Jump to content
IGNORED

Marka 24- Hvor langt klarer jeg (13-år) å gå?

sindrefs
 Share

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen av dere har innspill angående hvor langt jeg (13 år)(26.juni=14år) klarer å gå på Marka24?

Vi tenkte å gå opp til Kikkut (Sognsvann-Skjennungstua-Ullevålseter-Fagervann-Tømtehyttene-Mellomkollen-Liggeren-Kikkutstua-Kikkuttoppen--sove på Kikkutstua--Kobberhaughytta-Sognsvann).

Mapsource (Kart prog) sier at det bli 3 mil på dag 1 og 14 km på dag 2.

Jeg har fått 5'er i 1 km løping, 5'er i biiptesten, 5+ i orientering og har gått en god del turer (fks. Besseggen). Jeg kommer til å bære min egen oppakning.

Noen som synes vi burde legge om ruta?

Takk for svar på forhånd :D

Annonse
Guest Srx (Ron)

Er ikke noe kjent med de områder du nevner.

Men, jeg regner (og bruker) en marsjfart på 2,5 - 4km i timen, alt etter om det er sti (lett å gå), kupert terreng, tung sekk og hvem som er med i turfølget.

På de tyngste turene er jeg nede på 2,5km/t og av og til oppe i 4km/t (alene, og lett å gå).

Om dere går på 3km/t så er det med andre ord 10 timers gåing. Om dere klarer det kommer an på fysisk form, terreng, sko og tyngde på sekk. Men jeg synes det er i overkant lang dagsetappe.

For egen del så synes jeg 2 - 2,5 mil er mer som nokk. Men det skal nevnes at jeg ikke går fra hytte til hytte med 12kg oppakning. Jeg går som regel langt inn og ligger der i noen dager og går tilbake igjenn. Da blir sekken fort 25 - 30kg.

Jeg gikk nesten like langt da jeg var 13-14 år som jeg gjør nå (37 år). Men jeg trente som en idiot da jeg var 13-14 og hadde da allerede rotet på fjellene i 3-4 år alene.

Med lett sekk er vel ikke avstanden avskrekkende (?)

Ville vurdert å spart Skjennungstua og muligens også Ullevålseter til hjemturen fra Kobberhaughytta.

Det er jo masse bakker opp til Skjennungstua så mer motiverende å sikte rett på Fagervann eller Fagervann via Ullevolseter.

Å legge om ruta til å ta SKjennungsstua på returen er en god ide. Slipper myue motbakker på starten da. Ullevålseter kan dere også vurdere åt a på vei tilbake, men det kommer an på rutevalg mot fagervann. Legger dere ruta om skjærsjødammen er det like greit å ta Ullevålseter med en gang, hvis dere går om hammeren istedet ville jeg heller tatt Ullevålseter på retur.

Er dere tidlig fremme på Kikut og i god form kan jo en ekstra tur opp til Katnosdammen kanskje være aktuelt, men da skal dere være i god form.

Da du gikk Besseggen, tenk deg at du med en gang etterpå skal gå den samme turen to ganger til - hvis det hadde vært greit, så er tre mil pluss 14 km helt greit.