Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gå inn plast støvler?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Muligheten for et forsøk på Elbrus i August gjør at jeg må kjøpe meg noen gode sko som gjør at jeg har alle tærene inntakt etterpå også...

Har tenkt på å investere i Scarpa Vega eller lignende. Problemet ligger i usikkerheten angående om det blir noe av turen eller ikke. Har derfor ikke lyst til å kjøpe skoene allerede nå.

Erfaringsmessig har jeg brukt lang tid på å gå inn fjellstøvler skikkelig. Hvordan blir det med plast støvler? Jeg har aldri hatt noe annet enn lær sko/støveler både til ski og annet fjellbruk.

En sko som Scarpa Vega egner seg vel ikke akkurat til å gå med på Hardangervidda. Hvordan bør jeg gå inn skoen skikkelig? Har noen noen erfaringer med det? Bør jeg uansett kjøpe skoene nå og bruke dem så mye som mulig eller?

Noen gode råd?

På forhånd takk

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv et par Scarpa Vega. Disse gås ikke inn - ytterskallet vil alltid være like stivt.

Det kan likevel være en idé å kjøpe dem litt på forhånd. Innerstøvelen tilpasser seg noe, og det er greit å forsikre seg om at de passer godt på foten. Her kan det gjøres mye mht såle/sokker også. Dessuten vet jeg av erfaring at innerstøvelen i Scarpaene har en tendens til å skli i bakkant av ytterskallet. Dette kan fikses med tape eller andre fikse løsninger.

Jeg ville dog vurdert lærstøvler for Elbrus. Plaststøvler er etter egen erfaring noe ordentlig dritt medmindre man virkelig trenger det - ekstremt kaldt eller ekstrem is.

Med noen reale gammasjer(Berghaus Yeti e.l) tror jeg fint du med fordel kan bruke varme lærstøvler på Elbrus. Trikset er å sørge for at de ikke blir våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Scarpa Vega for Aconcagua. De var alt for tunge. Ekstra vekt på føttene merkes veldig godt i tynn luft for å si det pent. Scarpa Vega er VELDIG tunge.

Elbrus er ikke SÅ ekstremt heller. Tross alt bare 5600 meter. Tror jeg ville vurdert støvler som Varg Skardstind eller Isogaissa. Skardstind har jeg brukt på 5900 meter i 20-25 minus uten antydning til kalde tær. Da hadde jeg ikke isolerte gamasjer engang. Men kjøp de litt store slik at du får plass til et eller to par tjukke sokker.

Hvis du likevel trenger et par Scarpa Vega kan du få kjøpt mine billig... bare brukt omtrent to ganger og pælmet i veggen en B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge støvler er ikke noe særlig å gå med nei ..... (hverken til toppturer eller annen form for fjellsport).

Jeg kjøpte et par nye La Sportiva Eiger ifjor sommer, og angrer en smule ..... Problemet er vekta! En støvel veier ca. 1100 gram, dvs. 2,2 kg ekstra for beina å løfte. Det kan bli litt mye i harde oppstigninger.

Støvlene er meget bra og egner seg ypperlig til både tinderangling og annet krevende fjellbruk!

Jeg har imidlertid et par som jeg har brukt i mange år, og disse veier ikke mer enn ca. 700 gram pr. støvel - altså betydelig mindre enn Eiger. Disse støvlene har vært på mange 2000 metere, og jeg håper selvsagt å ha de noen år til!

De nye støvlene kommer nok etterhvert til sin rett, selv om de er litt for tunge. De er ihvertfall ypperlige til brebruk og toppturer som krever passering av snøområder. B)

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med P & P!

Jeg har òg disse Vega støvlene. Grisetunge, og som ene P sier: Dette merkes spesielt godt i høyden. (hva i all verden, er vi enig Panda B) )

Du kunne nok fått kjøpt mine enda billigere enn av Panda (blir vel så å si gratis det da), men jeg unner deg ikke disse støvlene på en slik tur!

Skaff deg alternative og langt letter støvler, og nyt turen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Kjekt å vite at man ikke må gå inn plaststøvler på samme måte som "vanlige" fjellstøvler.

Planen (ihvertfall drømmen B) ) er Aconcagua hvis Elbrus går bra. Aconcagua krever ihvertfall plast støvler så jeg tenkte at det var like greit å investere nå.

Så lenge det er snø og masse is på Elbrus tilsier det meste at man lett blir våt. Derfor kommer jeg uansett til å bruke plast støvler der. Kall meg en kylling men jeg har tenkt til å komme tilbake med ti tær.

Når Panda sier at Elbrus "ikke er SÅ ekstremt, tross alt bare 5600 meter" så håper jeg at det var ironisk sagt. Hvis ikke så er det en smule "cowboy aktig" etter min mening. En bekjent av meg besteg Mount Blanc iført dongeribukser, greit nok det men man trenger ikke skryte av det.

