Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i Norge


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei dere.

Jeg har planer om en lengre sykkeltur mellom Oslo, Bergen og Trondheim i høst og har en hel drøss med spørsmål i hodet siden jeg er nybegynner hva flerukers sykkelturer angår. Hittil har jeg bare vært på fotturer i fjellet. Tre ting jeg lurer på:

1. Hvilke kart bør jeg bruke når jeg foretrekker å sykle på lite trafikkerte asfaltveier eller grusveier. (gjerne også sykkelstier, dersom de er farbare med en del bagasje på sykkelen)

2. Ytterbekledning. Er det lurt å bruke Turklær eller bør jeg satse på "sykkelklær". Tenker da mest på at det kan bli surt over fjellet i september og at jeg reduserer klær til et minimum.

3. Tips til strekninger og områder. Er det noen som har sykla mellom Oslo og Bergen eller mellom Bergen og Trondheim? Noen som har tips til fine strekninger for sykkel)

4. Friluftsliv på sykkel. Egentlig ikke det mest viktige, men hvordan er lovgivningen med telt og bål langs vei? Bare å slå seg ned og fyre opp som på fjellet, eller er det restriksjoner når det gjelder dette?

Jeg forestiller meg at turen skal bli noe mellom tradisjonell fjelltur med telt og sånt, bare at jeg sykler om dagen. Om dette høres umulig ut å forene så si fra. Er som sagt fersking, men på tur skal jeg, vet bare ikke helt hvordan. Tenkte å se naturen fra sykkelsetet for en gangs skyld.

Ser frem til tips, tanker og meninger rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Skal turen være fra Oslo til Bergen og så fra Bergen til Trondheim? høres i såfall ut som en bra tur.

Så vidt jeg skjønner satser du på en opplevelsestur, altså utenom hovedveiene. Støtter deg der. Det tar mer tid, er mer slitsomt, men gir mer opplelvelser og mye finere tur.