Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardware Lamina -15.


karisma

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har både Lamina 0 (-18 C)og Lamina -30 (-34 C), brukt de i 5 år og er stort sett kjempefornøyd med de. Når det kommer til komforttemperatur så mener jeg de lever opp til lovnaden sin. -18 og -34 viser til T-limit temperatur, så T-comfort er en god indikasjon på temperatur du vil sove komfortabelt i. Jeg brukte Lamina -30 i -25 grader i telt. Dette gikk fint. Ser at hektapåtur.no oppgir T-comfort på Lamina -15 til -15 C. Tror denne posen tåler noe mer enn det, uten at jeg har testet det.

 

Så til de litt negative løsningen jeg har merket meg med posene. Klaffen som dekker glidelåsen i Lamina -30 er altfor smal, dette gjør at det blir varmelekkasje den veien om du ligger på siden. Jeg måtte sy inn et fleecestykke hele lengden for å kompensere for dette. Den andre tingen er at halskragen ikke tetter godt nok, jeg synes strikkstrammerene er plassert feil for å gi en god nok tetting. Men mulig de har forbedret dette på nyere utgaver.

 

Du får i alle fall mye pose for pengene med MH Lamina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Lamina 0 (-18 C)og Lamina -30 (-34 C), brukt de i 5 år og er stort sett kjempefornøyd med de. Når det kommer til komforttemperatur så mener jeg de lever opp til lovnaden sin. -18 og -34 viser til T-limit temperatur, så T-comfort er en god indikasjon på temperatur du vil sove komfortabelt i. Jeg brukte Lamina -30 i -25 grader i telt. Dette gikk fint. Ser at hektapåtur.no oppgir T-comfort på Lamina -15 til -15 C. Tror denne posen tåler noe mer enn det, uten at jeg har testet det.

 

Så til de litt negative løsningen jeg har merket meg med posene. Klaffen som dekker glidelåsen i Lamina -30 er altfor smal, dette gjør at det blir varmelekkasje den veien om du ligger på siden. Jeg måtte sy inn et fleecestykke hele lengden for å kompensere for dette. Den andre tingen er at halskragen ikke tetter godt nok, jeg synes strikkstrammerene er plassert feil for å gi en god nok tetting. Men mulig de har forbedret dette på nyere utgaver.

 

Du får i alle fall mye pose for pengene med MH Lamina.

 

Hei! Jeg har en lamina 20 som jeg er meget fornøyd med og lurer nå på å tipse en turvenninne om lamima -30 som vinterpose. Selv har jeg Helsport austfjorden som også er en grei vinterpose men jeg liker passformen til posene fra mountain hardwear så jeg vurderer en til meg selv også. Jeg finner imidlertid ikke mye informasjon ang temperaturgrenser på lamina -30. Fjellsport oppgir -34 som ekstremtemperatur, noe jeg vanligvis ikke henger meg opp i. Hekta på tur oppgir at -34 grader er t-limit. Utifra det du skriver høres det ut som det siste er mest riktig. Men vet du noe om hvor man kan finne informasjon om t-comfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også usikker på om -34 C var en komforttemp eller en ekstremtemperatur når jeg kjøpte den, så jeg sendte en e-post til importøren. Fikk dette svaret:

 

"Lamina – 30, den holder det den lover.

Øvre grense på komfort, er minus 34, men husk, dette er med tørre klær, bra ligge underlag, god og mett.

Hvis det er i høyden du skal, så virker også høyden inn, men den fungerer mer enn bra nok."

 

Det kaldeste jeg har brukt Lamina -30 er i -40 C i Alaska. Men da i kombinasjon med en Ajungilak mikro ytterpose som skal legge til 10-15 grader på komforttemperaturen. Hadde da i tillegg 2 skumliggeunderlag. Sov godt natta gjennom, men våkna med kalde tær på morgenkvisten.

 

Jeg har ikke sett t-comfort oppgitt noen plass. Flere produsenter som ikke oppgir temperatur i EN 13537 standarden på sine vintersoveposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk to stk Mountain Hardwear Lamina -15 i posten idag. En med høyre, og en med venstre glidelås. Enormt god plass til meg og kona når de ble koblet sammen. Gleder meg til å teste ut posene så snart som mulig. 

Ser på hektapåtur.no at det står at den tåler fukt. Hva legger de i dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener nok at posen kan inneholde en del fukt uten at varmeevnen blir vesentlig redusert. Det er en av fordelene med å velge syntetpose, med dun risikerer du at varmeevnen blir redusert vesentlig av fukt som får duna til å miste spensten. Ytterstoffet i laminaposene er impregnert, men ikke vanntett, så posen kan bli fuktig. Men har aldri opplevd mine laminaposer som fuktige inni posen selv om de kjennes fuktig utenpå. Kos deg med koblet pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.