Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

til JØ:

Jeg tipper nok at du alltid har vært en motstander innerst inne, og dermed har ikke nei-siden økt i det hele tatt. :?

Du gjør dette til en prinsippsak heller enn å behandle den på et logisk, nøytralt og rettferdig grunnlag. Fordi du ønsker det slik og slik så skal du tre din livsform nedover hodene på folk som har andre oppfatninger ang. motorisert ferdsel som dere ynder å kalle det ?

For min del er jeg i mot all motorisert ferdsel i utmark, unntatt snøscooteren. Fordi den er det eneste kjøretøyet som passer inn i utmark, naturligvis adskilt fra fotfolket.

Det er jo ikke uten grunn at dette er tillatt i Sverige, Finland, USA, Canada osv. Er dette såkalte "dumme" land da ?

Det er vel heller nikkersadelen som gjør Norge til det duste-Norge man av og til kan oppfatte det som....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Du gjør dette til en prinsippsak heller enn å behandle den på et logisk, nøytralt og rettferdig grunnlag. Fordi du ønsker det slik og slik så skal du tre din livsform nedover hodene på folk som har andre oppfatninger ang. motorisert ferdsel som dere ynder å kalle det ?

Ja, for meg er det en prinsippsak, uavhengig om noen syns det er rettferdig eller ikke. Du får heller trøste deg med at min inflytelse i saken begrenser seg til den normale stemmeretten, og som Osloboer så teller jo min stemme til og med mindre enn din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at som osloboer skal du være med å avgjøre om kommuner i mitt distrikt skal få lov til å opprette lokale scooterløyper fordi kommunene og de folkevalgte finner det hensiktmessig når man tar lokale hensyn i betraktning ?

Jeg har ingen interesse av å mene noe som helst om det som skjer i Oslo. Dette overlater jeg til osloboere og styre og stell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Etter min mening er svaret et ganske klart nei, og da tenker jeg på alle typer kjøretøy, det være seg lavtflygende fly, helikopter, sneskuter, terrengående hjulkjøretøy i ulike varianter osv. Det er klart at noe vil man aldri kunne unngå som redningsaksjoner, forvaltningsoppgaver og vedlikehold/forsyning av anlegg/bygg ute i terrenget, men motorisert rekreasjonsferdsel har jeg lite til overs for.

Er imot all motorferdsel i utmark bortsett fra sneskuter, som ikke gjør noe skade. Kun spor i sneen.

Utviklingen går framover, og all statistikk tilsier at skuterbruk bare vil øke.

For meg er dette et verdispørsmål; ønsker vi et naturlandskap mest mulig fritt for inngrep og kjøretøyer, eller er det greit å risikere å møte på en eller annen kjørende eller flygende doning rundt hvert hjørne? Skal vi ta et standpunkt og verne om den naturen vi har, eller skal vi godta stadig økende inngrep som reduserer ytterligere den villmarken vi har igjen? Her kan man selvfølgelig legge til andre ting som voksende hyttelandsbyer, skianlegg og lignende også.

Standpunktet har dere allerede tatt, og skuteren gjør ingen skade.

Selfølgelig skal vi og har vi retten til å være ute i og nyte den naturen vi har, men det burde vi utmerket klare slik vi alltid har gjort det, til fots/ski/kano etc. uten å bruke motor. At funksjonsfriske mennesker krever å bruke motoriserte kjøretøyer fordi de ikke gidder å gå får de ingen forståelse for hos meg. Til argumentet om motorinteresserte friluftsmennesker så har jeg å si at dere får skille dette i bane og natur, og heller nyte en ting om gangen.

Utviklingen går framover, heldigvis. Jeg går mye på ski, og er nokk minst like funksjonsfrisk som deg. Og dere skjønner visst ikke at skuteren IKKE er noe nytt men at vi har hadt den i over 45 år.

Argumenter som at sneskutere kan være stillegående og ikke setter like varige spor etter seg blir dermed ikke relevant etter min mening, de representerer like fullt en type motorisert ferdsel. Snarere tvert om, sneskutere representerer vel den type kjøretøy det virkelig kan bli mye av ved en liberalisering, grunnet overkommelige priser og lett tilgjengelighet.

