Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trolltind 2 Superlight


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

var innom xxl i sentrum og der sto det telte her oppe,så fin mulighet til og prøve og se hvordan det er,jeg "gikk" inn i det og testa og det var bedre plass i det telte her enn BD firslight med tanke på lengde,mulig det ikke er så skrå osv,jeg trengte hverfall ikke og ligge på skrå får og få plass (er 187cm) men det er jo 2 duks på godt og vondt :)

Etter at jeg så dette bare MÅTTE jeg innom XXL i sentrum for å se nærmere på teltet. Jeg reagerte på to ting:

Fortelt: Ettersom teltet er laget med to kryssende buer og innertelt som følger ytterteltet hele veien, er det ikke noe plass mellom innertelt og yttertelt til å sette sekk eller støvler o.l. Nesten så jeg lurer på om det hadde vært bedre med én duk og kraftigere materiale, da jeg ikke ser poenget med to duker her. I tillegg er det ikke mulig å ligge i teltet mens det regner og samtidig ha "tak" over primus/kjøkkenredskap. Teltets utforming gjør at all fyring skjer utenfor. Teltet gir også at ved regn må åpningen lukkes helt for at det ikke skal komme vann inn i innerteltet. Det er liten til ingen overbygning mellom yttertelt og innertelt.

Vindstabilitet: For at dette teltet skal være vindstabilt mener jeg det er en forutsetning at langsidene barduneres godt. Det kan påpekes at dette er en forutsetning uansett ved vind, men hvis man dyttet på et oppslått telt så vil man merke forskjell i stivhet på koinstruksjonen, dette teltet er svært fleksibelt. De to kryssende buene står så tett at vindstabiliteten som finnes i kuppeltelt blir svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg så dette bare MÅTTE jeg innom XXL i sentrum for å se nærmere på teltet. Jeg reagerte på to ting:

Fortelt: Ettersom teltet er laget med to kryssende buer og innertelt som følger ytterteltet hele veien, er det ikke noe plass mellom innertelt og yttertelt til å sette sekk eller støvler o.l. Nesten så jeg lurer på om det hadde vært bedre med én duk og kraftigere materiale, da jeg ikke ser poenget med to duker her. I tillegg er det ikke mulig å ligge i teltet mens det regner og samtidig ha "tak" over primus/kjøkkenredskap. Teltets utforming gjør at all fyring skjer utenfor. Teltet gir også at ved regn må åpningen lukkes helt for at det ikke skal komme vann inn i innerteltet. Det er liten til ingen overbygning mellom yttertelt og innertelt.

Vindstabilitet: For at dette teltet skal være vindstabilt mener jeg det er en forutsetning at langsidene barduneres godt. Det kan påpekes at dette er en forutsetning uansett ved vind, men hvis man dyttet på et oppslått telt så vil man merke forskjell i stivhet på koinstruksjonen, dette teltet er svært fleksibelt. De to kryssende buene står så tett at vindstabiliteten som finnes i kuppeltelt blir svekket.

Takhøyden er 95 cm, hvorfor kan du ikke fyre/lage mat i dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyden er 95 cm, hvorfor kan du ikke fyre/lage mat i dette teltet?

Presiserer at jeg kun har sett og tatt på teltet opplslått i butikk, ikke prøvd det på tur, men:

Selv om takhøyden er 95 cm virket endeveggene så skrå på meg at om jeg skal plasserer kokeapparat i midten der takhøyden er størst, så må jeg sitte krokbøyd for å ikke stange i taket. Det var kanskje også litt dårlig formulert av meg og, jeg tenkte mest på en situasjon der fyring er i ytterteltet. Fyring i innertelt er jeg meget forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.