Jump to content

Hjelp! sammenlikne 3sesong syntetiske soveposer

Recommended Posts

Heisann, Jeg tenker på å "investere" 🙃 i ny tresesongs pose. Har kommet frem til at jeg vil ha mer lengde og «armslag» enn Ajungilaken min gir. Den kommer til å bli brukt både i telt og under tarp, så gjør ikke noe at den er solid heller.

Oppgitte mål på Ajungilaken min er 82x230. Personlengde 195, og 1,85kg.

Jeg har sett Carinthia defence 4 str L. Oppgitte mål: 200x87x60. ser ut til å være litt romsligere rundet skuldre så det er jo bra. men.. Noen som kan forklare meg litt om disse tydeligvis ikke-helt sammenliknbare standardene for mål? Jeg tviler på at CD4 er 30cm kortere enn Ajungilaken min =D. Jeg tipper 82/87 er max skulderbredde på person, men hva betyr 60 på ajungilaken?

Jeg tenker også litt på isbjørnposer. De syr jo etter mål, men er oppgitt til å være litt tyngre. Her er også kanskje et sammenlikningsproblem: isbjørn oppgir «veiledende nedre temperaturgrense: -20» og «komforttemp: -10» på Barents-posen. Sammenlinet med CD4 posen er den en halvkilo tyngre og har 5 grader «varmere» komforttemp. pussig..

Er det kanskje riktigere å sammenlikne vekt på posen enn oppgitte temperaturgrenser når jeg vurrderer isolasjonsevne?

oppgitte Isolasjonsmaterialer:

Gamle Ajungilaken: MTI Adventure, Polyester Hollowfiber

Carinthia Defence 4: G-LOFT Duro, 100% PES Outer: 145G/m², Inner: 145g/m²

Isbjorn Barents: hul silikonbehandlet polyesterfiber.

Alle oppklaringer mottas med takk, også tips til andre merker eller modeller!

-Fbe

Annonse

Det som virker å være "standard" over dammen innenfor lettest mulig syntetisk isolasjon er climashield apex. Det brukes av flere av de små såkalte "cottage" produsentene som er blitt kjent for å lage superlette produkter.

Vet ikke om noen som lager vanlige soveposer med dette materialet, men hvis du er åpen for å vurdere quilt(noe jeg virkelig kan anbefale å sjekke ut) så se her:

http://www.enlightenedequipment.com/revelation-apex/

12 minutter siden, Nimrad skrev:

Det som virker å være "standard" over dammen innenfor lettest mulig syntetisk isolasjon er climashield apex. Det brukes av flere av de små såkalte "cottage" produsentene som er blitt kjent for å lage superlette produkter.

Vet ikke om noen som lager vanlige soveposer med dette materialet, men hvis du er åpen for å vurdere quilt(noe jeg virkelig kan anbefale å sjekke ut) så se her:

http://www.enlightenedequipment.com/revelation-apex/

jeg trodde quilt var et pledd, men så feil kan man ta =) Det hadde nok vært en for risky investering for meg likevel, ser lite kompatibelt ut med å sove i fosterstilling. Vanskelig å holde snegler og småkryp ute av nesa er det vel også.

-F