Gå til innhold
  • Bli medlem

Helikopterstopp i Lom


Alek

Anbefalte innlegg

Siterer fra lokalavisa Fjuken.

Lom kommunestyre sa nyleg nei til å opne for eitt år prøvedrift med helikoptersightseeing i Lom.

-Vi har ein flott miljøprofil vi bør halde oss til. Urørd natur, stille og fred er det vi bør marknadsføre, sa Mai Bakken (Bygdelista).

Miljøprofilen har vore sterkt framme også i andre kontroversielle saker i kommunen, både når det gjeld motorferdsel i utmark, og planar om gondolbane og alpinanlegg i Bøverdalen.

Takk og lov! Lom har atter en gang stått i mot en naturtrussel. Fortsett slik, det vil nok fortsette å komme flere trussler i årene som kommer. Jeg hadde ikke orket å gått mer i Jotunheimen skulle jeg hatt helikoptere fylt opp med fete velstående griser flaksende over hodet. (men det skulle ikke forundre meg i at visse på forumet ikke er i mot dette heller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over nasjonalparken var det vel ikke snakk om men lell. Gid politikerne i Øystre Slidre hadde hatt like harde bein i nesa og sagt at ja, Øystre Slidre kommune er en kommune med grønn profil, men neida... de tillater sightseeinghelikopterselskap med base på Beitostølen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormtjernkampen nasjonalpark skal bli veldig mye større. Store områder i Gausdal, Øystre Slidre og noe mindre områder i Nord Aurdal, Etnedal, Sør–Fron, Nord-Fron og Nordre Land skal gjøres om til nasjonalpark. Antagelig blir vel dette hetende Huldreheimen Nasjonalpark. Man har gått inn for at stølsområdene blir innlemmet i landskapvernsområder. Det er et hett dilemma om dagen her i valdres om hvilken begrensninger dette vil bety for videre stølsdrift. Men alle parter er instilte på at stølsdriften må leve videre, så en grei løsning blir det nok der til slutt. Tror det var prat på at man skal prøve å få realisert verningen tidligst i 2008 hvis jeg ikke er helt på jordet.

Med opprettelse av denne nasjonalparken pluss Breheimen og Reinheimen begynner det virkelig å ligne noe. Jeg synes dette er helt topp :D Håper det snart blir snakk om utvidelse av Jotunheimen nasjonalpark også :(

http://www.fylkesmannen.no/fmt_hoved.asp?gid=29190&aid=&tgid=29188&amid=&g29190=x&g29188=x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, ai...! Dette var jo gode nyheter.

Planene om å gjøre Breheimen til nasjonalpark har jeg hørt om før. Blir den stor? Vil den romme f.eks Lundadalen?

Og hvor vil grensene for "Huldreheimen" (ehh!!) nasjonalpark og Reinheimen nasjonalpark gå? Vil sistnevnte gå utover i Tafjordfjellene også?

En gang for lenge siden hørte jeg forresten at det var planer om å gjøre Skrim til nasjonalpark. Er det gjort noen bestemmelser der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en naturtrussel da naturen jeg ferdes i ikke lengere ville være den stille naturen som jeg prøver å oppsøke. Støyforurensing er etter min mening også en trussel mot naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idyll for mennesket kanskje, men hva med rein og andre dyr? En av grunnene til at jotunheimen er nasjonalpark har også noe med at stedet skal være et sted for friluftsliv der man skal få slippe både støy og større menneskelige ingrep. Jeg tror uansett en slik prøvedrift ville ført til massive klager fra folk som aktivt bruker jotunheimen (og de er mange). Vi husker vel at det ble reagert kraftig på helikopterbruken i forbindelse med steinleggingen av stien ved besseggen. Morten sier at det neppe ville dreie seg om flyging i selve nasjonalparken, det ville uansett vært mulig å fly svært nærgående inn mot grensene av nasjonalparken. Selv om Summit bagatelliserer støyen vi måtte leve med ved helikopterdriften, tror jeg de fleste vil være i mot dette forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en naturtrussel da naturen jeg ferdes i ikke lengere ville være den stille naturen som jeg prøver å oppsøke. Støyforurensing er etter min mening også en trussel mot naturen.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Støy er etter mitt syn den aller verste forurensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.