Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd 2015


Tor Magnus

Hva blir basisvekten din på treffet?  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye har du med deg (alt uten mat og det du har på deg)

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1 - 25kg)
    • Lett (4.5 - 9.1kg)
    • Ultralett (2.3 - 4.5kg)
    • Superlett (1.4 - 2.3kg)
    • Ekstremlett (<1.4g)
      0


Anbefalte innlegg

Annonse

http://lighterpack.com/r/fxyajk Her er min XUL liste :fear: Det som er markert med stjerne er enten ikke veid nøyaktig ned på grammet eller ikke kjøpt inn.

 

Du klarer nok å gjennomføre turen med denne listen, men hva med regntøy og førstehjelp f.eks? Litt på kanten og telle telefon, lommebok og toalettsaker som worn også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, men sannheten er at det er ting jeg vanligvis har i lommene :D

Regnbukse har jeg droppet fordi det er noe jeg sjeldent pakker på 1-2 overnattinger uansett iom at buksen jeg går i tørker så fort. Er den våt når jeg skal legge meg eller lage middag tar jeg den av og legger meg i soveposen. Er ikke alltid den er tørr til dagen etter da, men det blir den ila de første hundre meterne jeg beveger meg. Er det derimot spådd mye regn jevnt over, pakker jeg vel med regnbukse og regntrekk til posen også (+350g).

Jakken listet er regntett nok (20m).

 

Når det kommer til førstehjelp så har jeg både liggeunderlag og sovepose for å holde en evt person varm. Kan evt pakke med en enkeltmannspakke og litt ducttape for å stoppe blødninger+spjelking (+60g).

 

Har aldri gått med så lett sekk før, men blir spennende å prøve :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KristianS Verkligen lätt!

Lite amercan way att stoppa saker i fickorna och få dem att "försvinna" på det sättet.

Att få ner skin-out-vikten för en hel helgtur under 5 kg är ju oavsett tokigt lätt! :-)

Får se om man kan klara att komma under 10 pound för allt?! ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor behagelig er disse 100-gramssekkene? En ting er ultralettreff hvor det er litt sport i å pakke lettest, men utenom dette, er det verdt det å spare 300 gram enn å bruke en litt mer solid sekk? Jeg har selv prøvd å bruke sea to summit sin ultrasilsekk, men selv med lett vekt føltes denne unødig ubehagelig å gå med, stroppene var svært korte og sekken føltes som at den holdt på å gli av. Det ville vært mye mer behagelig å bruke en gammeldags skolesekk som veier over kiloen.

 

Nå er ikke jeg verdens minste person, men lettpakking er kanskje laget for korte mennesker. Mye vekt spares inn på små størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor behagelig er disse 100-gramssekkene? En ting er ultralettreff hvor det er litt sport i å pakke lettest, men utenom dette, er det verdt det å spare 300 gram enn å bruke en litt mer solid sekk? Jeg har selv prøvd å bruke sea to summit sin ultrasilsekk, men selv med lett vekt føltes denne unødig ubehagelig å gå med, stroppene var svært korte og sekken føltes som at den holdt på å gli av. Det ville vært mye mer behagelig å bruke en gammeldags skolesekk som veier over kiloen.

 

Nå er ikke jeg verdens minste person, men lettpakking er kanskje laget for korte mennesker. Mye vekt spares inn på små størrelser.

Bruker man et avkappet sitteunderlag langs ryggen blir en rammeløs/uavsitivet sekk like behagelig som en vanlig syntes jeg. Grunnet til at du føler den sts ultrasil sekken sklir av er nok pga stoffet i seg selv er glatt.

 

Jeg er forresten 192 cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor behagelig er disse 100-gramssekkene? En ting er ultralettreff hvor det er litt sport i å pakke lettest, men utenom dette, er det verdt det å spare 300 gram enn å bruke en litt mer solid sekk? Jeg har selv prøvd å bruke sea to summit sin ultrasilsekk, men selv med lett vekt føltes denne unødig ubehagelig å gå med, stroppene var svært korte og sekken føltes som at den holdt på å gli av. Det ville vært mye mer behagelig å bruke en gammeldags skolesekk som veier over kiloen.