Og hva er farene med det, for min del kan vi gjerne 10 doble antall sneskutere på fjellet. Jeg kriger ikke med sneskuterkjørere når jeg går på ski, de plager ikke meg.

I den konkrete saken om å tillate rekreasjonskjøring med sneskuter i en eller annen form, er min mening at her burde Norge gå foran med et godt eksempel og totalforby dette i utmark. At Sverige er mer liberale her er ikke noe argument, snarere tvert imot burde vi kunne være bedre.

Dette blir bare dumt.

Det blir det aldri noe av, her er utviklingen gådd for langt, og politikerne som er så avhengig av popularitet tør ikke å tenke på dette engang.

Det er det jo den politiske summen av det norske folks meninger som gjør, og nå har nei siden økt med en ihvertfall.

Heldigvis har vi ett demokrati, og folk stemmer selv fram hvem de vil ha i kommune og stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller nikkersadelen som gjør Norge til det duste-Norge man av og til kan oppfatte det som....

Det kan godt være, men hadde du fulgt med på andre debatter på dette forumet, ville du sett at nikkersadelen er langt unna dette forumet. Det finnes andre motstandere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes JØ setter saken i perspektiv med sitt prinsipielle utgangspunkt, som vel er ganske identisk med hva jeg selv har forsøkt å uttrykke tidligere i debatten. Villmarka bør være forskånet for motorisert ferdsel (med de unntak de fleste kan akseptere mht redningsaksjoner, spesiell nyttetransport o.l.) Mitt utgangspunkt er altså at villmarka ligger der - det er viktig å ta vare på den og la den være så uberørt som mulig. Dette utgangspunkt trues av en rekke forhold. Noen av disse forhold er vanskeligere å gjøre noe med enn andre. Motorisert ferdsel er blandt de elementer det bør være enkelt å skåne villmarka for.

Hvilket altså betyr: Fortsatt restriktiv snøscooterpolitikk. Det finnes ingen objektiv grunn til å liberalisere regelverket. Kjernepunktet er at mest mulig uberørt natur er mye viktigere enn enkeltpersoners subjektive motorinteresse.

Og kom ikke på nytt med argumentet om at man kjører scooter for å oppleve naturen. Naturen er der. Den kan oppleves uten scooter.

PS Jeg har ikke nikkers.

Jeg er ikke sosialist.

Jeg bor ikke på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Svar til Gjende.

Jo, dette er greit nok.

Men som jeg har repetert til det utrettelig, utviklingen med motorisert ferdsel med sneskuter lar seg ikke stoppe.

All statistikk viser at bruk og brukere bare øker.

Nytter ikke å lukke øynene og håpe at skuteren forsvinner.

Istedet for å slåss mot noe som ikke lar seg stoppe, og bruk blir det uansett. Om det er løyper eller ei.

Eneste resultat er at bruk blir ukontrollert og ulovlig.

Er det ikke da bedre at det er lovlige løyper, og avsatte løyper og områder hvor skuter kan benyttes?

Hvis ikke dette finnes, blir det kjøring overalt.

Og PS - Jeg har gammasjer påsydd på skibuksa, aldri brukt nikkers æ heller :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX - det var da voldsomt til defaitistisk innstilling da - utviklingen går sin gang, nytter ikke å kjempe imot - asfalter hele landet og legg alt vann i rør.

Neida, SRX, man kan ikke bare gi opp å kjempe mot uheldige trekk ved utviklingen - i hundre år har folk kjempet mot ødeleggelse av norsk natur, noen ganger med hell, andre ganger ikke. Men så lenge det historien viser at noen seire kan vinnes, er det relevant å kjempe mot liberalisering av motorferdsel i utmark.

Det er mulig scooterkjøring kan tillates i mer bebygde strøk, på samme måte som man anlegger ulike cross-løyper - vet ikke om det kan være aktuelt og interessant for dem som synes slikt er stas?

Og da kan vel lovbrudd mht kjøring i utmark begrenses ved å ta i bruk elementær FrP-logikk: slå hardt ned på dem som bryter loven. Inndra kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jo, nå er vi delvis på glid.

Har du / dere lest en del av mine tidligere innlegg, så er skuter og motor noe som mye ungdom er interessert i.

Dette er positiv hobby, ivertfall hvis man ser på hva som er alternativet på mange småsteder og tettsteder rundt omkring.

