Gå til innhold
  • Bli medlem

Definisjon buldring


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
Buldring er kort fortalt usikret klatring på store steiner.

Så vidt jeg husker fra Jon Gangdals bok om klatring tar han også med at høyden ikke er større enn at man ikke slår seg fordervet ved fall.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buldring er kort fortalt usikret klatring på store steiner.

Fant denne forklaringen på nettet:

http://sadewa.student.no:9081/ilwwcm/connect/SiO/Trening/Klatring+og+buldring/Hva+er+buldring

Utdrag fra nevnte webside:

"Buldring er også veldig sosialt, man holder ofte på flere enn en person sammen og lager problemer for hverandre."

Det hørtes jo koselig ut... ;-)

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Cluet" for buldring er:

- Usikret klatring, stor stein og høyden -

Ordet buldring kommer fra det engelske ordet boulder, som betyr stor sten. Buldring er klatring på slike stener, hvor poenget er å ta seg opp på ulike sider og steder av stenene. Buldring gjøres uten tau eller sikringer, det vil si at buldring må foregå i forsvarlig høyde - forsvarlig høyde uten tau ansees å være opptil 5 meter.

Se ellers denne linken:

http://sadewa.student.no:9081/ilwwcm/connect/SiO/Trening/Klatring+og+buldring/Hva+er+buldring

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden boulder (el. buldring) betyr stor stein, så er jeg ikke helt enig i denne definisjonen. En vanlig fjellvegg, er da ingen stein i denne sammenheng, selv om du klatrer i lav høyde .....

Dersom du mener innendørsklatring (på klatrevegg), er jeg heller ikke enig!

_______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden boulder (el. buldring) betyr stor stein, så er jeg ikke helt enig i denne definisjonen. En vanlig fjellvegg, er da ingen stein i denne sammenheng, selv om du klatrer i lav høyde .....

Dersom du mener innendørsklatring (på klatrevegg), er jeg heller ikke enig!

_______________

Rune.

Hmmm....ok, men ofte brukes vel ordet buldring om slik klatring? Men du mener altså at det er vesentlig at det foregår på en stor stein i naturen eller en kunstig stein/sopp e.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener "klatringen" i utgangspunktet må foregå på en stor stein (jfr. def. over)!

Jeg har imidlertid fått høre to ulike varianter av definisjonen buldring. Den ene mener buldring omfatter all form for styrkeklatring [dvs. fast fjell (herunder fjellvegger), klatrevegger innendørs og store steiner], hvor du klatrer i lav høyde uten sikring.

En annen som driver buldring aktivt, mener det kun gjelder klatring på store steiner!

Det ser derfor ut til å være litt begrepsforvirring ute å går, når det gjelder definisjonen av ordet buldring. Skal man følge definisjonen over, snakker vi kun om klatring på store steiner!

Om steinen er i naturen eller ikke, betyr vel lite eller ..... :)

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk takk...

Med andre ord kan man kalle det buldring om man klatrer lave høyder i vanlig vegg uten tau?

Det brukes slik, ja.

I geologiske termer er for øvrig en boulder slett ikke så stor ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Def. "ståk", "larm", eks. fossen buldrer.

Det der er definisjonen på verbet. Han spør om «buldring», og det er et substantiv. Når du først skal være vanskelig, mener jeg... :wink:

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er definisjonen på verbet. Han spør om «buldring», og det er et substantiv. Når du først skal være vanskelig, mener jeg... :wink:

Peter

Om vi først skal være petimeter............Buldring i klatresammenheng er vel (foreløpig) kun et slangord/engelsk-norsk og dermed uten noen riktig/gal form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om vi først skal være petimeter............Buldring i klatresammenheng er vel (foreløpig) kun et slangord/engelsk-norsk og dermed uten noen riktig/gal form...

Sant nok, men jeg tror det bare er et tidsspørsmål. Ordet uttales som det skrives -- uten noen «unorske» lyder, det har en opplagt bøyning (å buldre-buldrer-bultret-har buldret) og det har en nokså klar definisjon.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes det virker som du snakker om et verb jeg, Peter.

Ja, fordi det er slik ordet vil bli oppført hvis det havner i ordboken. Bokmålsordboken inneholder f.eks. ikke substantivet «klatring» heller, bare verbet «klatre».

Kanskje din irettesettelse av meg ikke var på sin plass? Kanskje du ydmykt bør unnskylde?

Du la jo opp til det, og jeg tror du skjønte godt at jeg ikke var seriøs.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Heisann

Lærte en gang at buldring vil si at du klatrer uten sikring, og da ikke høyere enn du tør å hoppe ned :)

Eli-Brit

www.utogned.widge.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det er klatring uten sikring, ikke høyere en 1,5 x personens høyde!

Så hvis man har en unge på 1 meter, så kan han\hun buldre opp til 1,5 m

Anders

www.utogned.widge.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forsvarlig høyde uten sikring opptil 5 meter!!,m.a.o forsvarlig å falle,jævla høyt 5 meter synes jeg,særlig ute.

Har du erfart ett slikt fall gjest???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor går forresten grensa mellom buldring og frisoloering?

Hvis man går ei lang rute som er borreboltsikret uten sikring er det vel frisoloering, men hvis man klatrer usikret en uboltet rute som kan gåes på kiler etc?

Hvis det også er frisoloering blir vel buldring noe sånt som å klatre uten sikring på steder der det ikke er mulig å sikre med kiler eller ikke finnes borrebolter?

Det er vel buldreruter med seks-sju meter "runout" - da blir det jo litt på kanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buldring = treningsklatring i lav høyde uten sikring ja... Opprinnelig fra klatring på store steiner, men benyttes nå som en fellesbenevnelse på slik treningsklatring. Man kan buldre ute og inne, i buldrerom eller i vegg. I innendørs klatrevegger er det vanlig å si at man kan buldre (klatre usikret) så lenge hodet er lavere enn første bolt. Så enkelt er det; dagens bruk av ordet "buldring" er ikke lengre knyttet til "stor stein"/"boulder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisoloering har ingenting med hvordan ruta "normalt" sikres å gjøre, men betyr ganske enkelt at man klatrer usikret en rute de fleste sikrer.

Grensen mellom buldring og frisoloering er glidende og defineres av den enkelte - generelt er det vel buldring hvis det er mulig å hoppe ned og frisoloering hvis det ikke er det... Enkelte "highballs" (høye buldre) grenser åpenbart til frisoloering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.