Gå til innhold
  • Bli medlem

Big Agnes Copper Spur UL1


rayun

Anbefalte innlegg

Visst du spør en same om hvor mange rein han har får du neppe noe svar. Om du spør meg om hvor mange telt jeg har vil svaret være like ullent. 

Så har jeg behov for nytt telt? Nei!,,,,,,, Kunne jeg tenkt meg et nytt telt? Ja!!

Saken er den at jeg kunne tenkt meg et mindre (pakket)  og lettere telt til sykkelturer. Ja i og for seg er det jo ikke feil å skaffe seg et lettere og mer pakkbart telt i de fleste sammenhenger, men det er nå først og fremst til sykkelturer jeg tenker på nå. 

Etter mye fram og tilbake og blogger og youtube har jeg begynt å like inntrykket som har dannet seg av Big Agnes Copper Spur UL 1. Ser for meg ut til at vekt / størrelse er innafor det jeg ønsker.

Så, hva mener folket? Har noen av dere personlig kjennskap til teltet? Kjenner noen som har det? Eller har andre innspill for om dette er et bra eller dårlig valg?

Fyr løs!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja helt klart et spennende telt og vekt og pakkvolum tiltaler meg. Av telt med "amerikansk" oppsett har jeg kun ett og det er et telt både stort og tungt, best egnet for bilbruk. Ikke i bruk så ofte. Er vel ikke så utrolig glad i det oppsettet, ei heller all mesh´en, men så var det muligheten til å spare litt vekt og volum da. 

En annen ting er vel anskaffelsen. Her må en vel handle fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et MSR Freelite 2 i fjor vår. Et helt fantastisk telt som jeg blant annet brukte i 5 dager med vind og mye nedbør på Hardangervidda. Teltet var potte tett og ingen kondens. Opplevde ikke teltet som trekkfullt selv om hoveddelen av innerteltet I all hovedsak bestod av mesh. Omtrent like gode innvendige mål som Reinsfjell 2 SL og bare 1,2 kilo. Jeg valgte imidlertid å selge til en litt lavere kar etter Hardangervidda-turen da høyden ble for knapp på meg på 1,90. 

Nå sikler jeg ganske mye på MSR Hubba Tour, men det er jo litt tyngre enn Reinsfjell. Liker imidlertid meget godt løsningene og opplevd kvalitet på MSR. Tror ikke Big Agnes står noe tilbake. 

Big Agnes må du såvidt jeg vet kjøpe fra USA, men det er ikke noe stort problem det. Bare sørg for å ta med frakt og MVA på kjøpesum og frakt med i totalen :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mykje på Big Agnes, som verkar som lette og gode telt, med den ulempen som US-oppsett alle har, og utan lufteventiler men berre lufting med høg ytterduk. Eg har sett på BA Fly Creek HV 2, etter som det er litt meir volum og litt god høgde, og det er ca 1 kg. Ser at både 1 og 2 manns er til salgs hjå campsaver, til ca 250 dollar, har òg copper spur  og ser at copper spur ligg til 360.

Tysk butikk med salg på MSR og nemo 1 mannstelt, har carbon og Freelight:

https://www.trekking-lite-store.com/zelte/1-personen-zelte/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Copper Spur UL1 men UL2. Har hatt det en 5-6 år nå og det er teltet jeg bruker klart mest. Værr veldig fornøyd med der. Nå er det noe forskjell på 1 og 2 da 2 har to fortelr og litt mer høyde inne. Jeg har brukt det for meg og bikkja og etterhverr bare meg. Da har jeg god plass så klarr. Liker godt to fortelt. Har jeg lagee i det ene og utgang i det andre. Det er jo amerkansk oppsett men det har ikke vært noe problem. Jeg kjøpte dog med ekstra footprint så det er enklere å slå opp yttertelt først ved regn. Da kan teltet også brukes uten innertelt, kjekt i sesong uten innsekter for å spare vekt. 

Har også brukt bare innertelt som myggtelr under taep i marka. Mye mesh i de men det er duk et stykke opp på innertelt så en får ikke direkte trekk. Teltet lufter godt og blir ikke så varmt om morgenen. Hadde det med senest i Femundsmarka i sommer. Første natta var det 3-4 gradee og vind men det føles lunt alikevel. I motsetning til f.eks Fly Creek så har Copper Spur høytmontert ventil i tillegg. Kvalitet på teltet opplever jeg som meget bra. Ikke noe har gått i stykker, ingen lekkasjer. Duk har teipede sømmer. I år har de kommet med nye modeller som kalles HV. Skal være mer rom i de og stangkonstruksjon skal være ca 20% sterkere enn før også. 

Eneste med slike telt er at duk ligger på stemgene så det kan knirke litt i vind. Til gjengjeld er det ingen blafring i teltduk. Kjøpte mitt fra campsaver.com. De pleier ha fri frakt til Norge ved kjøp over 400usd. Ser ut til ar de har 20% "laybour sale " der nå. Liggee et UL1 i outlet der nå, så skal man få 20% på det igjen. Da når du ikke 400usd men kanskje noe annet du trenger i samme slengen :-)

Sror sjansen for at jeg velger samme telt igjen når,det jeg har en gang må skiftes ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill sålangt. Er i utgangspunktet ikke så veldig glad i denne måten å sette opp telt på, men så var det dette med vekt kontra plass da. 

Når det gjelder innertelt av mesh så er jeg heller ikke overbegeistret. Jeg har et 1p telt med innertelt i mesh som jeg bruker ganske mye og det er utelukkende pga vekt, samt at det selvfølgelig er lettere å finne plass til det kontra større telt. På dette teltet er bunnduken trekt ca 10 cm opp og det er definitivt ikke nok for at det skal være lunt og trekkfritt. Det skal også nevnes at jeg har langt fler netter i vind og kjølig vær, enn i norske tropenetter. 

På teltet jeg har valgte jeg å modde pluggfestene så teltet mistet mye av muligheten til å lufte under ytterduken og derfor føles det noe lunere. Jeg ser at Big Agnes Copper spur har trekt den tette delen av duken mye lenger opp langs sidene og jeg innbiller meg, som dere også sier at det er med på gjøre teltet lunere på trekkfulle dager. 

Har fortsatt veldig lyst på teltet, men har ennå ikke satt bestillingen. Er redd det kanskje blir litt for likt det jeg allerede har, kanskje?

Ser forøvrig at de tar usd 50 visst jeg bestiller bare teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fremdeles bare UL2. Men kan gi deg en oppdatering siden det er 2 år siden siste innlegg. Teltet er fremdeles like helt og tett. Har tapede sømmer fra fabrikke som sitter fint enda. Er du ute etter lett telt har de kommet med nye modeller og bl.a Tiger wall. Finnes helt ned i 765gr for 2 manns men koster mye. Finnes i flere versjoner mtp pris og vekt.

Til trådstarter. De har nå også noen telt laget for sykling. Kortere stangledd og noen løsninger mtp sykling. Bl.a er oppbevaringstrekk laget med fester så det kan festes på styret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Copper Spur HV UL3 i sommer. Aldri blitt så positivt overrasket før. Har enda ikke fått prøvd det ute, men herregud så imponerende størrelse-vekt forhold, og ikke minst lett å sette opp og å slå ned. Kjøpte fra Addnature. Betalte til slutt latterlig lite, og det er nesten så jeg vurderer å beholde et Fly Creek HV UL3 også, selv om det nok ender opp med at jeg selger det. Copper Spur veier jo nesten ikke mer, er mye romsligere og lettere å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.