Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,
Hvor mye gass bør jeg beregne per døgn og person for vinter-tur? og sommer-tur?

(Hilsen en bensin-fyrer;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Björn

Aktuell fråga på utsidan.se

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden, Björn skrev:

Aktuell fråga på utsidan.se

Skjult lenke - logg inn for å se den

Takk! Mye bra læring der. 2x450gr / pers og uke. 3-5ggr sommer-forbruk..
Jeg kjører videre med bensin, men tester kanskje gass på en nær-tur.God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

• Av Roger Daniloff
      Hei!
      Jeg vil dele en erfaring med forumet angående gassforbruk på tur.
      Vi er en gruppe på fem stykker som har hatt en tur på 10 dager (9 overnattinger) i Nord-troms og vestlige deler av Finnmark, turen gikk utelukkende over tregrensen. Været var meget godt og vi fant ved/fjellbjørk slik at vi hadde bål hver kveld, noe som reduserte gassforbruket betraktelig. 
      Vi hadde med seks gassbokser, hver på 300 gram, totalt 1800 gram. Vi gikk tom for gass siste dag og dermed var mengden gass vi hadde med akkurat tilstrekkelig. Med dårligere vær og mindre tilgang på brennbart materiale, ville vi hatt for lite gass med på denne turen. Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)
      For neste tur vil jeg beregne mengde gass slik: antall personer * 50 g gass per person per overnatting * antall overnattinger. Dersom en ikke kan forvente å finne brensel eller det er meldt regn og kaldt vær, vil gassforbruket øke.
    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

Takk for hjelpen!

k.
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.