Gå til innhold
  • Bli medlem

På tur i mai/juni


Eivind

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer fra turer langs turistforeningen sine løyper i Troms og Nordland i månedene mai og juni? Er ski det eneste som gjelder her, eller er det mulig å ta seg frem til fots? Hva med elvene, er de mulige å komme over uten å vade med livet som innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Forholdene i Troms/Nordland i mai/juni varierer nok mye fra år til år.

I mai er det nok normalt snø i fjellet, men våren er på vei.

Jeg gikk på toppturer ifjor fra 30 april til 15 mai i Troms. Du kan starte

med Jiekkevarri på min fjellside deretter følge linker frem til 15 mai,

det er bilder fra hver dag som skulle gi et bra inntrykk. 1 mai kunne du

starte på ski helt nede ved sjøen i Lyngen. 15. mai var skiføret stort sett

omlag 200 meter over havet..

www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe spesiell rute du skal gå eller skal du gå hele nordkalottruta?

jeg har ivertfal tenkt å ta med ski, truger og på neste tur. og ja, de fleste elvene bruker å flomme over, men noen elver har jo hengebru da.. men ikkje alle:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
er det noe spesiell rute du skal gå eller skal du gå hele nordkalottruta?

jeg har ivertfal tenkt å ta med ski, truger og på neste tur. og ja, de fleste elvene bruker å flomme over, men noen elver har jo hengebru da.. men ikkje alle:(

Jeg har ikke helt bestemt meg hvor jeg skal gå. Hadde kanskje håpet å slippe unna fjellskiene, men ser vel at disse nok må benyttes. Jeg får se an når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Indre Troms fra Kilpisjärvi i Finland til Abisko/Björkliden i Sverige (Ofotbanen) er en klassiker, men Mai/Juni er litt i seneste laget. Forholdene kan nok variere fra år til år, men første gang jeg tok denne turen var det bare på hengende håret vi kom oss over Altevatn og Torneträsk. Det var i første halvdel av Mai.

Det er imidlertid en av de flotteste ukes-turene man kan gjøre på ski i Norge. Turen tar 8-9 dager, og varierer i lengde mellom hyttene fra 12-13 kilometer i starten, til 36 km mellom Gaskas og Lapjordhytta (nest siste dag). Hyttene er fine, og terrenget gir en flott følelse av villmark.

Man må regne med tunge bører da all proviant må medbringes. Dette gjelder også for stearinlys, fyrstikker og dopapir (for å være litt praktisk). Gass og ved finnes på hyttene.

Turen er ikke merket, og krever at man kan orientere med kart og kompass. De siste fire årene har Troms Turistforening ligget et par dager bak oss i løypa, så for de som ikke trives med å navigere på egen hånd vil jeg anbefale å henge meg på en tur med dem. Sjekk web'en deres for informasjon.

Det blir fort en del ekstra reising med offentlig/privat transport for å komme fra Tromsø til Kilpisjärvi, samt i retur fra Björkliden via Narvik, men det er det verdt. Det går dessuten an å lage en kjempefin rundtur ut av det.

Vi har hatt mest suksess med følgende program:

- Fly Tur/retur Tromsø. Billig overnatting på pensjonat i Tromsø.

- Buss til Skibotn. Dette er skolebuss den siste biten, med begrenset plass. Du bør ha gjort en avtale om transport videre til Kilpisjärvi. Har faktisk opplevd å nesten ikke komme med bussen fra Tromsø uten å fortelle hvem som skulle transportere oss videre. Det er taxi-tjeneste i Skibotn, men det kan være litt vanskelig å finne telefonnummeret (man må ringe på forhånd, og avtale transport).

- Taxi fra Skibotn til Kilpisjärvi. (ankomst ca. 16:00). Skitur inn til første hytte - Golda - 12km samme kveld. I midten av mars er det lyst til ca. 19:00 tiden. Husk lykt for sikkerhets skyld.

- På ski videre til Gappo, Rosta, Dærta, Dividalen, Vuoma, Gaskas, Lappjordhytta, og ned over Torneträsk til Björkliden.

- Tog fra Björkliden til Narvik (ca. 12:00 fra Björkliden, man må stå opp tidlig...)

- Fra Narvik, hurtigbåt til Svolvær i Lofoten (ank. 18:25).

- En bedre middag i Svolvær (mange gode restauranter).

- Hurtigruten (avgang 22:00) videre til Tromsø (med lugar for overnatting, frokost, evt. lunsj ombord).

- Utekveld i Tromsø, et par pils på Skarven, samt middag i fiskerestauranten Arctandria selvsagt. (Det er ikke vanskelig å finne gode steder å slukke tørst og spise godt i Tromsø).

Tromsø har dessuten et kjempefint og trivelig polarmuseum, som er verdt et besøk.

Har laget meg et lite dokument som gir det meste av logistikk-oversikten. Skulle noen være interessert kan jeg bidra med mer informasjon om ønskelig.

- Vetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Er det noen som har erfaringer fra turer langs turistforeningen sine løyper i Troms og Nordland i månedene mai og juni? Er ski det eneste som gjelder her, eller er det mulig å ta seg frem til fots? Hva med elvene, er de mulige å komme over uten å vade med livet som innsats?

Kjørte på tur i fjor i starten av Juni på fjellet, da var det en bra føre og det va en ordentlig snevinter.

Måtte kjøre med bil opp til ca 100-150 m.o.h etter det var det bra. Bare trekk i snora og tut og kjør!

Skikkelig bra i fjor med sne i år e det nok verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.