Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i Norge


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei dere.

Jeg har planer om en lengre sykkeltur mellom Oslo, Bergen og Trondheim i høst og har en hel drøss med spørsmål i hodet siden jeg er nybegynner hva flerukers sykkelturer angår. Hittil har jeg bare vært på fotturer i fjellet. Tre ting jeg lurer på:

1. Hvilke kart bør jeg bruke når jeg foretrekker å sykle på lite trafikkerte asfaltveier eller grusveier. (gjerne også sykkelstier, dersom de er farbare med en del bagasje på sykkelen)

2. Ytterbekledning. Er det lurt å bruke Turklær eller bør jeg satse på "sykkelklær". Tenker da mest på at det kan bli surt over fjellet i september og at jeg reduserer klær til et minimum.

3. Tips til strekninger og områder. Er det noen som har sykla mellom Oslo og Bergen eller mellom Bergen og Trondheim? Noen som har tips til fine strekninger for sykkel)

4. Friluftsliv på sykkel. Egentlig ikke det mest viktige, men hvordan er lovgivningen med telt og bål langs vei? Bare å slå seg ned og fyre opp som på fjellet, eller er det restriksjoner når det gjelder dette?

Jeg forestiller meg at turen skal bli noe mellom tradisjonell fjelltur med telt og sånt, bare at jeg sykler om dagen. Om dette høres umulig ut å forene så si fra. Er som sagt fersking, men på tur skal jeg, vet bare ikke helt hvordan. Tenkte å se naturen fra sykkelsetet for en gangs skyld.

Ser frem til tips, tanker og meninger rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Skal turen være fra Oslo til Bergen og så fra Bergen til Trondheim? høres i såfall ut som en bra tur.

Så vidt jeg skjønner satser du på en opplevelsestur, altså utenom hovedveiene. Støtter deg der. Det tar mer tid, er mer slitsomt, men gir mer opplelvelser og mye finere tur.

I utgangspunktet har du jo nesten et utall traseer og ta av, det er mer snakk om hvor mange dager du har å avse. Kjøper du Cappelens kart "sør-Norge nord" 1:335 000, vil du se at selv om dette primært er beregnet for bilister, så er svært mange av småveiene også tegnet inn. Veldig nyttig og ryddig kart.

Numedalen,Sigdalen og Begnadalen er bare noen eksempler på traseer retning Bergen, med mindre trafikk enn Hallingdalen. I Numedalen finnes mange partier med parallellvei til hovedeien, hvor biltrafikken er minimal. Masse seriøst gamle hus å se også.

Som bekledning på en så lang tur, ville jeg helt klart foretrekke egne sykkelplagg. Synlige farger, tilpasset syklistens bevegelser, og relativt kroppsnære så du slipper unødvendig luftmotstand. Det siste vil du sette pris på blant annet år når du treffer motvind.

Rallarveien er absolutt en strekning å inkludere på vei mot Bergen. Selv om den brukes av mange er den lite turisitifisert og kommerisalisert - ikke mange pølsebuer og souveinrsjapper over fjellet!

Vest for Voss anbefaler jeg omveien Teigedalen og Eksingedalen og så ned til Dale. NB: diverse småtunneller på slutten - husk lykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for bra tips. skal snart bestille kart, saa da blir det moro aa legge opp ruta. Tenkte muligens oslo til bergen og saa til trondheim ja. har totalt seks uker aa avse, men er ikke sikker paa hvordan motivasjonen holder seg etter 10-12 dager. faar se naar jeg gir meg. skal ogsaa vurdere det der med klär. särlig jakke er vel viktig, eller? har ikke noen sykkelklär forelöpig, saa jeg faar se hva jeg faar raad til.

Tar fortsatt gjerne imot raad og vink.

litt snodig spörsmaal kanskje, men. . . er det noen som inkluderer Baalkos i sykkelturene sine? er det mulig/lov langs veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bålkos langs veien...tja, det er jo egentlig bålforbud nå om sommeren. Så det å fyre opp langs veien, så alle kan se det, er kanskje ikke så lurt? Hva med å lage et lite kaffebål, et stykke vekk fra veien i stedet? Setter du stein rundt bålet, og ellers sørger for å holde det lite, bør det være ganske trygt.

