Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg fikk akkurat to primuser av en eldre kollega, en Optimus 111 og en Optimus 199. Begge to ser ut til å være lite brukt og i mekanisk god stand, men de har stått i årevis og trenger nok litt overhaling. Noen som har kjennskap til disse modellene og hvordan de bør overhales?

Annonse
Posted

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

  • Like 1
Posted
16 timer siden, dsk skrev:

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

Suverent, takk for gode tips og beskrivelser!

Hapa

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy