Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøpling av leirsteder - særnorsk fenomen?


squidman

Anbefalte innlegg

Klipper og limer fra utralett tråd da det passet ikke - men veldig apropos -

SuperTed skrev -

Vel.. 3 av 4 ganger jeg kommer til en allerede brukt/etablert leirplass så finner jeg ølbokser.1,5 time inn i nordre del av nordmarka, langt ned i Spålen fant vi et sted for en fin leirplass som var litt unna stien. Bålplass med 3 tomme sammenpressa ølbokser som lå utover.

Jeg blir mektig forbanna når jeg ser slikt. Hva i svarteste er vitsen med å bære med seg 1,5kg inn og ikke kunne ta med seg 3 tomme bokser tilbake???

Oppgitt..

Jeg finner vanligvis masse skrot (bl.a. i byfjellene her i bergen, eller ved fiskevannene ved Haugastøl) der det er enkelt adgang via bil/tog/buss. Går man lenger der allmenheten ikke kommer fram, er det naturligvis mindre eller ikke noe. Fortsatt forundret over holdningen til mange, det er ikke bare en 'white trash' fenomen, men mange rike og i øvrig middelklasse oppfører seg på samme måte. Har sett dette i Australia og NZ, særlig blandt fiskere, men disse var da ikke i nærheten av vanlig nordmenn/kvinner (kan godt beskrives som hvit søppel). Har ikke sett lignende i USA, Europa for øvrig (bortsett fra tissing i gatene!) eller Asia, t.o.m. slummene i New Delhi. Det er bare å lese spaltene i BT eller ta en tur på Vågsalmenningen lørdag morgen. Gjester fra utlandet, inkludert Rio, er helt sjokkert. Ka skjer? Det kan ikke bare være noen stril som er ansvarlig...(dog har observert at det er mindre forsøpling rundt oslo enn bergen!)...

Noen meninginger? 'Pack it in, pack it out' som det heter, virker å ha sviktet nær storbyene. Trenger vi Singapore lover? OK rant out!

cookie :twisted:

Edit: Ber innleggere holde seg unna høyre/venstre/politisk diskusjoner, det hører til andre forum - her er de meningen å diskutere holdninger generelt på tvers av politisk lening og klasseskiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergen er muligens landets dårligeste by på miljøvern.

Husker det var en kamp mot noe så banalt nødvendig som bybane.

Men griser er det generelt mange av i dette landet.

Bruker å si at det er to søppelplasser i Norge. Høyre og venstre side av vegen.

I naturen var det bedre på 80-tallet.

Nye generasjoner gir f-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært mye ute og reist, men har inntrykk av at nordmenn er grisete. Man ser det er renere bare man kjører i land fra Danskebåten, i Danmark.

Her hjemme er forsøplingen på holmer og skjær, i skogen og på fjellet et trist fenomen. Det er så mye av dette at det ikke bare er snakk om et lite mindretall som står for forsøplingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en tur i Finland. Der var det uhorvelig mye søppel rundt populære leirplasser. Tror ikke svenskene er noe bedre enn oss heller. Og dra til østeuropa..

Forsøpling er noe dritt, men jeg tror slett ikke Nordmenn er verre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.