Du sier ikke noe om hvor mye erfaring du har på sykkeltur, men i og med at du ikke hat noen sykkelklær så er det vel rimelig å tro at du ganske fersk i gamet. Seks uker på tur er ikke småtteri - regner med at du har trent litt på forhånd? Lange rolige turer er bra for kondisen og for evnen til å tåle å sitte på et sete over lengre tid.

For ikke å miste motivasjoen etter 10-12 dager er det viktig at du ikke har for lange etapper. 50-70 km om dagen kan være noe å satse på i starten. Ta (mat-)pauser, spis, drikk og sov skikkelig underveis! Dersom du har vondt i beina om morgenen og kjenner deg slapp har du kanskje kjørt for hardt dagen før. Hviledager innimellom er ikke dumt - det har de til og med i tour de france!

Har du sjans til å få turfølge deler av turen? Det å dele både slit og gleder underveis er supert for motivasjonen og stemningen.

Har lyst til å understreke betydningen av god jakke og bukse, både egen sykkelbukse (m/polstring) og ytterbukse, og ytterplaggene må være vanntette!

Gå til en forretning som stort sett barte selger sykler, de har godt utvalg på klær og utstyr. Ja det koster litt, tviler på at du vil angre kjøp av kvalitetsplagg på en så lang tur.

ps. - hva med å gi oss en liten rapport fra turen i etterkant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

heisann!

har ikke mye erfaring med sykkeltur nei. har värt mest paa fotturer i fjellet og en og annen lengre skitur. Aldri värt paa annet enn dagstur med sykkelen, saa det blir ei utfordring. blir sikkert ikke Bare sykling hver dag. skal jo tross alt väre til fornöyelse. og om det kommer bare motvind og regn, blir det heller lite forflytning. Mitt maal med turen er aa ta utfordringen og pröve noe nytt, og aa väre ute lenge om gangen. ikke tenke paa studier og mas.

naar det gjelder klär saa har jeg tenkt aa skaffe ei sykkeljakke som er vann og vindtett (i den grad dette er mulig) og bukse med polstring. Ytterbukse er jeg ikke helt sikker ennaa. har ei nogenlunde vindtett treningsbukse som jeg vurderer aa bruke.

Turfölge er det heller skralt med. Klarer ikke riktig aa begeistre noen til aa bli med i og med at jeg er "fersk i faget". Men om noen leser dette og har lyst, saa si fra. Turen starter i maanedsskiftet August/September fra Oslo.

kan gjerne skrive rapport naar jeg er tilbake. Men lover ikke noe om hvordan den blir. Faar se hvordan turen blir först.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg ikke giddet å bruke masse penger på nye klær o.l., de gode/gamle turklærne er stort sett alltid helt ok. MEN en sykkelshort el.l. med polstring bak er verd investeringen :) Selvfølgelig er det likevel å anbefale å bruke klær som sitter tett til kroppen, og en fleecevest har, for meg, vært et genialt plagg til sykling. Sykkeljakke i neonfarge, eller kanskje like gjerne en refleksvest er heller ikke så dumt, men ser ut som du allerede har tenkt på det.

Selv har jeg hatt to lengre sykkelturer (rundt Island og Norge på langs), og det eneste nye jeg kjøpte inn var vanntette sykkelvesker (Ortlieb), som antakelig også var den beste investeringen jeg gjorde... Da slipper man all bekymring om våte klær, klissete sovepose etc. Ellers tok vi det ikke så hardt, og brukte mest det vi hadde fra før.

Ang. strekningen: da vi sykla Norge sykla vi langs kysten fra Trondheim til Bergen. Det syns jeg var en flott strekning, via Kristiansund, Molde og Ålesund :D

Ha en flott tur!

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.