Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur slutten av juli


T.Skaaland

Anbefalte innlegg

Trenger turtips til meg og min fru.

Vi tenker oss på en ukestur til fots i juli.

Før har vi alltid pakket bilen og kjørt fra stavangerområdet til utgangspunktet. Denne gang tenkte vi oss lenger nord i landet, og tenkte at fly er bedre enn 15-20 timers kjøring.

Da er vi avhengig av at det går buss til og fra området vi skal gå i.

 

Det jeg håper dere kan bidra med er tips til område og rutevalg for turen. Vi er to stk + hund, og trives best i telt. Men skulle det være veldig dårlig vær, er det alltid godt å ta inn på en koie eller hytte for å tørke ting. Da vi er bålavhengig, trenger vi skog, så kun høyfjell blir lite aktuelt. Ellers er vi åpne for det meste. Dagsmarsjene kan godt holde seg under 15km, da dette skal være en kosetur:)

Vår erfaring:

femundsmarka med kano, krysset hardangervidda med pulk i jan-feb. krysset finnmarksvidda med pulk i påsketider. og div helge og ukesturer.

Håper dere har noen gode tips!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg har brukt Bodø som utgangspunkt ved flere anledninger. God og rimelig flyforbindelse fra Sør-Norge, og kort vei fra flyplassen til buss/tog. Tar dere Nordlandsbanen en time eller to sørover fra Bodø til f.eks Røkland eller Lønsdal, så er det mange fine turmuligheter på Saltfjellet, også rundtur. Jeg har også tatt hurtigbåt fra Bodø ut mot Beiarn/Glomfjord/Svartisen, fine turmuligheter men mye høyfjell/dårligere bålmuligheter. Sulitjelma også fint utgangspunkt, har leid bil i Bodø og brukt det som utgangspunkt både for tur i Junkerdalen nasjonalpark. Mulig det også går buss til Sulis. Usikker på snømengden nordpå i år, i juli kan det fremdeles være en del snø. Mange hyttemuligheter (DNT ubetjente) både på Saltfjellet og Sulis. Med tanke på bålmuligheter, så blir det jo også en del over tregrensa, men ihvertfall bjørkeskog en del steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.