Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Bilderapport fra Mönch og Fisherhornene


Anbefalte innlegg

(Bildene bør betraktes nedenifra og opp om du vil fange turkronologien)

Inspirert av Coni sin påsketur dro jeg drøye måneden etter ned til Berner Oberland i de sveitsiske alper, som en måte å kombinere jobb og fornøyelse.

Jeg kan bekrefte at togbiletten fra Lauterbrunnen til Jungfraujoch (3500 moh.) t/r var dyr (154 sveitser frank). Men det glemte jeg fort da jeg sto på breen utenfor stasjonstunnelen. Det var bare å legge avgårde på ski mot Mönchjochhütte en halvtime unna (3650 moh.). Etter en forutsigelig dårlig sovenatt. våknet jeg til tåke og vind.

Men jeg hadde ikke tid til å ligge på været og gav meg avsted ved 7.30-tiden. Ved innsteget var to tyske karer i gang med taurigging. Selv dro jeg på meg de nye Camp-stegjernene på de nesten like nye Scarpa T-4 telemarkstøvlene, og labbet opp den brede ryggen mot Mönch på jomfruelig sne. Etterhvert bratner og smaler det til - og jeg "tvinges" ut i toer-klatring på klippe, 45 graders snøklatring i flanke (til venstre) avbrutt av snøegger i varierende bredde. Siste halvdel av bestigningen starter med en bratt snøflanke opp mot 50 grader. Her er det noe is, men også noen jernspidd som kan brukes til forankring om man bruker tau. Jeg klatrer alene og må konstatere at de nye lettmetallstegjernene også fungerer på moderat is.

Over ispartiet flater det hele ut i en nesten horisontal topp-egg som ikke ser ut til å gi seg i det usiktbare været. Kan bare ane abyssen der nede - også fordi Coni har fortalt det i en tidligere turrapport. Det er bare å føle seg frem med stav og isøks i den jomfruelige snøen. Det føles nesten perverst å like seg her. Best ikke å forsøke og deschifrere psykologien i dette. Bare nyte resultatet av de kjemiske og psykologiske prosessene hvor både adrenalin og kompenseringsbehov åpenbart må inngå.

Det er nesten et antiklimaks å komme opp. En stund er jeg ikke sikker på om jeg har kommet opp pga. tåka. Etter en stund kommer de to tyskerne - Toby og Sven - også. Vi går sammen ned toppeggen. I det vi forlater denne ned isfeltet, bryter solskinnet løs, og straks blir det mye motgående trafikk. Det er ingen grunn til å stresse nå som sola skinner og vinden har tatt pause. Nå er det fotografen i meg som tar overhånd. Jeg vinker farvel til Sven og Toby som skal rekke et tog.

Neste dag skal jeg på Fisherhornene. Det er været som vil bestemme om og hvor mange...

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(betrakt bildene nedenfra og opp om du ønsker å følge turkronologien)

Der gårsdagen startet som grøt, råder solskinnet fra starten av nå som Fiskehornene står for tur. Det dreier seg om Grosse, Hinter og Kleine Fisherhorn - de to første over 4000 meter.

Det hele starter med fire kilometer skinedkjøring fra Mönchjochhütte (3650moh) til ca. 3200 moh. Herfra bratt opp på ski mot skaret mellom de to førstnevnte toppene. Skaret ligger på ca. 3900 meter. De siste tre hundre meterne setter jeg - og andre som skal returnere samme vei - igjen skiene. Herfra er det isøks og stegjern opp til skaret.

I skaret er det en smule folksomt. Men det fortar seg straks jeg begynner å klatre eggen opp til Grosse Fisherhorn. Etter Mönch virker det ikke så dramatisk (PD). Jeg begynner å venne meg til å klatre terreng der " sannsynligheten for fall er liten, men der konsekvensen av fall er stor" igjen. Føler jeg meg trygg, er jeg trygg - er dagens filosofi. I dag har jeg simpelthen lagt igjen tauet som lå i sekken i går.

Vel nede i skaret igjen er det Hinter Fisherhorn som står for tur. Her er det mindre klatring. Men desto mer spennende er et 55 grader isparti på 30 meter. Aluminiumsstegjernene fungerer også her. Vel oppe på toppen knipser jeg løs: Det er fra dette utsiktpunkt mulig å fange Mönch, Eiger og Grosse Fisherhorn i samme bilde.

Men jeg har en topp igjen. Kleine Fisherhorn er under 4000 meter men har en nydelig eksponert snøegg som i øyeblikket er dekket av jomfruelig nysnø. Det varer ikke lenge. Den minste toppen viser seg å være mest krevende.

Vel tilbake i nevnte skar oppdager jeg resultatene av solens arbeid. Snøen har sluppet i den vestvendte rennen og flanken jeg nå skal klatre ned (ras). Man får se det positive i situasjonen: Løssnøen har allerede rast ut og det er lite sannsynlig at det skal rase mer. Til gjengjeld må jeg sparke nye spor. Vel nede oppdager jeg at raset har herjet med skiene mine. En av dem er borte. Og for å gjøre en lang historie kort er dette nok til at Jungfrau må vente til neste gang. Det må også Aletschorn og det vakre Finsterarhorn. For ikke å snakke om Schreckhorn. Merk navnet - kanskje like godt.