Nå er ikke jeg verdens minste person, men lettpakking er kanskje laget for korte mennesker. Mye vekt spares inn på små størrelser.

Jag tyckte Sea to Summit-säcken blev obehaglig för remmarna gled ihop till snören istället för att hålla sig breda.

Med lite modifiering (polstrat axelremmarna, lagt till midje och bröstrem samt fixat så liggunderlaget fungerar som ryggplatta) är den ok för de små vikterna som ska bäras i den.

Vid längre turer eller fjällturer med lite tyngre packning blir det en stadigare säck också.

Packningen blir helt säkert lättare om man är halvannan än om man är 2 meter och för övrigt har samma prylar, men lättpackning i betydelsen att tänka över vad man verkligen behöver ha med sig, att multianvända utstyr och att välja det lättaste alternativet av utstyr man har med sig fungerar ju för alla. Viktgränser är väl egentligen bara intressanta vid två tillfällen, vid en träff som denna, där viktsparingen i sig blir en utfordring och för att jämföra sin egen packning mellan olika tillfällen och se att man får en packvikt man kan vara förnöjd med. Komfort, vikt, säkerhet, storlek med mera ska ju allt spela på lag för att man ska vara nöjd med utstyret. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor behagelig er disse 100-gramssekkene? En ting er ultralettreff hvor det er litt sport i å pakke lettest, men utenom dette, er det verdt det å spare 300 gram enn å bruke en litt mer solid sekk? Jeg har selv prøvd å bruke sea to summit sin ultrasilsekk, men selv med lett vekt føltes denne unødig ubehagelig å gå med, stroppene var svært korte og sekken føltes som at den holdt på å gli av. Det ville vært mye mer behagelig å bruke en gammeldags skolesekk som veier over kiloen.

 

Nå er ikke jeg verdens minste person, men lettpakking er kanskje laget for korte mennesker. Mye vekt spares inn på små størrelser.

 

Denne veier 340g (36 liter). Tror den er mer enn 3,4 ganger mer komfortabel og praktisk å bære enn en 100 grams sekk.

En modifisert 100 grammer veier riktignok kun 101 gram (i følge @LightDan sin liste)    :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne veier 340g (36 liter). Tror den er mer enn 3,4 ganger mer komfortabel og praktisk å bære enn en 100 grams sekk.

En modifisert 100 grammer veier riktignok kun 101 gram (i følge @LightDan sin liste)    :thumbsup:

Innan den blev modifierad vägde den något på 60-talet gram, kommer inte ihåg exakt. :-)

Om en Murmur är 3,4 gånger mer komfortabel vet jag inte, har inte testat den och har ingen aning om hur man ska gradera komfort på ett bra sätt. :-)

Den var då mer än 3,4 gånger så dyr i alla fall :-)

Jag ska inte räkna kilopris på utstyret dock, det är en helt galen väg att se på utstyret. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innan den blev modifierad vägde den något på 60-talet gram, kommer inte ihåg exakt. :-)

Om en Murmur är 3,4 gånger mer komfortabel vet jag inte, har inte testat den och har ingen aning om hur man ska gradera komfort på ett bra sätt. :-)

Den var då mer än 3,4 gånger så dyr i alla fall :-)

Jag ska inte räkna kilopris på utstyret dock, det är en helt galen väg att se på utstyret. :-)

Challenge accepted !

På LVT 15 bærer du min Mariposa også bærer jeg din STS UltraSil    :thumbsup:

 

Spøk til side - det er klart at komfort er subjektivt så det går ikke an å kalkulere det på noe særlig produktivt vis. Innholdet i sekken vil jo også avgjøre. Bærer man 2 kg vil sikkert begge være helt fantastiske og når man laster i 6 kg vil kanksje den "dyre" skille seg positivt ut over en dagsetappe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa den obs-sekken på tarptur i natt. Sekken funka veldig bra igrunn og var god å bære. Er første magebeltet som har vært langt nok til at jeg ikke trengte å ha det på det ytterste så det var trivelig. Var også nødfløyte i spenna i brystreima. Jeg hadde rett under 7 kg i sekken og gikk vel rett over mila på to dager. Både utenfor stien og mye oppover. Jeg er heller ikke særlig vant til å gå med sekk, men merka lite til den. 