Jeg vet nå at hvis mine barn (har en jente på snart 3 år foreløpig :? ) har lyst til å drive med motor og cross, så gjerne for meg.

Dette er en altoppslukende hobby, som er dyrt (alle penger går dit), man må trene mye og hardt, og det er ett positivt miljø styrt av voksne folk, og alle helger er opptatt.

Tar man bort mulighetene for cross (skuter, sykkel, FSX) så er jeg redd for hva som er alternativet for mange av disse ungdommene.

Og en ting, disse som har crossskutere og slikt, og trener. Når de først har skuter og crossbane. Så hva er neste............. fjell, friluftsliv og turglede.

Slik jeg ser det er dette en fornuftig interesse, dyrt..... skadelig....... javell. Men de trener og forebygger og hva koster ikke penger idag.

De lærer å skru, og blir praktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble passert av en scooter på skitur i går, kan ikke akkurat si at det gjorde noe.

Så du ble ikke merka i sjelen for livet ? :D

Det er selvsagt stor forskjell på å bli passert av en blodtrimma 2-takter i 150 km/t, og en standard moderne stillegående scooter i 40-50 km/t

Selv jeg ville nok reagert negativt på det førstnevnte om ikke avstanden var stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX - det var da voldsomt til defaitistisk innstilling da - utviklingen går sin gang, nytter ikke å kjempe imot - asfalter hele landet og legg alt vann i rør.

Neida, SRX, man kan ikke bare gi opp å kjempe mot uheldige trekk ved utviklingen - i hundre år har folk kjempet mot ødeleggelse av norsk natur, noen ganger med hell, andre ganger ikke. Men så lenge det historien viser at noen seire kan vinnes, er det relevant å kjempe mot liberalisering av motorferdsel i utmark.

Det er mulig scooterkjøring kan tillates i mer bebygde strøk, på samme måte som man anlegger ulike cross-løyper - vet ikke om det kan være aktuelt og interessant for dem som synes slikt er stas?

Og da kan vel lovbrudd mht kjøring i utmark begrenses ved å ta i bruk elementær FrP-logikk: slå hardt ned på dem som bryter loven. Inndra kjøretøyet.

Primært er jo formålet med scooterkjøring å komme seg lengst mulig ut i naturen, mye lengre enn man kommer seg på ski. Dermed får man en anderledes naturopplevelse som man ikke kan få med ski. Dette er også noe av formålet for de fleste scooterkjørere. Å tilbringe dagen i ro og fred ute i villmarka, isteden for bare å gå og gå, og så måtte gå tilbake igjen før det blir mørkt.

I øde fjellstrøk bør derfor løypene legges slik at man nettopp kan komme seg mange ganger lengre på f.eks. en times scootertur enn man kommer seg i løpet av en halv dags streving på ski. Dermed vil mye av scooterkjøringen foregå i områder der det ikke er skigåere, og mange av problemene dere snakker om vil da være urelevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Æ tør påstå at æ e blant de få hjemme (Finnmark) som har vært på de samme vannan ( plassan) sommerstid til fots, vinterstid på ski, og vinterstid på skuter.

Til ett vann er det raskeste jeg har kjørt ca 15min.

Vanlig turtempo på skuter 30 - 45min.

Til sammenligning har jeg har gådd dit på ski på 4 timer.

Gådd til fots på 6 timer.

Dette gjør at man blir mere ydmyk. Jeg drar aldri på langtur alene.

Kan dra på lengre turer alene, på dager (helger) hvor det er mye trafikk, slik at man har mulighet for hjelp.

Mobiltelefon stoler jeg aldri på, greit og ha med. Men jeg tenker aldri på den som en ekstra sikkerhet.

Er så som så med dekningen på fjellet i Finnmark og Nord Troms.

Har og fått feil på skuteren, hadde kjøpt ny og var ikke klar over hvilke verktøy som var med.

Fastnøkkel nr. 10 var ikke i settet, og jeg måtte gå ned 1 time, og 2t opp igjenn for å ordne feilen.

Tungt med skuterdress. Nå som jeg kjøpte ny skuter var noe av det første jeg gjorde å se over skuter og verktøy slik at jeg har med det som jeg trenger for en felt rep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Begynner dette teamet å bli utdebattert?

