Gå til innhold
  • Bli medlem

Snota - teltmuligheter, føre og rutevalg mm


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Satser på en tur til Snota i helgen og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med :)

 

1) Antar det er betaling på veien inn til Gråsjøen? Kontanter ? Kort?

 

2) Er det greit, dvs fint  :-) å telte ved enden av veien ved Gråsjøen ?  Alternativt hvordan er det oppover mot og oppe ved Svartvatnet/Skrøadalsvatna, noen fine teltplasser?

 

3) Tenkte å gå "den vanlige veien" opp, men for å få litt avveksling på nedturen ; er det noen som vet hvordan det er å gå fra 1562, ned mot høyde 1234 og derfra videre ned det draget som går ned mot det østligste vestligste (899moh) av Skrødalsvatna ? Ser greit ut på det kartet jeg har tilgjengelig, men siden det er mye stup i området så kan det jo være umulig selv om kotene på kartet ser greie ut.

 

4) Føret? Er snøen stort sett borte?

 

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Sist jeg var der var det kontant betaling, mener det var rundt 50  kr., men ikke helt sikker.

 

2) Jeg ville ha teltet oppe ved Svartvatnet, der så det ut som det var noen fine teltplasser.

 

Ellers har jeg bare gått den "vanlige veien" opp og ned og føre vet jeg ikke noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det å gå fra Gråsjøen til svartvatnet/Skrøadalsvatna? Vurderer selv dette som overnattingsted.

Kjenner noen til andre fine steder å telte i retning Snota, men som ligger nærmere gråsjøen enn forslagene overfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er satt opp kortautomat ved bommen. 

 

Gå opp til  Svartvatnet, mange fine teltpalsser i nærheten, både på øst og vestsiden. Ca to timer opp til Svartvatnet.

 

Mener det skal gå en sti fra Litjsnota og ryggen nordvestover mot Skråødalen som kommer ned på stien fra Vindøldal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

 

Satser på en tur til Snota i helgen og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med :)

 

3) Tenkte å gå "den vanlige veien" opp, men for å få litt avveksling på nedturen ; er det noen som vet hvordan det er å gå fra 1562, ned mot høyde 1234 og derfra videre ned det draget som går ned mot det østligste vestligste (899moh) av Skrødalsvatna ? Ser greit ut på det kartet jeg har tilgjengelig, men siden det er mye stup i området så kan det jo være umulig selv om kotene på kartet ser greie ut.

 

John

 

Angående alternativ retur via 1562: ut fra kartet skal dette etter alle solemerker være grei skuring. Inkludert det antatt mest balete partiet fra 1300 til 900 meter.

Men terrenget i hele den siden av fjellet som går derfra og ut til sørsiden av Snota (inkludert stien) er ikke spesielt lettgått.

Blanding av grov / løs stein, sva og små stup. Jeg prøvde meg på en klassisk snarvei her for å slippe å gå rundt 1270-koten, samme type terreng. Det viste seg (nok en gang) at det var en god grunn til at stien gikk rundt.

 

Legger inn et bilde av partiet fra 1562 og nordøstover.

Kikket selv på dette fra der bildet er tatt ifm. vurdering av retur via 1562, og det så greit ut. Kotene her er brattere enn der du tenker å gå, så alt tyder på at du fint kommer ned hvis du går rett nord fra 1562 og til vann 889 via høyde 1284.

 

Angående telting, så er det noen fine plasser langs Gråsjøen, men jeg er usikker på hvor langt fra parkeringen du må gå.

I starten av turen er det jevnt skrånende terreng og en del myr, så du må nok søke deg helt ned mot bredden av vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lørdagens topptur på Snota i totalt skyfritt vær :D  kan det bekreftes/meldes om følgende :

 

Det er både kortautomat og kontantmuligheter på veien inn til Gråsjøen/Gråhaugen - pris 60,-

Det er mange fine teltplasser rundt Svartvatnet, det var 5 telt spredt rundt halve vannet natt til lørdag og enda var det plass til noen flere.

Den umerkede stien fra enden av Svartvatnet rett oppover forbi høyde 1046 mot TT-stien som går fra Trollheimshytta til Snota var godt synlig.

Ny skilt var satt opp der den kom inn på TT-stien, så snart blir den vel merket med rødt også.

Var også noen fine teltplasser langs denne stien på vei oppover og oppe ved vannene ved høyde 1046. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk JohnB. Skal ta turen dit på onsdag og har med både kjerring, unge og telt. Ser for oss å gå så langt som vi klarer (orker) før vi setter opp teltet og gjør tar siste rest opp til toppen dagen etter. 
Kan du huske omtrent hvor lang tid dere brukte fra enden av Svartvatnet og opp til tt-stien? Håper å komme noe lengre enn Svartvatnet før vi setter opp teltet. 

Heldigvis gleder ungen i huset seg mer enn faren til denne turen. Og forhåpentligvis klarer jeg å følge tempoet hennes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 2,5 time fra Gråhaugen og opp til Svartvatnet.

Teltet ute på den eneste markerte odden på den siden.

Derfra, som da er ca midt på vannet, og opp til TT-stien brukte vi ca 1t, kan sjekke nøyaktig i kveld. Da gikk vi med meget lett oppakning, til gjengjeld brukte vi litt tid på å se etter potensielle teltplasser oppover langs med stien. (Vi brukte forøvrig 3:15 opp til toppen fra teltet)

Å krysse elva fra Svartvatnet gikk forøvrig greit, nesten helt oppe ved munningen var det beste stedet fant vi ut :)

 

GOD TUR! :)

 

Edit : Vi brukte 1t 10 min til TT-stien fra teltplassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, hvordan gjør man det med rutevalg ved isbreene der, har sett og hørt at det er blåis og ikke anbefalt og gå på ihvertfall den første breen? bør man eventuelt ha med staver eller stegjern og hva er en alternativ rute? om det finnes. Jeg er helt fersk med fjellturer så har ikke noe erfaringer å bygge dette på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når vi gikk der for noen uker siden var det fortsatt greit med snø, men om det er blitt blåis nå så bør det ikke være særlig vanskelig å omgå den første brepassasjen via knausen/ryggen på venstre side og den andre på høyre side når du går oppover. Det vil riktignok ta noen minutter ekstra, men noe mer en 10-15 min ekstra kan det umulig ta da det ikke er snakk om store omgåelsen. Stegjern vil da ikke være nødvendig.

 

Har altså ikke "omgått" breene selv, så dette er tatt utifra hva vi så mens vi gikk på breene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis breen er tørket opp, kan du gå delvis i øverkant av breen og delvis i bregleppa. Se bilde, men merk at dette ikke er tatt i år.

Breen er speilglatt når den er tørr, så hvis du ikke har jern og øks kan du ikke bevege deg på iskanten bortsett fra der det ikke ligger grus og stein som gir feste for skoene.

 

Dette var en noe krevende passasje hvor du må gjøre grundige vurderinger (i og med at det er bre inne i bildet), så hvis du er helt nybegynner er kanskje ikke dette rett tur å satse på nå.

I så måte høres omgåelsen DNT har laget, ut som et bedre og tryggere alternativ hvis det er farbart der nå.

post-998-0-80910900-1408618903_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.