Lærte tre ting på turen da. Jeg suger på å beregne nattetemperatur og kommer vel til å fryse ihjel i skogen snart og jeg må innse at kroppen min har litt issus og at jeg ikke er en sylfide så tror det første jeg skal få meg er et bedre liggeunderlag. Også er det å dra på tur alene ganske kjedelig når kvelden kommer :P 

Alt i alt var det en topp tur da og så både rådyr, orm (som jeg skremte livet av) og storfugl av noe slag. Retningssansen min er visst også ganske bra :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke om "billig OBS-sekk". Lettpakking krever en viss grad av forsiktighet med utstyret - vi setter sekken ned, vi slenger den ikke ned (med et lettelsens sukk og ti minutters strekking og massering av rygg og skuldre). Så om den billige sekken får samme behandling, så vil den kanskje vare like lenge som "ordentlige lettpakkersekker".

 

 

Et annet punkt: alle kan nå glede seg over at vi kanskje bør føre liste over evner, jf  http://gossamergear.com/wp/tips/whats-off-your-backpacking-gear-list?mc_cid=a1b703e140&mc_eid=2fa98b5bd2

Ikke dumt, ettersom noe av vektsparingen forgår mellom øra.

Uten å trekke det for langt, når vi skal møtes kunne det f.eks være greit å vite hvem som kan førstehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa den obs-sekken på tarptur i natt. Sekken funka veldig bra igrunn og var god å bære. Er første magebeltet som har vært langt nok til at jeg ikke trengte å ha det på det ytterste så det var trivelig. Var også nødfløyte i spenna i brystreima. Jeg hadde rett under 7 kg i sekken og gikk vel rett over mila på to dager. Både utenfor stien og mye oppover. Jeg er heller ikke særlig vant til å gå med sekk, men merka lite til den.

Lærte tre ting på turen da. Jeg suger på å beregne nattetemperatur og kommer vel til å fryse ihjel i skogen snart og jeg må innse at kroppen min har litt issus og at jeg ikke er en sylfide så tror det første jeg skal få meg er et bedre liggeunderlag. Også er det å dra på tur alene ganske kjedelig når kvelden kommer :P

Alt i alt var det en topp tur da og så både rådyr, orm (som jeg skremte livet av) og storfugl av noe slag. Retningssansen min er visst også ganske bra :)

 

Den sekken høres veldig ut som en Mariposa med fløyte og det hele :)

Godt tegn at du ikke merket stort til den.

 

En generel regel om nattetemperatur er at damer trenger mer varme på natta enn menn, så ikke se for mye på grammene når det gjelder underlag. Kanskje også noe ekstra til soveposen - silke,- eller fleecepose. Eller sove med flest mulig klær på.

 

Retningssans... greit, jeg bestiller tåke til turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var vel egentlig ikke hverken posen eller klærne mine. Det var at jeg har to frysepinnehunder som jeg måtte dele pose med og da fikk jeg ikke lukka den så mye. Tror de snart skal få egen pose for disse jervenhiene og hvileposene er ikke bra nok mener de :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet punkt: alle kan nå glede seg over at vi kanskje bør føre liste over evner, jf  http://gossamergear.com/wp/tips/whats-off-your-backpacking-gear-list?mc_cid=a1b703e140&mc_eid=2fa98b5bd2

Ikke dumt, ettersom noe av vektsparingen forgår mellom øra.

Uten å trekke det for langt, når vi skal møtes kunne det f.eks være greit å vite hvem som kan førstehjelp.

Evner väger ju inget, och listan över dem blir ju bara längre, det ska ju mycket till innan man får börja fjerne från den listan, trots att alla evner inte behövs på alla turer. :-)

Jag har evnene i lista nr 3 och avancerad första-hjälpkunskap. Om någon har med suturset kan jag sy enkla sår vid behov (enkla = utan skador på senor eller nerver), men kommer inte ha med eget suturset på turen då det känns lite overkill på en så pass enkel tur med nära till hjälpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bidre med amputasjoner om det blir nødvendig.

 

Har aldri gjort det før, men det kan jo ikke være så vanskelig    :whistle:     Gir ingen garanti på resultat annet enn at man er litt lettere etterpå :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.