Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skall-bekledning eller regnbekledning


ViktorS

Anbefalte innlegg

Den 16. mai 2016 at 20.56, REJOHN skrev:

Regnbukse over vanlig turbukse, var det vanlige før Gore-Tex. Med Gore-Tex fikk jeg bukser som holdt meg mye tørrere.

Det jeg reagerer på er utsagnet om at en regnbukse "holder deg tør."  I de 25-30 årene jeg har vært på tur - med mange bukser og kombinasjoner, har jeg aldri klart å holde meg tørr mer enn en time eller to med kontinuerlig regn.

hvordan får du det til?

Regnbukse over vanlig bukse, fungerer fremdeles det. Spessielt med bukser som "puster". Og ennå bedre er det med lårings, som "puster". Samme med jakke. Med lårings, må en ha lang jakke. Men da kan en ikke bevege seg i terrenget, som om en deltar i konkuranser. Med vanlig gange, kan jeg gå i 7 - 10 timer i regnvær og være tørr. Og jeg går mest i terrenget (eks. jakt) og ikke på stier.

Fordelen med lårings, er spessielt stor når det kommer kun noen få byger i løpet av dagen. Rett type lårings kan en ta av og på, uten å ta av seg fjellstøvler. Dermed raskt å skifte. Og så går en mest med normale klær, som puster optimalt. Da kan en også gå noe hardere.

Jeg har Gore-Tex klær, men bruker de sjelden. Så kanskje du bør ekspremitere noe mer, eller tenke over hvordan du går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Tiur3 skrev:

Regnbukse over vanlig bukse, fungerer fremdeles det. Spessielt med bukser som "puster". Og ennå bedre er det med lårings, som "puster". Samme med jakke. Med lårings, må en ha lang jakke. Men da kan en ikke bevege seg i terrenget, som om en deltar i konkuranser. Med vanlig gange, kan jeg gå i 7 - 10 timer i regnvær og være tørr. Og jeg går mest i terrenget (eks. jakt) og ikke på stier.

Fordelen med lårings, er spessielt stor når det kommer kun noen få byger i løpet av dagen. Rett type lårings kan en ta av og på, uten å ta av seg fjellstøvler. Dermed raskt å skifte. Og så går en mest med normale klær, som puster optimalt. Da kan en også gå noe hardere.

Jeg har Gore-Tex klær, men bruker de sjelden. Så kanskje du bør ekspremitere noe mer, eller tenke over hvordan du går. :)

Du kan meget vel ha rett i det du skiver, og at din kombinasjon er god (bedre enn min). Jeg lurer likevel på om forskjellen kan ligge på hvor vi befinner oss i verden?

Sørvestlandet, og spesielt litt inn i landet har litt nedbør i året....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, REJOHN skrev:

Du kan meget vel ha rett i det du skiver, og at din kombinasjon er god (bedre enn min). Jeg lurer likevel på om forskjellen kan ligge på hvor vi befinner oss i verden?

Sørvestlandet, og spesielt litt inn i landet har litt nedbør i året....

Lårings fungerer i Bergenstraktene. Så lenge det ikke regner fra bakken og opp så blir man ikke våt i skrittet. En forutsetning for dette er selvsagt at jakken går hele veien ned forbi der låringsene starter.
Fordelen med lårings er at det lufter overraskende bra, men er man ute i flere dager med konstant regn blir man våt uansett og det er vanskelig å tørke med mindre man klarer å komme seg i ly.

Selv bruker jeg regnbukse og regnjakke som er helt vanntett når det regner. Når det ikke regner er det langt bedre å gå med softshell, bomull, vindjakke eller noe tilsvarende. På sommeren er det en fordel med veldig tynne plagg som tørker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, REJOHN skrev:

Du kan meget vel ha rett i det du skiver, og at din kombinasjon er god (bedre enn min). Jeg lurer likevel på om forskjellen kan ligge på hvor vi befinner oss i verden?

Sørvestlandet, og spesielt litt inn i landet har litt nedbør i året....

Du har rett i, at mitt nærområde er ikke så utsatt for regn, som vestlandet, eller der du bor. At dere har mer regn i løpet av året, er for folk flest uinteressant. Det været vi har på tur, som har betydning.

Men en ting er, at det kan regne i dagesvis her også. En annen ting er, at jeg jeg har gått tur og jaktet over det meste av fjellnorge, fra Haukeli- og Rukan traktene i sør, til Finnemarksvidda. Det regner andre steder i landet også. Nå legger jeg ikke ut på tur, hvis det "bøtter" ned. Men regn stopper meg normalt ikke fra å komme meg ut. Spessielt ikke når jeg har reist 50 til 230 mil (en veg), for å komme på tur. Og enkelte ganger kan været endre seg og så "bøtter" det ned, mens en er flere mil inne i terrenget. Er jeg på ute jakt, så aventer jeg kanskje været et lunt sted (hvis det finnes), eller så avbryter jeg jakten. Men da en skal da komme seg tilbake til camp også. Å jakte ryper (eller skogsfugl) hvis det regner FOR mye, er bare tull. Rype er håpløs og skogsfuglen sitter i trærne. Det er også vanskelig å skyte, hvis det regner for mye. Men jeg har da felt mye fugl, selv om det er vanlig rengvær, med eller uten kraftige byger.

Regntøy (som puster) slipper i inn noe fukt, hvis det regner kraftig. Men det slippert ut mer fukt, på grunn av kroppsvarmen. En må bare kle seg riktig under regntøyet, så blir en aldri våt. En går fukten vekk, spessielt med brynje av polly produkter innerst. Om ved behov, et til flere lag med samme stoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, speedbird skrev:

Fordelen med lårings er at det lufter overraskende bra, men er man ute i flere dager med konstant regn blir man våt uansett og det er vanskelig å tørke med mindre man klarer å komme seg i ly.
 

