Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær for vinterfjellet


rhammervik

Anbefalte innlegg

Jeg drukner i informasjon og har vansker med å sortere....

 

Norrøna Narvik settet er utslitt og trenger en etterfølger. Skulle gjerne kjøpt et sett med Norrøna Trollveggen, men syns det koster mer enn det smaker, så hva er alternativet?

 

Bruk:

Vinterturer i fjellet og turkiting.

 

Jakke, bukse:

Vind, vanntett, pustende, og med gode muligheter for lufting.

God hette med plass til hjelm og briller, gjerne med feste for fuskepels. Hetta må også tette godt rundt ansiktet når den strammes til, men ikke ta alt av sidesyn.

Håndgamasjer er kjekt.

Mulighet til å festes sammen med buksen.

Snølås.

Lommer som ikke kommer i konflikt med hoftebelter og kitetrapeser.

Enhåndsstramming på strikk ol.

Solide og tette glidelåser.

 

Store lårlommer.

Drop down seat.

Høyt liv, seler / bib.

Gamasjer og forsterkninger nederes på bena så de kan tåle noe juling fra stålkanter.

Forsterkede knær. Går / står en del på knærne ifm\. teltoppsett, rigging av kite ol.

 

Noen forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ber altså om forslag til vinterbekledning som inneholder hver eneste funksjon og detalje som noen sinne har blitt testet på et skallplagg? Og som i tillegg skal være billigere enn Trollveggen?

Hva med denne? https://www.norrona.com/en-GB/Products/5000-13/6801/lofoten-gore-tex-pro-one-piece-suit-mw/

Mangler dropseat og pelsfeste, men tilfredsstiller ellers det meste.

Tror du skal lete lenge etter en bib med dropseat som du kan feste til jakken.

Hvis du derimot klarer deg uten sånn ca halvparten av disse funksjonene så er valgene mange. Hva prioriterer du?

Edit: sjekk Vassi serien til Haglöfs. Tror du finner mye av det du er ute etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Tviler på at du finner noe som har alle de tingene der. Og er alt virkelig strengt nødvendig? Man klarer seg jo stort sett godt med det meste.

 

Ellers virker det som du bør gå for Norrøna Lofoten eller Haglofs Vassi, ut i fra det du skriver. Men dette er dyre sett, like dyrt som Trollveggen. Men det må du betale om du skal ha alle de fancy sakene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Store lårlommer.

Drop down seat.

Høyt liv, seler / bib.

Gamasjer og forsterkninger nederes på bena så de kan tåle noe juling fra stålkanter.

Forsterkede knær. Går / står en del på knærne ifm\. teltoppsett, rigging av kite ol.

 

Noen forslag?

 

Dette høyrest ut som beskrivelsen av buksa fra plussminusnoll: http://plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-pants.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man ønsker og hva man trenger avviker ofte, men syns ikke disse ønskene var så urimelige. Foruten drop down seat så er vel dette rimelige krav å sette til skallbekledning, eller tar jeg helt feil? Innser vel kanskje at jeg må opp i Trollveggen priser, om jeg skal få med alt.

 

Onepice fra Norrøna er greit nok til kiting, men tror ikke den egner seg til fjellskiturer

 

Buksen fra Plusminusnoll så spennende ut! Ser du har kjøpt denne afe. Har du noen flere erfaringer enn de du har skrevet om i en tidligere tråd? Blir den for tung til fjellskiturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den buksa eg brukar på fjellskiturar, så eg kan ikkje påstå at buksa er for tung til det. Denne buksa i bomull ville vera svært nær den perfekte buksa for mitt bruk.

Til dine krav, kan det nevnast at det er (uttagbare) puter på knæa. Det gjer det behagleg å stå på kne i snøen og andre kalde underlag. Eg tenkte i utgangspunktet å ta desse ut, men der har eg ombestemt meg. Dei er ikkje i vegen, og dei gjer ein god jobb som isolasjon på knea i motvind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 3L buksene til PlussMinusNull ser såpass spennende ut at jeg kommer til å bestille en, takk for tipset afe! Hvordan vurderer du vann / vindtettheten på disse buksene? Går ut fra at lufting ikke er noe problem.

 

Noen som her erfaring med Minus 3L jakken?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt buksa bare vintertid, så den store utfordringa med tanke på vanntettheit, har ho ikkje fått. Ho har i alle fall ikkje vorte våt i våt snø. Vindtettheita er det ingen ting å seie på. Glidelåsane i sida går opp fra ca kneet og er tovegs, så luftinga er bra.

Eg har jakka også, men den var meir skuffande. Ho er ganske kort, i alle fall på meg. Dvs ho når meg bare midt ned på baken. Det er også dårleg med lommer. Hetta er derimot den mest forseggjorte fjelljakkehetta eg nokon gong har prøvd. Jakka fungerer altså dårleg til vinterbruk, etter mine krav. Og hetta er så gedigen, at eg heller ikkje likar jakka til sumarbruk. Hetta er rett og slett i vegen når ein ikkje har planar om å bruke ho. Men det er sjølvsagt bare mi personlege vurdering av jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.