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Heriks featured this emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Lignende innhold

    • Av boschtob
      Vurderer noen dager med fjellvandring siste helga i mai, og har da tenkt på romsdalen og kanskje tafjordfjella.
      Vi er i god form, og både hytte til hytte, telt og airbnb er aktuellt som overnatting. Vi trenger altså ikke sammenhengende turer.
      Er vi noen uker for tidlig ute, eller er det ok mtp snø??
    • Av Barskekarsten
      I år var det igjen den Europeiske Kano Armadaen i kristihimmelfartshelga. I år var vi faktisk to nordmenn som var nedover, Aslakp og Barskekarsten.
      Karsten startet ut med tre dager på Soca og Kortinica i Slovenia. Effektiv padling på flott vannføring gjorde at alle de klassiske seksjonene ble padlet, Bunker, Fridhof, Abseil og Koritnica.  Onsdagen kveld  kanoen ble snudd mot Lienz i Østerrike for å treffe resten av gjengen og Aslakp.
      Det var padlere fra England, Polen, Norge, Tyskland, Tjekkia og Østerrike på treffet selv om vi bare var ca 25 stykker i år (mot 90 i fjor) Dessverre var det fryktelig lite vann så det ble ikke allverdens heftig padling dessverre. Et par turer på Drau (Slalomstreche) og en tur på Isel, (midtre del)og en på Lieser, (nedre del)

      (Logg inn for å se skjult innhold)

      (Logg inn for å se skjult innhold)
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      (Logg inn for å se skjult innhold)
    • Av kjakan24
      Hei.

      Vi er tre karer som har lyst å ta en ukestur i alpene i sommer. Jeg har søkt på nettet, men klarer liksom ikke å finne tur beskrivelser, eller ruter for en slik tur som vi planlegger. Det er enormt mange pakketurer man kan kjøpe, men var ikke det vi hadde sett for oss. Er også mye klatreturer, men vi er ikke mye til klatrere så helst ikke det. 
      Vi ser for oss ca ukestur med telt og en ca 12-15 mil. Er forsåvidt ikke så nøye hvor det er bare det er fjell. Er det noen som enten har gått tur i alpene før, eller vet hvor vi kan søke for å komme inn på rett spor.  
    • Av fjellkaren
      Jeg og en kompis har lyst på en skiferie i Alpene. Vi har ikke vært der før og har lite erfaring med slik ferie, så vi lurer på om noen har erfaringer og anbefaliger om steder osv. 
       
      Vi kjører begge telemark, så et sted med gode off-piste forhold med mye pudder hadde vært kjekt. Vi er ikke noen ungdommer lengre, så partyfaktoren er lite viktig (helst vil vi unngå partysteder).
       
      Hørt endel om Bad Gastein, noen som har vært der og kan si litt om hvordan det er der? Andre steder med gode løssnøforhold?
       
       
    • Av Ole-Petter
      Som siste tur i vår erfaringsrunde i Alpene, besøkte jeg og Lars-Petter (11) Breithorn – antakelig den letteste 4000-meteren i Alpene.

      Vi overnattet i Visp (Sveits), på en flott campingplass knyttet til et lite utendørs badeland. Denne anbefales, for det var gratis inngang til badelandet siste timen (kl 18-19), eventuelt halv pris fra kl 16. Vi sto opp ganske tidlig, og kjørte vår lille italienske leiebil opp til Täsch. Her krydde det av parkeringstilbud, for ingen uten spesiell tillatelse kan kjøre veien videre til Zermatt. Vi parkerte og skiftet tøy på p-huset i togstasjonen (50 kr døgnet) og tok toget til Zermatt (kostet en drøy hundrelapp for oss to). Her trasket vi litt rundt i villrede, vinterkledde i sommervarmen, før vi fant taubanestasjonen som førte opp mot Klein Matterhorn. Dette var nemlig skiltet og kjent under navnet Glacier Paradise.

      Taubanen var dyr (rundt 500 kr for oss to), og på grunn av ombygging på mellomstasjonen presterte vi først å havne på Schwartszee! Det viste seg at billetten var gyldig for begge banene, så da fikk vi sett Matterhorn og Hørnlieggen på nært hold. Ulempen var at vi stygglig seint ute og snøen var alt ganske bløt da vi gikk ut av bygget på Klein Matterhorn på 3800 meter. Klokka var nær 12 på dagen, og det var få taulag etter oss, men svært mange foran oss! Vi vågde å gå på bre selv om vi bare var to, siden dette var en så til de grader trafikkert rute, og jeg hadde med tauklemmer å gå opp på, dersom JEG falt nedi en sprekk.

      Sprekker så vi svært lite til, og været var eventyrlig flott, og vindstille! Utsikten var selvsagt fantastisk hele tiden, der vi ruslet oppover Breithorns sørvestflanke. Der det bratnet noe til tok vi matpause, og Lars-Petter klaget på litt stive bein. Jeg følte meg mye bedre nå enn på Mt Blanc du Tacul en uke tidligere, og var svært ivrig på å komme opp de 350 høydemetrene. Etter snaut to timer kom vi til topps, der vinden plutselig slo imot oss. Vi satte oss derfor ned like i le av toppkammen og nøt været og utsikten her på 4164 meter. Matterhorn virket slett ikke så dominerende eller vanskelig sett fra denne vinkelen, og utsikten i retning Monte Rosa-massivet var eventyrlig flott.

      Hadde vi hatt bedre tid og vært tre i taulaget skulle vi fortsatt ned og bort på Mittgipfel, som også er såre enkel. Det får bli en annen gang. Vi ruslet snart nedover igjen, for å være sikker på å rekke siste avgang ned (som vi egentlig ikke helt visste når var). Etter en time til, totalt 3 timer, var vi ved taubanestasjonen, og nå var også hodepinen så smått i anmarsj. Jammen var vi ikke skikkelig akklimatisert nå heller.

      Jeg vil legge til at vi var nede i Visp kl 18. Det er således full mulig - med egen bil - å bo billig på campingplassen i Visp og bestige Breithorn på en dag.

      (Logg inn for å se skjult innhold)

      (Logg inn for å se skjult innhold)

      (Logg inn for å se skjult innhold)
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.