Jump to content

Et stort eller to små telt i Femundsmarka?

Recommended Posts

Posted

Jeg skal med 3 unger en tur i Femundsmarka. Vi skal ikke gå langt, bare ligge noen netter ved Volsjøen like ved Elgå.

Jeg har forstått det slik at Femundsmarka er temmelig steinete. Hvordan er det å finne teltplass? Burde vi satse på to 2-mannstelt eller går det greit å finne plass til et større telt type Bergans Wigglo 4LT (på størrelse med en lavvo, 6-8 personer)?

• Like 1
Annonse
Posted

Har selv ligget i telt mellom Volsjøen og Volsjøtjønna. Idyllisk plass med kort vei til begge vann, en liten bekk mellom også. Men jeg tør ikke si om du får slått opp noe stort telt der.

Husker rett og slett ikke hvordan forholdene var..

Med to telt er du mer fleksibel i forhold til å få en fin leir helt ved vannet. 

Kan tenke meg at ungene også synes det er kult å ha eget telt.. 

Jeg hadde valgt to. 

Posted

Skjønner jeg godt.

Det kommer vel også an på hvor store ungene er.

Med Wiggloen kan du risikere å måtte gå litt ekstra for å finne leir. Er de innstilt på dette og store nok (og villige) til å gå ekstra for å finne plass..? 

Sleng telta i bilen. Kort vei for en voksen ned igjen hvis ungene kan være alene en stund.

Nå mener jeg på bakgrunn av dårlig husk men bedre enn ingenting, kanskje...

Jeg regner med dere kommer langs stien opp til hytta ved enden mot øst. Står du ved hytta og ser utover vannet har du en ganske flatt strekning til høyre for deg. Etter denne strekningen er det masse berg og kampesteiner. Er ungene små kan strekningen før bergene være en mulighet. Mener å huske at det er litt myr (altså flatere) dersom du flytter deg litt unna vannet. 

På venstre  fra hytta sida ser du ut mot en odde. Her tror jeg det er for mye stein og for bratt ned mot vannet. 

Langs sørsida og mot enden mot vest er det flatere, men mer myr. Her kan det være mulig. Da går dere jo eventuelt forbi plassen jeg tipset om tidligere.  

• Like 1
Posted

Blir nok til at jeg velger løsningen med eventuelt å gå tilbake til bilen hvis vi ikke finner plass til Wiggloen.

Vi prøver oss mellom Volsjøen og Volsjøtjønna. Takk for tips!

• 1 month later...
Posted

Vi fikk plass til Wiggloen. På odden mellom Volsjøen og Volsjøtjønnan var det en relativt velbrukt leirplass som akkurat ga plass til teltet. Helt optimalt var det ikke, men det fungerte. Teltet gjorde en glimrende jobb i varmen, da vi lufta i alle tre inngangene.