Med lårings fra Jerven, har jeg "aldri" vært våt, selv om det har regnet i dagesvis på jakt, eller på tur. Men hvis været har blitt så ille, at det regner og blåser vannrett (frisk bris/kulig), kan jeg ha blitt noe fuktig (hofter/skritt) på vei hjem, eller til camp. I det været, avbryter jeg turen og det gjør vel de fleste andre også.

Med tett rengtøy, er det en fordel at buksen sitter løst i livet og at en bruker bukseseler, så luft fra skrittet kommer opp. Ellers blir en unødig fuktig i skrittet. Er været for ille, er dette det eneste som duger. Er vel de færreste, som har behov for å gå tur i slikt vær. Men det er utrolig hvor mye drittvær jeg har gått i, med lårings og lang jakke og vært tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

Med lårings fra Jerven, har jeg "aldri" vært våt, selv om det har regnet i dagesvis på jakt, eller på tur. Men hvis været har blitt så ille, at det regner og blåser vannrett (frisk bris/kulig), kan jeg ha blitt noe fuktig (hofter/skritt) på vei hjem, eller til camp. I det været, avbryter jeg turen og det gjør vel de fleste andre også.

Med tett rengtøy, er det en fordel at buksen sitter løst i livet og at en bruker bukseseler, så luft fra skrittet kommer opp. Ellers blir en unødig fuktig i skrittet. Er været for ille, er dette det eneste som duger. Er vel de færreste, som har behov for å gå tur i slikt vær. Men det er utrolig hvor mye drittvær jeg har gått i, med lårings og lang jakke og vært tørr.

Har de samme låringsene. Har dessverre ikke mountainman-jakken, men den med for skal kjøpes til høsten. Har du en slik jakke også, eller bruker du noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, speedbird skrev:

Har de samme låringsene. Har dessverre ikke mountainman-jakken, men den med for skal kjøpes til høsten. Har du en slik jakke også, eller bruker du noe annet?

Tja.... jeg kjøpte mine lårings på slutten av 80-tallet, etter at jeg fant ei lang jakke. Hadde bekjente som skrøt av sine lårings og jeg ønsket å prøve, primært for fuglejakt. Kjøpe da først en lang jakke fra Peter Storm, til ca 1400 kr. og låringsene for ca 600 kr. Var mye penger på 80-tallet, men jeg ønsket noe annet og tok sjansen. Har aldri angret. Men for 2 -3 år siden begynte mine gamle velbrukte lårings å smuldre opp fra innsiden. Og jakken hadde begynt å lekke litt i skjøtene på skuldrene og jeg hadde fått et lite hull på ryggen, så begge er pensjonert. Men det etter mye bruk i ca 30 år. Bra innvestering.

Når jeg ser på Jervens produkter i dag, så er trolig låringsene av en annen type enn den jeg kjøpte. Da jeg kjøpe min, tror jeg Jerven hadde kun "Jerven posen" (senere kalt Orginal) og disse låringsene. Nå er utvalgte stort. Men jeg tviler på om jeg kommer til å kjøpe ei så dyr jakke.

Da både låringsene og jakken var modne for pensjonist tilværelsen, begynte jeg å se etter ny jakke fra P.S., men den er tydeligvis utgått. Kikket litt etter andre, men fant ikke noe jeg var fornøyd med, så jeg vegret meg. Da jeg likevel trengte noe annet, valgte jeg å kjøpe noe midletidig og rimelig, til jeg fant noe jeg hadde tro på. Endte med at jeg kjøpte et billig, men fleksibelt og pustende produkt. En regndress fra Dovre. Har ikke blitt brukt i utfordrende regnvær ennå og kun i lettere terreng. Men så langt har jeg vært tørr. Buksa er jeg godt fornøyd med. Den har lufte-netting, forran og bak i linningen, som muligjør ennå bedre utslipp av fukt. Det er i sidene åpninger, ikke lommer, men åpning for å komme til lommene i buksa under. Fiks ide. Jakke er grei, men liker ikke skrålommer, nederst på sidene. Der burde det vært tradisjonelle sidelommer. (Håper Dovre har endret dette). Tok likevel sjansen, da dette kun skulle være et midletidig løsning. Men jeg må innrømme, at dette er mye regntøy for pengene. (I dag 650 kr). Så, jeg tester videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Etter masse om og men, så blir ny jakke hentet i morgen. Og jeg ender opp med den jakka som jeg har siklet på siden den kom ut, nemlig keb eco shell! Hadde bestemt meg for rcteryx theta ar, men da de plutselig ikke kunne skaffe den på den lokale butikken likevel, og jeg aldri ble enig med meg selv ang theta, beta, alpha ar/sv/svx/lt/sl osv... Så blir det fjellreven, som neeesten alle andre mine ytterplagg er. 

Disse kommer i svart, orange, dark olive og blå. Og alle var utsolgt for alt bortsett fra blå, men klarte å spore opp en svart i min størrelse på ndre siden v landet :-) 

mykt behagelig stoff som ikke bråker, ennpassform som satt som pokker på meg, og fluo(?) fri membran og impregnering ble til slutt avgjørende! Nå er jeg bare sykt spennt på hvor slitesterk denne jakka er:)

nå er det bare bukse igjen, og trenger en bukse med forsterket sete, knær og nede ved beina, til bruk i vått vær. Mulig det blir en arcteryx alpha sl! Kaaanskje jeg smeller på en keb ecoshell bib. Bare synd denne mngler forsterket sete:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.