Partene er kansje frie for saklige og usaklige kommentarer / innlegg.

Jeg ble visst jagd ut ifra denne tråden!

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4537&highlight=

Bare så synd at din nytelse ødelegger for så mange andre.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=36869#36869

Der hvor jeg kjører er det ikke mange som blir støtt av sneskuter på tur. Er nokk ett fenomen dere har sørpå. Kansje dere ikke er like tolerang, eller dere ikke har levd lenge nokk med skuteren. Om 20-40 år er det kansje ikke noe skutermotstand igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var mange innlegg her, og jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle.

Er mange gode innlegg og noen dårlige, men la nå det ligge.

Sakens kjerne er vel om det ikke er plass til alle på fjellet(og i skauen for den saks skyld). Har kjørt snøscooter i snart 20 år(siden jeg var 7-8 år) og er vel det jeg behersker best av motoriserte kjøretøy. Jeg er av typen som kan kose meg glugg uhjel av å bare sette fingeren på kartet og kjøre dit.

Skigåere(eller foretrekker dere å bli kalt skiløpere?) vs. scooterbrukere er reelt sett et "ikke problem" svært mange plasser i Norge. Jeg har aldri sett en skigåer utenfor scooterløypene i de årene jeg har kjørt scooter, aldri. Dette gjelder Finnmark hvor jeg er født og oppvokst. Problemet er rett og slett ikke der.

Noen hevder at hele "opplevelsen" blir ødelagt hvis de treffer på en snøscooter. Hva kan man si til noe sånt? Det er jo en veldig subjektiv greie, og jaha, den gjør kanskje det. Mye rart kan jo ødelegge for en naturopplevelse for en skigåer. Hvordan sidestiller skifolkene dette til en scooterkjører?

Hvis jeg som skigåer(noe jeg forøvrig ikke kunne tenkt meg, er elendig på ski) som et eksempel, skal ut på en øde tur i fjellet, været er toppers og alt det der, skal jeg da bli forbanne/skuffet/trist hvis jeg tilfeldigvis møter på "naboen" som også går på ski? Poenget mitt er at det er ikke noe argument å si at naturopplevelsen blir ødelagt fordi man forventer at man skal være ensom på fjellet osv osv.

De fleste plasser er det sånn at lokalbefolkningen nær "turområder" er de beste naturfolkene. Disse folkene har som oftest den mest avslappede holdningen til "naturen", de bruker den mest, de opplever pluss og minus sidene ved den, men de er sjelden så fanatisk til den som de som påberoper seg retten til å oppleve natur og stillhet. Uansett hvilken "bakgård" jeg befinner meg i, så ville jeg ha vært særdeles ydmyk for hvordan de lokale folkene bruker "sin" natur.

Scooterfolk er naturfolk de også. De flinkeste naturfolkene jeg vet om bruker snøscooter. Det er ingen motsetning i å være naturmann og scooterbruker eller sagt på en annen måte. Det er ikke noe automatikk i at hvis man er en skigåer så er man en naturelsker. Selv Ari Behn går jo på ski(han er vel på samme nivå som meg rent teknisk)!

Siden -99 har jeg bodd på østlandet og loddet litt stemningen for snøscooterkjøring. Har ikke enda snakket med noen som er negativ til det...selv om jeg vet at det er mange(rent statistisk så må det jo være det). Det kjøres her og der, men som jeg har skjønt det ikke rare greiene. Her i "sør" er det andre problemer med snøscooterkjøring enn det man finner oppe i nord. Der er det Statsskog som eier all utmark. Det er ikke tilfelle her i sør og følgelig så dukker det opp komplikasjoner.

Likevel ser jeg ikke hva som er problemet hvis grunneier synes det er allright med scooterkjøring på sin eiendom for å komme seg til statlig grunn? Plass har vi her i Norge. Forurensing er lik null, støyen er særdels lite, dog støyforurenser enkelte merker mer enn andre, og miljøødeleggelsen er i mine øyner lik null så hva er problemet?

Jada jada, nå kommer spørsmålene om jeg har dokumentasjon for det osv osv osv osv...

Dere som lurer på det kan spørre dere selv(og være nå ærlig med dere selv). Etter 45 års bruk av snøscooter i Norge, kan noen vise til slitasje i naturen noen plasser, gjerne med bilde? Det er minimalt med skade etter snøscooter i Norge, hvis den reelt eksisterer.

