Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av toppturski og bindinger til nybegynner


Glen

Anbefalte innlegg

Jeg er gutt, 174 høy og 73kg. Har sett på Dynafit Manaslu 2.0 med Dynafit TLT Radical FT 2. Er dette en kombinasjon dere kan anbefale? Har stått på carvingski i preparerte løyper i ca 15 år, men er fersk når det kommer til det å stå på ski utenfor preparerte løyper. Hvor lange ski bør jeg velge? Carvingskiene jeg har stått på i det siste er 169. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortere ski er lettere og svinger lettere, lengre ski er mer fartstabile og tåler mer trykk. Selvfølgelig har spennet også noe å si, men det velger du mer ut i fra hvilken modell du velger. Lengdemessig er det vanlig å velge ski som er like lange som en selv, men kjører en mye i skog er kortere ski å foretrekke.
Bredden på skiene har også litt å si for både vekt og kjøreegenskaper i forskjellig føre. Mange ønsker seg ski de kan bruke til alt fra skisenterkjøring til toppturer. Dessverre finnes det ingen perfekt løsning på dette. En må rett og slett spørre seg selv om turen (opp) er mer viktig enn nedkjøringen, og hvor mye en skal gå på toppturer.
Kjøreren en ofte i løssnø er bredere ski å foretrekke 105+. Holder en seg til topptur i topptursesongen hvor en møter alt mulig føre fra slush til skare er det kanskje greiere med en smalere ski 85-95mm. Er opp hovedfokus fort og lett opp er det veldig smale 80mm og nedover, og minimalistbinding samt sko.

Selv kjører jeg på Fischer Transalp 88 i lengden 177. Jeg er selv 178. Jeg har Fritschi Diamir Vipec bindinger. Ikke de letteste, men de er veldig praktiske og tåler litt mer. De er litt i samme klasse som de du foreslår.

Jeg tipper uansett at du kommer til å bli fornøyd med skiene og bindingene du har valgt, men jeg ville ikke valgt så dyrt utstyr hvis formålet er å stå på ski i trekk, og kanskje en sjelden gang utenfor løypen (men ikke topptur). Alpinski for frikjøring er langt mer solide og tåler mye tøffere kjøring til en lavere pris.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kommer ikke til å stå i trekk, har foreldre med hytte på fjellet uten tilgang til trekk med noen artige løyper, men med flere fine topptur muligheter. Så planen var egentlig å gå over til toppturer

Tenker jeg går for de skiene som er 174 lang. De er 90mm bred, vil det da passe med en skistopper som er 90mm bred eller vil den bli akkurat for trang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Glen skrev:

Jeg er gutt, 174 høy og 73kg. Har sett på Dynafit Manaslu 2.0 med Dynafit TLT Radical FT 2. Er dette en kombinasjon dere kan anbefale? Har stått på carvingski i preparerte løyper i ca 15 år, men er fersk når det kommer til det å stå på ski utenfor preparerte løyper. Hvor lange ski bør jeg velge? Carvingskiene jeg har stått på i det siste er 169. 

Jeg kan anbefalle bindningerne, men ikke skiene. Har prövd - ikke bra. Hoppiga och instabila. Krävande att åka på.

En bra topptur-ski bör ha full rocker, eller om den har spenn bör detta vara mycket lågt (typ 2 mm) med rocker fram och bak.
En toppturski bör också vara vridstyv och ha god dämpning.
På toppturer kommer du att träffa på alla möjliga typer av snö, och genomslagskare, puder, vindpackat, is och slush kan förekomma med bara några 100 meter mellan på en och samma tur. Alltså måste skidorna klara allt detta.

Jag skulle föreslå att du börjar här:

www.eviski.com

Det enda övriga fabrikat jag kan rekomendera utöver detta är black crows.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.