Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryddige barduner


Phaser

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

 

Jeg har ikke de store floker med bardune og pleier bare å hive dem inn i foldene av teltet under sammenleggingen. De 2 lange fra for/bakendenbruker jeg til å surre rundt "teltrullen"

 

Kjært barn har mange navn i ulike miljøer. Den viste bardunknob kan jo tolkes som en form for stopperknob om egen part. Prusik er også et stopperknop, men kan vel også bindes uten å være av en slynge. Og Tiur3 refererte også til ulike typer stoppere.

 

Men bortsett fra dette flisespikkeri, så bør all flettet line/tau kveiles i 8-taller, fordi det er uten struktur. Det samme med f.eks. hageslanger og el. kabler. Ellers kommer det tvinn i tauet/slangen.  Hvis man da ikke behersker teknikken med en "franskmann".

 

Slået/snoet tau har en struktur enten høyre eller venstre om.  

 

"fingerhekling" = små 8-tall! og er meget bra til barduner, småliner og høretelefon kabler.  

Tro meg! jeg har kveilet km-vis av slange/livline i min tid.

 

Hilsen

elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg tror ikke speidere hadde lært meg mer, om nyttige knuter/knopper/stikk og arbeid med tauverk, (heller ikke med vaier), enn jeg lærte på gamle stykkgodsbåter med bommer. Selv om det finnes spessielle knuter og stikk jeg ikke kan og har hatt bruk for. Det finnes sikkert hundre sikk og knoper, men de kan brukes om hverandre, med samme resultat.

Det er mange år siden jeg fant ut, at forskjellige miljøer har forskjellige navn på knoper og stikk. Men det du viser har utganspunkt fra et dobbelt halvstikk, om egen akse. Den ekstra "turnen" (rundturn) om egen akse (før låsing), gjør det til et tredobbelt halvstikk. Blir også kalt for stoppestikk. Men slike stikk, brukes etter erfaring, enkelte ganger med en ekstra "turn" rundt egen stamme og ved behov bruker vi flere "turn". Da kan vi bruke 3 - 5 "turn". Spessielt på "kunststofftau", alla pollypropelen. På hamp, var det enkelere grunnet friksjonen.

Forskjellige varrianter av "halvstikk" (enkelt, dobbelt, tredobbelt, omvendt og dobbelt, slurrestikk, m.m.), var det mest vanelige stikket vi benyttet. Prinsippet er det samme med flaggstikk. Når det utføres med en ekstra "turn" (et stoppestikk), kalles det for et dobbelt flaggstikk.

Jeg har opplevd at kastevinder har rykket så kraftig i teltet, at bardunene på lesiden har blitt slakke. Og da kan det bli en utfordring at stikket holder, hvis det ikke er brukt enne flere turn og teitet godt til.

Applaus! Applaus!

Litt sitter det visst igjen like vel.

Jeg kan være enig i at mange speidere i dag ikke besitter så mye kunskap om taverk som vi kanskje skulle ønske. Mange av dem er nok bedre bevandret i de hellige skrifter enn i Det Bestes naturleksikon. 

Når det gjelder barduner på telt så kommer det selvfølgelig helt an på hva slags vær man er utrustet for å tåle, og da må selvfølgelig også utstyret være deretter.

Jeg har opplevd mye forskjellig vær, men aldri så galt at utstyret ikke har holdt, heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.