Siste punkt jeg kommer på er stress på dyrene. Det føler jeg har blitt slått fast før på denne tråden, ikke er et problem det heller, så hva er greia da?

Til sist vil jeg si følgende til scooterfolket:

Ta hensyn til andre. Helt vanlig folkeskikk og fjellvetts regler holder lenge. Ser man folk uansett i hvilken samenheng, ro ned, kjør til siden. Hjelp andre i nød uansett hvis det lar seg gjøre. Kjører jeg sammen med folk og de leker idiot foran andre turfolk blir jeg gal og særdeles lite koselig. Sånt skal ikke skje! Lekekjøring gjør man der det ikke er folk.

...og til skifolket:

God tur :?:

PS!

Registrerte meg bare for å ha gjordt det, dog skjønner jeg ikke hva det har med saken om å være seriøs å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skigåere(eller foretrekker dere å bli kalt skiløpere?) vs. scooterbrukere er reelt sett et "ikke problem" svært mange plasser i Norge. Jeg har aldri sett en skigåer utenfor scooterløypene i de årene jeg har kjørt scooter, aldri. Dette gjelder Finnmark hvor jeg er født og oppvokst. Problemet er rett og slett ikke der.

Hei og velkommen til tråden som ikke vil dø.

Som sagt før, all den tid du er en del av "problemet" så lyder det en tanke hult når du definerer det som et "ikke-problem". Jeg kjenner personlig to personer, bosatt i Finnmark, som helst skulle vært skuteren foruten, så problemet eksisterer om du lukker øynene for det eller ikke.

Noen hevder at hele "opplevelsen" blir ødelagt hvis de treffer på en snøscooter. Hva kan man si til noe sånt? Det er jo en veldig subjektiv greie, og jaha, den gjør kanskje det. Mye rart kan jo ødelegge for en naturopplevelse for en skigåer. Hvordan sidestiller skifolkene dette til en scooterkjører?

Selvsagt er det subjektivt. Like subjektivt som ditt ønske om og din glede av å kjøre skuter. Hva du mener med "mye rart" vet jeg ikke, så det er det vanskelig å svare på.

Hvis jeg som skigåer(noe jeg forøvrig ikke kunne tenkt meg, er elendig på ski) som et eksempel, skal ut på en øde tur i fjellet, været er toppers og alt det der, skal jeg da bli forbanne/skuffet/trist hvis jeg tilfeldigvis møter på "naboen" som også går på ski? Poenget mitt er at det er ikke noe argument å si at naturopplevelsen blir ødelagt fordi man forventer at man skal være ensom på fjellet osv osv.

Problemstillingen er motorisert ferdsel i fjellet, ikke hvorvidt en treffer andre folk eller ikke.

De fleste plasser er det sånn at lokalbefolkningen nær "turområder" er de beste naturfolkene. Disse folkene har som oftest den mest avslappede holdningen til "naturen", de bruker den mest, de opplever pluss og minus sidene ved den, men de er sjelden så fanatisk til den som de som påberoper seg retten til å oppleve natur og stillhet. Uansett hvilken "bakgård" jeg befinner meg i, så ville jeg ha vært særdeles ydmyk for hvordan de lokale folkene bruker "sin" natur.

Scooterfolk er naturfolk de også. De flinkeste naturfolkene jeg vet om bruker snøscooter. Det er ingen motsetning i å være naturmann og scooterbruker eller sagt på en annen måte. Det er ikke noe automatikk i at hvis man er en skigåer så er man en naturelsker. Selv Ari Behn går jo på ski(han er vel på samme nivå som meg rent teknisk)!

At lokalbefolkningen er de beste naturfolkene er, med respekt å melde, tullpreik. I finnmark har lokalbefolkningen et så "avslappet" forhold til naturen at de seneste årene har barmarkskjøring, med påfølgende skader og forsøpling, vært sterkt økende. Overbeite av ikke bare sommerbeite, men også høst og vinterbeitene er også en aktuell problemstilling. Ingenting av dette peker vel i retning av spesiellt godt forhold til naturen?

At mange skuterfolk også kan være gode naturfolk er det vel heller ingen som har nektet for, men det er heller ikke et argument for å åpne for mer rekreasjonskjøring til fjells.

