Jump to content
IGNORED

Bra med fjellrype i år?

paalv
 Share

Recommended Posts

Den sene påsken i år, og det klare været, gjorde at fjellrypas vårspill var å høre gjennom hele uken. Jeg hørte "rap" og kakling hver morgen i 4-5 tiden.

Hyggelig var det også å se og høre mye fugl i liene på dagtid, dette var i Jotunheimen. Får vi et godt år?

Annonse
  • 1 month later...
Guest Anonymous

Jeg er veldig interessert i å vite om rypebestanden på Finnmarksvidda. Hvis noen vet noe om den tar jeg gjerne i mot tilbakemeldinger.

• 3 weeks later...

Bra med fjellruper i fjor haust i Luster, og endå meire liruper virka det som.

Var mykje "fjørorgiar" i påsken såg eg og, og alt ligg til rette for eit bra rupeår (værmessig), men det er jo fleire faktorar som spelar inn. Rovdyr og fuglar skal jo og ha mat :D

• 2 months later...

Ja eg pleier som regel å jakte etter Skarven, men i år konsentrerte eg meg på lirupa, er fleire toppar i området på 1400 - 1500 m.

Fjellrypejakt ved sida av Spørteggsbreen er og artig, men bør ha telt med seg ...iallefall frå austsida.

• 3 weeks later...
Guest Anonymous

Hei

Jeg har 3 fjellrypejakter i år. Og jeg tror det er veldig store lokale variasjoner.

Vikafjellet, Sogn - medium minus

Tyin mot Årdal - medium pluss

Betostølen mot Vinstervatn - medium minus

Terje

• 8 months later...

I midten av juni hadde jeg en tidagers tur på fjellet der jeg var både inn til Åmotdalshytta, på Knutshøene, en tur i Kakelldalen og Einunndalen nord for Folldal, i Atndalen og i nedre Rendal...svært forskjellige, men veldig vakre områder alle sammen - og én ting var felles for alle stedene...det var "arr arr" og "kakk..karrevarrevakkvakk" overalt, så dette må være et bra rypeår!

Hvem vet, kanskje jeg prøver meg med haglen for første gang i høst!?