Etter å leitet litt så ser det ut til at Scarpa Vega ikke er spesielt tunge i forhold til andre plast støvler. Hvis det finnes plast støvler beregnet på høye og kalde fjell som er betydelig lettere enn dem så mottas tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ingen av disse fjellene krever plast, - selv om selgerne selvsagt sier det ! Tror også norske firma som arrangerer turer dit sier det samme, men sjekk det gjerne. En god romslig lærstøvel med plass til to såler, eks en ull og en kork og to par raggsokker, samt gode gamasjer går greit. Det er heller ikke nødvendig å kjøpe rådyre fora gamasjer. det går helt greit med et par avklipte grove ullstrømper under gode ufora gamasjer.

Du må imidlertid velge sko og stegjern som passer sammen. Skoene må derfor ikke være for myke. Noe dritt å forsøke å rette på stegjerna på 6500 meter i -20 og vind.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei !

Ingen av disse fjellene krever plast, - selv om selgerne selvsagt sier det ! Tror også norske firma som arrangerer turer dit sier det samme, men sjekk det gjerne. En god romslig lærstøvel med plass til to såler, eks en ull og en kork og to par raggsokker, samt gode gamasjer går greit. Det er heller ikke nødvendig å kjøpe rådyre fora gamasjer. det går helt greit med et par avklipte grove ullstrømper under gode ufora gamasjer.

Du må imidlertid velge sko og stegjern som passer sammen. Skoene må derfor ikke være for myke. Noe dritt å forsøke å rette på stegjerna på 6500 meter i -20 og vind.

knut

Regner med det er av egen erfaring du uttaler deg? :) Har du vært på toppen av begge?

For nysgjerrighetens skyld hadde det vært interresant å høre hvor høyt det må være for at du ville brukt plast. Ville du brukt det på Denali eller måtte du passert 8000? B)

Det er riktig som du hinter at jeg er blitt anbefalt plaststøvler av turoperatører ja. Riktignok utenlandske men..

Det er vel rimelig å anta at turoperatører har erfaring med frostskader hos personer som har brukt lær støvler, og at de av den grunn anbefaler plast?

Alltid kjekt å høre forskjellige meninger! Jeg selv har ingen erfaringer med fjell over 2000 meter så det er absolutt av verdi å få høre erfaringene til de som faktisk har vært der jeg enda bare planlegger å dra.

Er likevel ikke helt overbevist om at Lærstøvler er tingen for Elbrus/Aconcagua, men må innrømme at jeg ihvertfall må tenke meg om en gang eller to til 8)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rimelig å anta at turoperatører har erfaring med frostskader hos personer som har brukt lær støvler, og at de av den grunn anbefaler plast?

Alltid kjekt å høre forskjellige meninger! Jeg selv har ingen erfaringer med fjell over 2000 meter så det er absolutt av verdi å få høre erfaringene til de som faktisk har vært der jeg enda bare planlegger å dra.

Er likevel ikke helt overbevist om at Lærstøvler er tingen for Elbrus/Aconcagua, men må innrømme at jeg ihvertfall må tenke meg om en gang eller to til :)

Jan

Turoperatører anbefaler nok plaststøvler av prinsippet "better safe than sorry".

Det er ymse mennesker med ymse erfaring som er med på disse turene. Med plaststøvler er sikkerhetsmarginen adskillig større enn med lær, men du drar også med deg en rekke ulemper.

Jeg har selv halt med meg mine plaststøvler opp til nesten 6500 moh. I ettertid ser jeg at jeg godt kunne brukt lær på den turen.

En avgjørende faktor er hvor lang tid du skal oppholde deg i høyden/kulde/snø i strekk.

Må du ha mange overnattinger høyt oppe - så er det gjerne slik at støvlene dine blir våte på et eller annet tidspunkt. Er de først våte er det et helvete å tørke dem i et trangt telt over brenneren, om du overhodet får tørket dem. Tørker du dem ikke vil de være frosset til isklumper om morgenen.

Du kan selvfølgelig legge dem i posen, men dette er et lite realistisk(og særdeles lite fristende) alternativ.

Akkurat her er plast en drøm. De blir ikke våte(eventuelt bare innerstøvelen).

Og innerstøvelen er mindre problematisk å ta med deg i posen. Så kan du starte dagen med ferdig oppvarmede støvler.

Så du kan tildels si at du tar en kalkulert risiko ved å gå for lær - men enkelte ganger er det klart verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde oss på Aconcagua for et par år siden, måtte snu et par hundre høydemetre under toppen grunnet dårlig vær. Både datteren min og jeg brukte romslige lærstøvler, ingen av oss frøs på beina. Selv regner jeg at jeg har relativt lett for å fryse på beina.

Ved spørsmål til Hvitserk, en av de norske turoperatørene med lengst erfaring før turen, sa de at det går greit med solide romslige lærstøvler, - dog forutsatt at de passer til stegjern. Slik jeg oppfattet det mente de at det var mere spørsmål om smak og behag. Selvsagt ekstra viktig at støvlene er godt vedlikeholdt og gjerne relativt nye, men inngått.

PS ! Da vi var der møtte vi også en som hadde måttet snu på grunn av at han frøs i lærstøvler som hadde blitt våte !

På de ca 18 timene vi brukte fra ca 5300 mot toppen og tilbake ned til 4300, -mye i tildels dyp nysnø, var vi hverken våte eller kalde. Temperaturen varierte fra ca -15 til ca -5 midt på dagen.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.