Plass har vi her i Norge. Forurensing er lik null, støyen er særdels lite, dog støyforurenser enkelte merker mer enn andre, og miljøødeleggelsen er i mine øyner lik null så hva er problemet?

Jada jada, nå kommer spørsmålene om jeg har dokumentasjon for det osv osv osv osv...

Dere som lurer på det kan spørre dere selv(og være nå ærlig med dere selv). Etter 45 års bruk av snøscooter i Norge, kan noen vise til slitasje i naturen noen plasser, gjerne med bilde? Det er minimalt med skade etter snøscooter i Norge, hvis den reelt eksisterer.

Siste punkt jeg kommer på er stress på dyrene. Det føler jeg har blitt slått fast før på denne tråden, ikke er et problem det heller, så hva er greia da?

Plass har vi, men det blir jamnt mindre av den og desto viktigere å sloss for det som er igjen.

Forurensing lik null - hvor i all verden får du det ifra? Utslippene fra en skuter innbefatter bla uforbrent drivstoff, CO, NOx, PAH, benzene, aldehyder, partikkelstøv. Støy produserer den og støyen har konsekvenser for dyrelivet. Hvorvidt du føler det er et problem eller ikke er din mening. Jeg mener vi skal, der dette er mulig, forsøke å minimere vår påvirkning av naturen/dyrelivet.

Når det gjelder direkte skader på naturen så er disse relativt minimale og sterkt situasjonsbetinget. På den annen side har Finnmark høyest tetthet av sneskutere / skuterførere, det er også fylket med mest barmarkskjøring og de skader som er forbundet med det. Tror du det er noen sammenheng ?

Flott, da tror jeg sannelig siste ord er sagt i debatten her

Også her er jeg nok uenig med deg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi om scooteren skal forbys, også bør forby all transport av mennesker i fritidsøyemed.

Da innbefattes f.eks forurensende fly i sydentrafikk og lignende unødvendig tull som mennesker slett ikke trenger for å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi om scooteren skal forbys, også bør forby all transport av mennesker i fritidsøyemed.

Da innbefattes f.eks forurensende fly i sydentrafikk og lignende unødvendig tull som mennesker slett ikke trenger for å eksistere.

Jeg mener at om skuteren tillates, så skal vi likegodt asfaltere hver eneste naturflekk fra Nordkapp til Lindesnes. Så kan alle sammen kjøre til fjells i bilen sin, mens de holder seg varme med airconditionanlegget sitt og spiser burgere fra McDonalds, i duften fra en Furunåls Wunderbaum. Fuglekvitter og bekkesildring får vi tross alt på cd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at om skuteren tillates, så skal vi likegodt asfaltere hver eneste naturflekk fra Nordkapp til Lindesnes. Så kan alle sammen kjøre til fjells i bilen sin, mens de holder seg varme med airconditionanlegget sitt og spiser burgere fra McDonalds, i duften fra en Furunåls Wunderbaum. Fuglekvitter og bekkesildring får vi tross alt på cd.

Blir ikke det veldig dyrt med all den asfalten da ? :roll: Virker helt unødvendig på meg, hvorfor skal folk kjøre bil til fjells når snøscooteren finnes, og den trenger jo ingen asfalt, og lager ingen permanente spor heller.

Snø er da penere enn asfalt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det veldig dyrt med all den asfalten da ? :roll: Virker helt unødvendig på meg, hvorfor skal folk kjøre bil til fjells når snøscooteren finnes, og den trenger jo ingen asfalt, og lager ingen permanente spor heller.

Snø er da penere enn asfalt :)

Mmmmm, duften av nylagt asfalt.....mmmmmm :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg kjenner personlig to personer, bosatt i Finnmark, som helst skulle vært skuteren foruten, så problemet eksisterer om du lukker øynene for det eller ikke.
Tar det for gitt at disse personene ikke er fra Finnmark.

At lokalbefolkningen er de beste naturfolkene er, med respekt å melde, tullpreik. I finnmark har lokalbefolkningen et så "avslappet" forhold til naturen at de seneste årene har barmarkskjøring, med påfølgende skader og forsøpling, vært sterkt økende. Overbeite av ikke bare sommerbeite, men også høst og vinterbeitene er også en aktuell problemstilling. Ingenting av dette peker vel i retning av spesiellt godt forhold til naturen?

