vanlige mennesker skal kunne oppleve naturen.

Jeg er MYE mer bekymret for noen 10.000 er med private hytter, veier med trailertransport store stygge kraftledninger, damanlegg osvosv enn for noen få DNT hytter hvis de plasseres fornuftig i terrenget, og det ikke tagges altfor mye T.er mellom dem.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg mener veien inn til Snøheim bør få ligge, men den kan gjerne stenges med låst bom på Hjerkinn. Da blir Snøheim tilgjengelig på sykkel, i likhet med Glitterheim og Rondvassbu. På denne måten kan området fortsatt nås på dagsturer med lett oppakning, en turkategori som passer meg utmerket. Litt egoistisk kanskje, men jeg vet at svært mange fjellvandrere holder seg til slike turer.

Selve hytta på Snøheim kan gjerne rives for min del. DNT-vandrere har jo allerede Reinheim i området, så behovet for overnattingsplasser er neppe særlig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tips: Sett dere inn i den planprosessen som snart er avslutta. Se http://www.forsvarsbygg.no/forvaltning/hjerkinn.html

Det er nå laget en kommunedelplan(Dovre og Lesja kommuner) og en tilbakeføringsplan / tentativ verneplan (Fylkesm i Oppland) for skytefeltet:

Oppsummert (Saksutredning til arbeidsutvalget i Dovrefjellrådet, som for øvrig sluttet seg til kommunedelplanen og at DNT skal få drive Snøheim):

Fylkesmannen i Oppland har i brev av 4. august 2003 oversendt saken om tilbakeføring av Hjerkinn skytefelt til uttalelse, med høringsfrist 15. oktober 2003. I tillegg ønskes etter anmodning fra Miljøverndepartementet synspunkter på Snøheims framtidige skjebne.

Både naturrestaureringsplanen fra Fylkesmannen og kommunedelplanen setter strenge krav til opprydding og fjerning av ulike militære anlegg i området. Planene er forskjellige når det gjelder Snøheimvegen og vegen fra Hjerkinn langs Vålåsjøhøgdene til Grisungvatna. Det er også ulike synspunkter på den sivile bruken av vegene i oppryddingsperioden.

Kommunedelplanen legger opp til å beholde Snøheimvegen fra Hjerkinn og inn til nasjonalparkgrensa, og at denne kan benyttes til sivil ferdsel i sommerhalvåret. Vegen fra Hjerkinn til Grisungvatna foreslås tilrettelagt som sykkelveg.

I restaureringsplanen fra Fylkesmannen er lagt opp til at begge vegene fjernes når oppryddingsarbeidet er ferdig. Det legges opp til at sivil ferdsel i oppryddingsperioden begrenses til perioden 01.07. – 01.10. fra Hjerkinn og inn til Stridåbrua. Det anlegges sykkelveg lang gamle og nye Snøheimveg.

Snøheim er ikke tema i noen av planene (ligger rett utafor skytefeltet, i nasjonalparken). I forbindelse med nedlegging av skytefeltet ønsker imidlertid Forsvaret å avhende Snøheim. I foredraget til vernevedtaket (verneplan for Dovrefjell, statsråd 3.5.02) skriver miljøvernministeren:

"I brev av 25.09.96 konkluderte derfor FD med at det ikke lenger var aktuelt å overdra Snøheim til kommunen for videre drift; at en eventuell overdragelse av bygningen til annen eier måtte betinge at den ble flyttet til et annet sted og at den måtte rives dersom det ikke skulle være aktuelt å flytte bygningen. Denne beslutningen står fast. En framtidig bruk av Snøheim som turisthytte eller andre former for overnattings- og bevertningssted vil komme i konflikt med verneverdiene i området. Departementet legger til grunn at slik aktivitet på stedet og bruk av veien inn til Snøheim tilrettelegger for stor ferdsel, i første rekke motorisert trafikk inn i nasjonalparken. (s. 10.) "

Den Norske Turistforening (DNT) har i brev av 10.06.03. til Miljøverndepartementet fremmet ønske om å overta Snøheim og benytte denne som betjent turisthytte med 80 sengeplasser. Miljøverndepartementet ønsker å benytte denne høringen til å få fram synspunkter vedrørende Snøheimsaken.

Begge dokumentene som er på høring legger opp til en betydelig tilbakeføring av Hjerkinn skytefelt til mest mulig opprinnelig tilstand. Restaureringsplanen fra Fylkesmannen i Oppland går noe lenger enn kommunedelplanen.

Kostnadene ved tilbakeføring som planlagt vil være av størrelsesorden minimum 500 millioner over mer enn 20 år. Midlene er ikke sikret i nåværende statsbudsjett.

Har pr i dag ikke linker til plandok for skytefeltet Se link helt først i innl - det er der linker videre til kontaktadresser. Det er også lagt ut alle underlagsrapportene for planene, men ikke selve planene (pussig nok) Heller ikke hos Lesja eller Dovre kommune eller Fylkesm i Oppland.

Når www.dovrefjellradet.no blir operativ 19.11. vil lenker til mye av dokumentasjonen kunne finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.