Gå til innhold
  • Bli medlem

Begreppet Tinderangler


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

För ett par år sedan var jag i Norge och då fick jag för första gången höra

talas om begreppet "tinderangler", eller kanske det var "äkta tinderangler".

En norrman berättade för mig att om man bestiger Norges sju högsta toppar

på sju dagar, då kan man upptagas i Tinderangler sällskapet och sedan tilltalas

"äkta tinderangler".

Vet du något om detta? Eller är det bara hörsägen?

Annars har jag nu förstått att begreppet i allmänhet används som vem

som helst som gillar att gå upp på toppar/tinder.

Tacksam för svar!

Lars Kraft, Uppsala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D

Det er garantert sprøyt, fra ende til annen.

Det kan for så vidt hende at det fins en "Tinderanglergruppe" som har disse egendefinerte kravene, men normalt så er en tinderangler en som liker tinderangling - dvs. å gå på og mellom luftige topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe som heter Norsk Tindeklubb, der det er mange tinderanglere. Men, de har litt mer avansert opptak enn at man må gå 7 topper på 7 dager. Der må du ha en klatrehistorie å vise til, og samtidig være anbefalt av to som allerede er medlemmer.

Har de ikke dette ordet i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinderangling er en flott måte å få oppleve fjellet. Hvis en har litt klatreerfaring, åpnes der opp for en fantastisk frigjørelse, hvor en kan komme på topperne en har lyst på, uten å drasse på tungt utstyr. Som Tinderangler er ikke høyden eller sværhetsgraden avgjørene -- det er opplevelsen der teller!

post-258-133474409672_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oi, oi, oi! For et flott bilde. Også så artig å se Hurrungane fra den siden for en gangs skyld. Storen er skikkelig stilig fra sør óg. Jeg får se om jeg ikke klarer å presse Store Midtmaradalstind inn i "2000-meterprogrammet" i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bilde Bjarne. Spesielt morsomt var det at Berges Chaussee kommer så tydelig fram som en svak kurvet, mørk stripe der oppe i bjergveggen under Storen.

Jeg har en fotodrøm (ok mange da), og det er en høstdag på Midtmaradalstindane med et tjukt lag med puddersnø fra 18-1900 moh og opp på Storen. Rødlige farger nede i dalene. En blå himmel pyntet med fjærskyer og andre høye skyer som tegner de vakreste mønstre på himmelen. Det må jo være et genialt forsidebilde til en bok :roll: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bilde Bjarne. Spesielt morsomt var det at Berges Chaussee kommer så tydelig fram som en svak kurvet, mørk stripe der oppe i bjergveggen under Storen.

Jeg har en fotodrøm (ok mange da), og det er en høstdag på Midtmaradalstindane med et tjukt lag med puddersnø fra 18-1900 moh og opp på Storen. Rødlige farger nede i dalene. En blå himmel pyntet med fjærskyer og andre høye skyer som tegner de vakreste mønstre på himmelen. Det må jo være et genialt forsidebilde til en bok :roll: ?

Takk Morten, jeg er selv svært glad i bildet. Det er fra en aleine-tur jeg tok i 2004 fra Stølsmaradalen.

Har også selv luret på om det skulle være Berges Chaussee der ses i veggen over venstre sidde av toppsteinen på varden (har ikke selv gået den vegen). Hvis du kan bruke bildet i en seinere utgivelse av ny toppbok, må du få dett.

Jeg har det i en høgere oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fotodrøm (ok mange da), og det er en høstdag på Midtmaradalstindane med et tjukt lag med puddersnø fra 18-1900 moh og opp på Storen. Rødlige farger nede i dalene. En blå himmel pyntet med fjærskyer og andre høye skyer som tegner de vakreste mønstre på himmelen. Det må jo være et genialt forsidebilde til en bok :wink: ?

Høres ut som et PS prosjekt.. :roll:

Bjarne's bilde var kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
...

Har de ikke dette ordet i Sverige?

Hej Lars!

Nu har det gått ett år sedan jag sporde angående begreppet "Tinderangler". Jeg vil takke er allesammen for att ni forklaret betydningen for meg! Och, mitt svar på

din fråga Lars, ær att vi i Sverige bara anvænder begreppet fjællvandrare, och det låter ju inte lika "coolt", syns jeg.

Anledningen till min fråga var att jag och ett par vänner diskuterade huruvida det var møjligt att bestiga alla 2000m toppar i Sverige på minsta møjliga antal dagar.

Och jag, samt en vän som också heter Lars (alla dessa Lars...), gjorde upp en optimistiskt plan om att försöka genom føra detta på 8 dagar!! Men som den amatør jag

ær visste jag att det bara var "tull". :D

Men vi genomförde vandringen, var før sig i olika tempo eftersom min væn Lars faktiskt nestan er (tusan! det ær lika svårt att hålla sig till svenska som att førsøka å

skrive på norsk!) en elitidrottsmann. Lars gick från Kvikkjokk till kebnekaise och Tarfala på 7 dagar! Men han var "bara" upp på Pårte (2005) och på Kebnekaise (2105),

samt Svarta Spetsen och Tarfalatjåkkå..

Sjælv tog jag mig mellan Kvikkjokk och Akkastugorna på 6 dagar, och besteg "endast" Pårte och Sarektjåkkå (2089). Men for mig var det en riktig bra prestation som

jeg aldrig kommer upprepa.

Før den som er intresserad kan jag sende min reiseberættelse (11 sidor).

Jeg bor numera i Narvik som er en kjempeflott by att bo i for en tinderangler som meg. :D

Ha det allesammen!

/Lars Kraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.