Nå melder du tullpreik uten respekt. Jeg våger å påstå uten noen som helst respekt at den gjennomsnittlige finnmarking, troms og nordlending er mer vant til å ferdes i naturen, og mer vant til å berges i en krisesituasjon på tur enn den gjennomsnittlige søring!!!

Har bodd sørpå og jobbet en del i byggevarebutikk, og jeg er ikke mye imponert over den praktiske sans mange byboere legger fram i dagen.

Bevares alle er ikke like handikappede, men i snitt så er nok nordlendinger mer vant til å berges.

At vi har ett avslappet forhold til fjell og natur er bra, det viser bare at vi er trygge på fjellet, og har tro på egne evner.

Hva gjelder barmarkskjøring så er dette ett problem de har i samekommunene. Jeg akter ikke å forsvare noe som helst av det samene gjør.

Verken overbeiting, forsøpling eller noe. Det verste er at de holder på å gi samene retten til land og vann......

Forurensing lik null - hvor i all verden får du det ifra? Utslippene fra en skuter innbefatter bla uforbrent drivstoff, CO, NOx, PAH, benzene, aldehyder, partikkelstøv. Støy produserer den og støyen har konsekvenser for dyrelivet. Hvorvidt du føler det er et problem eller ikke er din mening. Jeg mener vi skal, der dette er mulig, forsøke å minimere vår påvirkning av naturen/dyrelivet.

Forurensning med sneskutere er i så liten målestokk at det nesten ikke noe å diskutere. Har dokumentasjon hvis du vil ha.

Jeg mener at om skuteren tillates, så skal vi likegodt asfaltere hver eneste naturflekk fra Nordkapp til Lindesnes. Så kan alle sammen kjøre til fjells i bilen sin, mens de holder seg varme med airconditionanlegget sitt og spiser burgere fra McDonalds, i duften fra en Furunåls Wunderbaum. Fuglekvitter og bekkesildring får vi tross alt på cd.

Er du virkelig så innbitt fantast at du heller vil ha asfaltert hele fjellet bare fordi skuteren plager deg?

Trenger jeg minne deg på at den ikke lager varige spor.....

Synes nesten synd på dere som får ødelagt hele turen av ett skuterspor, en skuterlyd eller en skuterkjører.

Eller gjør jeg det???? ..... Not.

Men synes synd i dere som er så lite tolerang at dette plager dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det for gitt at disse personene ikke er fra Finnmark.

50% riktig. Hva så?

Nå melder du tullpreik uten respekt. Jeg våger å påstå uten noen som helst respekt at den gjennomsnittlige finnmarking, troms og nordlending er mer vant til å ferdes i naturen, og mer vant til å berges i en krisesituasjon på tur enn den gjennomsnittlige søring!!!

Har bodd sørpå og jobbet en del i byggevarebutikk, og jeg er ikke mye imponert over den praktiske sans mange byboere legger fram i dagen.

Pisspreik. Respekt eller ikke, men dine sosialantropologiske studier fra innsiden av en byggvarehandel bærer litt for mye preg av navlebeskuende fordommer til å være av noen som helst verdi.

Forurensning med sneskutere er i så liten målestokk at det nesten ikke noe å diskutere. Har dokumentasjon hvis du vil ha.

Den totale forurensing er summen av alle enkeltkildene.

Er skuteren den største enkeltkilden? Selvfølgelig ikke.

Forurenser skuteren? Selvsagt gjør den det.

Er du virkelig så innbitt fantast at du heller vil ha asfaltert hele fjellet bare fordi skuteren plager deg?

Trenger jeg minne deg på at den ikke lager varige spor.....

Prøv igjen. Det handler om kontekst, les innlegget en gang til i lys av innlegget direkte før. Dersom du fortsatt ikke forstår, så kan jeg bruke [ironi] [/ironi] neste gang.

Synes nesten synd på dere som får ødelagt hele turen av ett skuterspor, en skuterlyd eller en skuterkjører.

Eller gjør jeg det???? ..... Not.

Men synes synd i dere som er så lite tolerang at dette plager dere.

Toleranse i seg selv er ingen dyd. Alt avhenger av hva du er tolerant overfor. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.