Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i nord-Rogaland


Anbefalte innlegg

Har nylig flytta til de ytre delene av Suldal, og har store planer om å gjøre meg kjent i fjella rundt her. Nå lurer jeg mest på gode toppturmål for et par kraftige telemarkski og noen generelle tanker om snøforhold i ulike områder og himmelretninger.

Om det er fine turmål og eller god snø er jeg villig til å kjøre i allefall en time - kanskje to for en dagstur, og teltovernatting er heller ikke avskrekkende. Aktueller områder er i hovedsak Suldal, Sauda, Hjelmeland og Røldal.

Eneste jeg har hørt rykter om er Snønuten i Suldal, kommer snøen tidlig her? Hvor langt opp får man kjørt vinterstid? Er vanlig rute opp her Kyrkjesteindalen? Er det ev. andre fine ruter? Når jeg ser på kartet ser det ut som det skal gå greit å unngå skredutsatte områder, men er det enkelte utsatte heng?

Foreløpig kjenner jeg ingen andre i området med samme interesse, så foretrekker å holde meg i relativt sikre områder m/tanke på skred, men tar gjerne imot andre forslag for sikrere dager, eller om jeg etterhvert får med selskap :roll:

Takk for alle svar =)

post-10070-133474774665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaulen er verdt eit besøk:

http://www.suldalsposten.no/doc/SkaulenNY.pdf

Snønuten er fin, skredfaren kommer helt an på hvor du går, men det finnes trygge ruter helt opp. Vinterstid går vi litt inn Kyrkjesteinsdalen, før vi tar Nedre Reinadalen opp mot ryggen før selve toppen.

Video fra nedkjøring: http://hansmagne.com/2011/04/sn%C3%B8nuten-open-2011-hjelmkamera/

Reinsnuten ved Gullingen har kjekk, men ganske kort nedkjøring.

Video fra Reinsnuten: http://hansmagne.com/2011/04/reinsnuten-palmel%C3%B8rdag/

Ellers skal Melsnuten (Mælen) vere fin vinterstid, har planer om den utpå våren sjølv.

Var også oppå Hegerlandsnuten i påsken i år, der var det veldig kjekk nedkjøring. Vi gikk da fra Hegerland i Brattlandsdalen, opp via Øykjaskaret, og nedkjøring mot Hegerlandsstølen.

Uante muligheter i fagre Suldal :roll:

post-6845-133474774685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snønuten så litt slak ut m/tanke på at du kunne stå i hokey ned nesten hele :) Men syntes likevel jeg så et par fine parti der. Må vel være med på snønuten open, så må vel sjekke ut litt på forhånd uansett ;)

Reinsnuten lurer jeg på om jeg har vært på før, om det er en av de toppene like bak skisenteret? Da var det riktignok så lite snø da at jeg glei like mye på grasset som snøen :-P men var jo endel artige nedkjøringer der ja =)

Ser ut som anmarsjen til Skaulen er litt lang, så kan være den passer seg for de litt lettere og smalere telemarksia. Men kan være jeg blir frista til å prøve fra Sauda-siden en gang =)

Vet du om noen av de veiene som er merka som skogsbilveier mot Mælen er framkommelige vinterstid uten traktor? Hadde vært greit å slippe mange hundre høydemeter med tett skog, eller er det noen åpne partier å komme seg ned? Har lagt merke til dette fjellet på kartet når jeg har sett etter mulige toppturmål =)

Hegerlandsnuten ser veldig kjekk ut med kort anmarsj, passe mange høydemeter, ikke alt for uframkommelig med bil og hvis nedkjøringa er kjekk som du sier spørs det om det ikke blir noen turer dit i vinter =)

Takk for gode forslag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fine ting rundtomkring Snønuten, ruten du såg på filmen er akkurat den samme som me går opp (raskeste vei fra topp til bunn), men i utgangspunktet er Snønuten nok best egna for fjellski, det samme gjelder vel egentlig Skaulen.

I steden for å gå til Snønuten, kan en foreksempel gå rett mot Kaldefjell og kjøre ned mot parkeringen ved Mostøl. (se vedlegg).

Reinsnuten ligger rett på andre siden av Breiastølsdalen i forhold til skisenteret. (stor mast på toppen). Starter fra parkeringen nede ved krysset.

Mange av anleggsveiene i området Mælen er fine nok til å kjøre bil opp, men _trur_ ikkje dei brøytes vinterstid. Dette er vert å sjekke opp :)

post-6845-133474774702_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en som mente anleggsveien opp til Vasstølsvatnet ved Mælen er åpen ganske langt opp i vinter pga. anleggsarbeid. Men det blir fort en km eller to med anmarsj likevel. Men det er kanskje bedre enn flere hundre høydemeter tett bjørkeskog? Skal få sjekke det ut når jeg bare har en ledig dag, men trur jeg er mest gira på å teste ut Hegerlandsnuten først.

Nå er snøen her! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Snakka med en som mente anleggsveien opp til Vasstølsvatnet ved Mælen er åpen ganske langt opp i vinter pga. anleggsarbeid. Men det blir fort en km eller to med anmarsj likevel. Men det er kanskje bedre enn flere hundre høydemeter tett bjørkeskog? Skal få sjekke det ut når jeg bare har en ledig dag, men trur jeg er mest gira på å teste ut Hegerlandsnuten først.

Nå er snøen her! ;o)

Kjørte bil heilt inn til Finnabuvatnet i helga! Brøytekanter opp mot tre meter! Altså nok snø for fin vårskikjøring :) Nydelig kjøring på begge sider av vatnet (Var oppom Mælen og Monsa-skukken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.