Gå til innhold
  • Bli medlem

Sted for snøhuletur


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig hatt med meg to 7-åringer på hytte-hytte-tur på Blefjell fra i morgen. Nå er det meldt mye vind (14 m/s), så jeg vurderer alternativene mine. Ser ut som det blir mye vind i fjellet uansett denne helga, så lurer på om det i stedet kunne vært artig med en snøhuletur. Tenker da veldig praktisk at det kunne vært greit å gått til ei DNT-hytte fredag, bygd hulen i nærheten av hytta ila lørdag og hatt hytta som base og så flyttet inn i hulen når den er ferdig. Det forutsetter at jeg finner ei DNT-hytte som ligger nære veien (maks 1-2km pga sen ankomst fredag, vind og unger som må i seng) og som også har nok snøskavler i nærheten til at vi får bygd hulen vår.

 

Forslag?

 

Vi kjører fra Drammen og kort reisevei er et pluss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker Jammerdalsbu, men det er lang kjørevei opp til Ringebu. Men der er det snø nok.

Et nærmere, og lunere alternativ er Vikerkoia på Vikerfjell. Bilvei omtrent helt fram, og bør ligge såpass med snø at en hule er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell !

 

Der var det mye snø da jeg var der på snøhulekurs i regi av DNT Oslo. Men det er mange, mange år siden så det kan lønne seg å kontakte DNT.

 

Ved  DNT "Krjækka" er det også skavler hvor det som regel ligger ferdige (forlatte) snøhuler.

 

God tur og lykke til !

Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 14 sekundmeter blåser ungene overende så er nok lurt å droppe hytte til hytte i fjellet ja. Ville heller dratt til skogs denne helga. Nå er det såpass med snø i høyereliggende skogsområder at det er mulig å lage hule av "snøhytte"typen stort sett over alt. Tråkk snøen hard i en sirkel, hiv oppå snø som tråkkes til underveis. Og hul ut en iglolignende sak. Viktig at du tråkker godt og ikke lager veggene for tynne. Snøen bør imidlertid være noenlunde tørr, noe som kan bli et problem denne helga.

På Totenåsen ligger Vesteråshytta like ved bilvei. Skiløyper like ved. Drøye 2t fra Drammen. Målte ca 1,60 med snø på samme høyde ei mil unna tidligere i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "knutis" !

 

Innlegget ditt vekker til live minnet om en tur på Hardangervidda som jeg hadde  en påske sammen med min sønn da han var 10 år.(Han ble 11 år i mai).

Vi startet på Finse og gikk en runde ned til bl.a. Sandhaug og Mårbu og avsluttet på Geilo.

På Finse blåste det kraftig og jeg spurte hytteverten om  vi kunne ta risikoen på å starte. Han svarte at det var helt OK. "Dere blåser over til Krækkja" Vi hadde  vinden i ryggen og det gikk bra. Men gutten var så lett at han noen ganger ble løftet opp i luften - dog uten å falle.

Ved Finnsbergvann  tror jeg vannet heter blåste det så kraftig at vi søkte ly en forlatt snøgrop og en vindsekk som vi hadde med. Vi lå vel i gropen en time eller så og ble passert av bl.a.et yngre par som vi snakket noen ord med. Vi var godt utstyrt med klær og mat så vi kunne la ligget der lenge.

Men da vi kom til Krækkja noe senere på kvelden viste det seg at de der allerede  hadde organisert en redningsgruppe som var i ferd med å dra av sted for å hjelpe oss. 

Resten av turen gikk fint og uten problemer.

Brage

P.S. Gutten løper nå maraton og går "Birkebeineren"  

Brage

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Vi holder oss i nærheten av orginalplanen og drar nord på Blefjell og satser på base på Øvre Fjellstul. Den ligger litt under tregrensen, så vi får se hvor høyt vi går før vi prøver oss på å lage hule. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.