Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av girsystem til hybridsykling?


arildgs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i tanker om å skaffe meg en ny hybridsykkel. Min bruk av sykkelen er til tider ganske tøff da det gjerne blir sykling på grov grus med tung rytter og gjerne med mye bagasje og sykkelhenger i tillegg. Kravet til krank, bremser og girsystem er derfor et parr hakk over "normal" brukeren. Jeg ber om gode råd. Er ikke helt oppdatert på hva som regnes som bra og dårlig, så jeg tar gjerne imot lenker til gode oversikter/tester også.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg forstår det slik at du skal bruke sykkelen til turer og trening på grusveier? En tung rytter og dårlig vei setter jo ikke spesielt harde krav til et girsystem, dersom gire-teknikken din er "smooth".

Erfaringen til mange som sykler mye, inkludert jodren-rundt-syklister, er at shimanos LX-gruppe er knallkomponenter. Velfungerende, pålitelige og skikkelig slitesterke. I tillegg har de en ok pris.

Du kan regne med minst åtte-ti tusen kilometer på en slik girgruppe, enda mer om du er nøye med renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Det er kanskje ikke mest selve girsystemet jeg hadde i tankene da jeg nevnte dette med tyngde, men heller kranken. Jeg klart å tråkke i stykker en og slite ut nummer to på den sykkelen jeg har i dag. Men, nå må det også sies at jeg har hatt den i mange år og at den også har vært brukt en del om vinteren.

Jeg har tittet litt rundt på nettet og i et par butikker og funnet ut at det typisk går et ganske markant skille mellom sykler med LX og f.eks deore når det gjelder pris. Da er det vel også merkbart når det gjelder kvalitet/levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.