Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisere pluggfester til telt


rayun

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Backpacker 1 som telt/gapahuk til korte og enkle turer.

post-9907-0-25975200-1404651459_thumb.jp

 

Dette er egentlig et krypinn som jeg liker svært godt, men det er litt i korteste laget og medfører ofte våt sovepose i hode og benende.

Når så Anton Sport hadde tilbud på Nanok produkter falt jeg for fristelsen og bestilte et Nanok Domus Solo. Teltet veier 100gr mer, men sovekomforten er mangedobblet.

post-9907-0-77481300-1404651919_thumb.jp

 

På dette teltet er det en ganske stor glippe mellom duk og bakke. Dette er jo en del av ventilasjonsløsningen, men når så innerteltet kun er mesh kan det bli trekkfullt. Med hele 10cm glippe er det heller ikke bare luft som finner veien inn under duken.

post-9907-0-07313000-1404652348_thumb.jp

 

Jeg ønsket å kunne strupe denne luftingen og valgte å sy litt på webreima / pluggfeste.

post-9907-0-49232700-1404652519_thumb.jp

 

Et par cm ut fra duken ble det sydd som vist på bildet og dermed var et kortere pluggfeste mulig.

post-9907-0-90399800-1404652568_thumb.jp

 

På dette teltet er det bare i hodeenden det er glippe mellom duk og bakke og de 3 pluggfestene som er der fikk samme behandling.

Ute på tur er det jo som regel noe ujevnt terreng med tuer og lyng. Men dersom jeg skulle treffe flat mark eller det er sterk vind kan jeg nå enkelt strupe ventileringen. Helt fra 10 cm om alle plugger er i langt feste og ned til 0 cm om alle plugger sitter i det korteste festet. Og med 1 kort og 2 lange eller vise versa alt der i mellom.

post-9907-0-46875100-1404653595_thumb.jp

 

Løsningen kan sikkert brukes på telt fra andre produsenter også. Det er forøvrig greit å ha i bakhodet at dette er et ventilasjonsløsningen og ved å strupe for mye så går det ut over inneklima.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.