Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv som jobb?


SigBjørnen

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du har tenkt å satse på næringsliv og teambuilding type tur er det bare å glemme det i Stavangerområdet nå. Oljebransjen (som tross alt er den største næringen fortsatt) har absolutt ingen betalingsvilje for tiden for sånt.. Alt er skåret ned på inkl. Julebord og reiser og teambuildings. 

mange skriver her at utlendinger trenger full tilrettelegging og kjøring nesten helt frem.  Der er jeg ikke enig.. Finnes masse folk som vil på skikkelig tur. Jeg har akkurat vært på Temareise (med startour) på la gomera og Tenerife. Vi var skandinavisk gruppe og jeg tror mange av svenskene og danskene gjerne ville reist på tur til f.eks Rogaland. Alle hadde fjellstøvler og var klare for å bære litt av lunchen og vi var alle kjempeskuffet da en av turene måtte avlyses pga dårlig vær. Alle ville nok helst gått men guiden tok avgjørelsen om at ikke forsvarlig. Hun hadde jo rett - bussen kjørte like etterpå inn i leirras...

les på hjemmesiden til temareiser om fotturer de arrangerer. Er sikker på at et kjempefint tilsvarende program (5-7 dager?) kunne vært satt opp i distriktet, med overnatting feks på preikestolhytta (soloppgangstur til prekestolen?), så rutebåt til lysebotn og videre dagen etter til kjerag og deretter feks til Jæren og Sandnes (og kanskje ut til Utstein?). Folk på sånne turer vil ha tilrettelegging, men ønsker seg ordentlige fotturer kombinert med god overnatting og god mat (men matpakke er helt ok på tur). Og har betalingsviljen en trenger (se f.eks. Pris på tur til Island!).

om jeg mister jobben i oljebransjen tror jeg jammen jeg hadde tatt kontakt med startour selv....

edit; g adventures har også aktive turer. Henvender seg gjerne til enda mer internasjonalt publikum og har allerede fotturer i odda(!) på programmet. Selvsagt med Trolltunga og bretur somhøydepunkter. 

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dagens Næringsliv hadde ett skriv om "det å følge drømmen" for en tid tilbake.

Det var basert på mennesker som ville kombinere sin hobby, og dra næring ut av dette. I den artikkelen skrev de også om hva som krevdes på en generell måte, og om det fundamentale som skulle til i forkant. Dette gjorde de for å informere om at det kan være en tung veg og gå om man ikke har tenkt nøye gjennom det i forkant, men også for å informere om at det er mulig!

Jeg anbefaler deg å lese denne, siden du er i startgropen og skal begynne å klatre deg oppover. Da har du anledning til å sette deg ett tidsperspektiv på hvor lang tid du skal bruke for å bygge deg opp å få en sikker start.

Håper du kjører på og satser, alltid morsomt når folk får det til :) Lykketil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.