Gå til innhold
  • Bli medlem

Villreinjakta - et luksusproblem


Kikut

Anbefalte innlegg

I mangel av "innenbygds"-status og kontakter, søkte jeg i hytt og gevær på epost til privatpersoner, fjellstyrer og Inatur til reinsjakta i år. Det har resultert i et luksusproblem som kanskje øvrige her på forumet vil irritere seg over icon_rolleyes.gif :

-Jeg har blitt tilbudt jakt i Øyer statsallmenning

http://oyer-fjellstyre.org/index.php/kart

-Jeg har blitt tilbudt jakt i Ullensvang statsallmenning, attpåtil 2 dyr til god pris. Flott terreng, men det tar jo 6-8 timers gange bare å komme inn i det. Dessuten har vel reinsdyr på vestvidda vært et rimelig sjeldent fenomen de siste årene.

-Jeg blir sannsynligvis også tilbudt kort i Tinn i Telemark av en grunneier, i områdene nord for Mogen.

Noen her på forumet med preferanser/erfaringer til hvor de hadde valgt å bruke fridagene sine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier er ikke Ullensvang bare bra. Mange timer før du kommer inn og om du ikke får ut kjøttet med fly/helikopter eller traktor er det takkoggodnatt. Fordelen er billig jakt.

Hade jeg vært deg hade jeg tatt de to andre. (Begge to altså...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet flere år i Øyer statsalmenning. Hvor Øyer statsalmenning har avtale med Ringebu om at de som har kort i Øyer statsalmenning kan jakte i Ringebu i ukedagene, da det er bare blitt mindre og mindre rein der for hvert år. Når reinen trekker, trekker den fort forbi øyer kommune og over til ringebu.

 

Problemet med å jakte i ringebu er at du gjerne står i konkurranse med en haug med andre jegere. En gang var det tilsammen 5 jegere som stillte innpå samme flokk. Det endte med at ingen fikk noe dyr. Dét er en av grunnene til at jeg så og si har sluttet med å jakte rein, og heller jakter dyr i et jaktlag hvor jegerne samarbeider i motsetning til å bruke albuer for å sikre seg fangsten.

 

Jeg har imidlertid vært riktig heldig når jeg kun har holdt meg på øyer-siden, fordi man slipper alle jegerne som ødelegger for en. På øyer-siden har jeg virkelig fått oppleve gode stunder, men de blir det mindre og mindre av desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har det ikke stått så mye rein i de delene av østvidda i jakta. Har en kompis som jakter på andre siden av Møsvatn. Men dette går jo i sykluser etter beitetrykk (og vind selvsagt). Hardangervidda er vanskelig siden den er så diger, og dyrene kan gå over så store områder. Det er der fellingsprosenten er lavest stort sett hvert år.

 

Gratulerer med jakt, forresten. Jeg var ikke blant de heldige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, en skal ha en god porsjon flaks både mtp kort og etter det å i det hele tatt se dyr! Ser du dyr skal du komme på skuddhold også...i fjor hadde jeg griseflaks på Raulandsallmenningen. Søndag ettermiddag på vei hjemover gikk vi rett på en flokk, skøyt dyret 100 m fra allmenningsgrensa..Like mye flaks i år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.