Gå til innhold
  • Bli medlem

Surtningssui til Vestre Memurutind via Søre veotind?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, er det noen som har gått eggene/ryggene fra Surtningssui til Vestre Memurutind via Søre veotind?

Er det mulig å gå denne (alene) uten "for mye" bruk av sikringsutstyr?

Er det realistisk å gå ifra Memurubu over nevnte rute ned til Spiterstulen på en dag i august måned?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Kartverket og du bruker muligens noe forskjellige navn, uansett...

Jeg gikk den ruten du antyder med min soenn da han var omlag

12 aar.

Fra Surtningssui, over 2196-2154-2165-21(40-60) - 22(00-20) -

2267- saa langt en hoy og flott rygg uten

problemer. Herifra og vestover treffer du

etterhvert en hammer som kan rundes til venstre.

Ruten videre er mer krevende dersom du skal

folge hoyeste rygg over østre M-tind og videre.

Vi gikk ned paa breen herifra (bratt og litt løst),

deretter soer for Veobreatinden (2183) og bort til

Veoskardet. Dette er BRE og vanlige regler for

sikker ferdsel bør følges.. (Breen kan variere

over tid) Fra Veoskardet er det en grei rute til

Memurutinden..

Hele turen fra hytte til hytte høres drøy ut med mindre dagen er lang og

formen svært god...

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringene på turen består vel i en litt bratt nedstigning fra Austre Memurutinden og ned mot Memuruskardet. Så kan det vel være litt knotete opp mot østtoppen på Store Memurutinden. Å følge eggen hele veien bort til vesttoppen er luftig. En eller to ganske glatte hamre gjør at det fleste foretar et par mindre unnamanøvre, men er man glad i å ha det litt luftig kan eggen følges stort sett hele veien. Det er alltid mulig å ta ned i sørflanken. Ikke spesielt vanskelig, men stedvis skummelt løst.

Fra Memurutinden V2 til V3 er det en bratt hammer, som kan klatres direkte eller litt ut til høyre. Den kan også omgås ned i siden ut mot Hellstugubrean uten klatring.

Det er også litt luftig på ryggen mellom Ø1 og Ø2 samt mellom V5 og V6.

Fra Surtningssue til Memurutinden V6 er en meget drøy dagstur, men er man sprek nok er vel alt mulig (drømme drømme)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei alle tre. Takk for raskt svar. Nå må jeg brette ut kartet igjen å studere det litt nøyere med henvisning til svarene deres. Tolker forøvrig svarene som at denne turen er realistisk, men må kanskje basere meg på en natt ute pga avstandene. Da er det en fordel at jeg for med meg et godt værvarsel.

Turen er forøvrig en del av et litt lengre prosjekt i sommer.

Ps! Fant "Fjellforum" litt tilfeldig på nettet. Masse ros til de som har startet opp dette. Mye fint stoff å finne.

Hilsen Otto :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.