Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Trondheim og mot sør, tips


Zascar

Anbefalte innlegg

Hei, drar på sykkel rundt 1. juli: Trondheim-Oppdal-Folldal-Dovre-Vinstra-Fagernes-Gol-Kongsberg-Larvik. Jeg planlegger en rute uten eller med minimal biltrafikk, har du tips og/eller advarsler? Eller alternative ruteforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E6 er et dårlig valg da du må kjøre på vegen opp Soknedal (du kommer deg til Støren på gang/sykkelveg & grusveger).

Et mindre trafikert alternativ er å komme deg over til Meldal og enten opp til Berkåk eller opp over Nerskogen. Et alternativ på starten er å sykle over Heimsdal ned til Klett for så å følge gang/sykkelveg til Melhus. Ta av over den gamle Gimse-brua og følg Rv.708 til Korsvegen der du tar til høyre. Du kommer etterhvert til Svorksjøen og bakkene ned til Svorkmo. Ta til venstre inn på Rv.700 som tar deg forbi Løkken, ned i Meldal sentrum og videre nordover mot Rennebu. Ta av retning Nerskogen på Grindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler du forbi Klett anbefaler jeg en stopp på Klet Cafe. Opplev en skikkelig kafe fra 50-tallet, med mat som dengang, og hyggelige priser og betjening. Men ha kontanter. De bruke ikke kortmaskiner på 50-tallet.

Var innom på min vei til Nordkapp i fjor, du kan lese litt HER. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt for sent med forslag for trådstarter, men for andre så kan dette være interessant:

Gauldalen/Soknedalen har et godt alternativ til E6. Sykle fra Trondheim til Klett på gamle E6 gjennom Heimdal. På Klett tar du av mot Orkanger på E39 til du passerer over Gaula på Udduvoll bru. Straks etter brua tar du av og sykler på vestsiden av Gaula.

Denne vestsideveien fortsetter helt til Støren. Når du kommer til Støren blir det sykkelvei et lite stykke sør for Støren før du må sykle noen km på E6. Ved Snøan er det en bygdevei som tar av til høyre. Sykle opp bakkene og du ender tilslutt nede i Soknedal sentrum. Sykle så gjennom Soknedal sentrum langs E6 igjen et par hundre meter sør for sentrum og ta av så til høyre forbi Fossumgårdene. Du følger bygdeveien til du kommer helt til toppen av Vindalslia.

Da sykler du over E6 og så noen meter langs gamle E6 i retning NORD (over jernbanen og så over elva). Straks etter elvebrua går det en skogsbilvei sørover igjen, denne gangen på østsiden av elva (som nå heter Ila/Igla). Denne veien følger du helt til du kommer til Berkåk.

Når du kommer til Berkåk sykler du til Esso'n og følger skilting til Meldal. Du sykler ned i dalen og når du har kommet ned noen bratte svinger så tar du av til venstre og følger skilting til Kløft (tror jeg) og sykler nå på vestsiden av elva (som nå heter Orkla). Denne veien kan du følge helt til Oppdal.

Når du kommer til Oppdal må du finne veien til Orkelsjøen (avkjøring noen km nord for sentrum). Her følger du anleggsvei til Orkelsjøen. Oppe på fjellet får du noen få meter på sti til du kommer til veien i Einundalen. Du sykler ned Eindunndalen til Folldal og sykler så sørover mot Atna og litt sør for Folldal sykler du inn på veien som går via Grimsdalen til Dombås. Alternativt kan du sykle videre sørover og sykle over Ringebu/Venabygdsfjellet til Ringebu.

Hvis du velger å sykle om Dombås kan du sykle litt mot Lesja og så sykle over til Vågå. Da sykler du over et fjellområde som er lite kjent, også kalt Reinheimen. Når du er kommet til Vågå, sykler du mot Lom, men tar av mot Valdresfløya. Oppe på fjellet tar du inn østover på Jotunheimsveien som bringer deg til Vinstratraktene.

Et alternativ fra Dombås er å følge vestsideveien sørover Gudbrandsdalen. Men her må du etter hvert inn på E6 til du kommer til Sel, da kan du fortsette på vestsiden av elva (nå heter den Gudbrandsdalslågen) og denne tror jeg går helt til Lillehammer.

Hva som venter sør for Lillehammer vet jeg ikke... der er jeg ikke så kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.