Gå til innhold
  • Bli medlem

Midnattssol i Hedmark


Kvistadbonden

Anbefalte innlegg

Er det noen i dette forumet som kjenner til hvor langt sør i Norge man kan se midnattssola? Det var en hedmarking som for et par år siden snakka om Sølen, men er litt usikker. Hvordan er dette turområdet med tanke på telting og overnatting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt sikker på at hvis du skal se midnattssol fra Sølen må du ha med deg film eller bilder. Tror ikke du skal så veldig langt syd for polarsirkelen før det ikke er mulig å se midnattsol. Definisjonen er vel at sola aldri synker ned under horisonten i løpet av natta. Polarsirkelen er det sydligste stedet dette inntreffer. Jeg har alltid trodd at den horisonten er på hav og at du kan se midnattsol noe lenger syd hvis du er i høyden og har fri sikt nordover. Da vil det uansett ikke dreie seg om lange avstander.

Forøvrig så er det mange muligheter for telting rundt Sølen. Lett tilgjengelig og snillt terreng. Både oppe på selve fjellet og i skogene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal være mulig å se midnattssola så langt sør som til toppen av Steinfjellet (lengst nord i Nord-Trøndelag) det lyseste døgnet i året, under optimale forhold. Mener å huske at det gikk en diskusjon om dette på FF for noen år siden. Ved havnivå må en nok opp til polarsirkelen for å se den i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal være mulig å se midnattssola så langt sør som til toppen av Steinfjellet (lengst nord i Nord-Trøndelag) det lyseste døgnet i året, under optimale forhold. Mener å huske at det gikk en diskusjon om dette på FF for noen år siden. Ved havnivå må en nok opp til polarsirkelen for å se den i sin helhet.

Hei.
Denne linken er nokså informativ, hadde nesten glemt den, mulig det er den du sikter til?
http://www.fjellforum.no/topic/9300-nordlandssp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-kjiver/ Endret av steingrd
Oppdatert lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Det vises til en lenke her:

http://fjellforum.ne...pic.php?p=94736

 

Men den er ikke lenger tilgjengelig. Kan den gjenopprettes eller kan jeg få denne informasjonen på annet vis?

 

Lenken peker til det gamle forumet, og URLene er endret siden den gang, den er altså ikke fjernet, men har fått ny adresse :)

 

Jeg har oppdatert lenkene i innleggene over! Hvis du finner andre steder der lenkene til Fjellforum ikke virker kan du gjerne trykke Rapporter-knappen til venstre, da kan du sende en melding til moderatorene slik at vi kan fikse det!

Endret av steingrd
Fjernet avsporinger fra tråden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.