Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny jakke til allsidig bruk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

Jeg er på utkikk etter en jakke som jeg forhåpentligvis kan ha glede av i mange år fremover, men har gått meg litt vill i utstyrsjungelen. Vil ha en jakke som kan brukes til daglig, men hovedsaken er at den fungerer godt til turer i skog, mark og fjell. Jeg går ut fra at det er såkalt skallljakke jeg ser etter? Ja, jeg er nok litt grønn på dette området :)

Har hatt en gore-tex pac-lite jakke før, og det er det verste kjøpet jeg har gjort noen gang. Ble slitt ut etter ca 6 mnd. Så nå vil jeg ha noe som er:

1. Slitesterkt (holder i mange år med hyppig bruk)

2. Tåler mye vann/regn

3. Ikke nødvendigvis varmt, men må være plass til noe under (så jeg går ut fra at det vil våre en ytterjakke av typen "skallbekledning")

4. Gjerne med greit design, men dette er vel kanskje en smakssak

Har sett litt på bergans jakkene "dynamic" og "anatomic" som jeg kan få for en relativt billig penge nå. Er disse noe å satse på? Hvordan står disse (dermizax) i forhold til gore-tex jakker, og er det noen grunn til at jeg burde velge det ene fremfor det andre?

Har ingen fordommer med hensyn til materialer, så gode forslag mottas med takk. Modellene jeg nevnte er bare et utganspunkt da jeg har sett dem nylig på salg. Kan godt betale en god slump penger også, så gode forslag trenger ikke begrenses av pris, men vill ikke kaste penger ut av vinduet heller.

Jeg er nybegynner i fjellet, så har kanskje ikke behov for det mest ekstreme, men ser det mer som noe som skal være mer enn brukbart ettersom jeg går gradene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

hei

Jeg gikk til inkjøp av DYNAMIC jakka i sommer og er veldig fornøyd med den. Etter min mening holder den fint til de kriteriene du stiller over. Eneste negative ting jeg kan peke på med jakka er manglende snøskjørt, men siden jeg kombinerer med norrøna lofoten bukse er ikke dette noe problem. Snowdrift jakka har snøskjørt men ikke avtagbar hette som kan være litt dumt med tanke på "hverdagsbruk".

Ville prøvd på meg begge alternativene da de sitter noe forskjellig og lengde på ermer osv er litt forskjellig på de to.

Lykke til på jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamic og Snowdrift er jakker fra Bergans, det er nok ikke alle som vet :)

Jeg har også Bergans Dynamic jakka. Den puster bedre enn Gore-Tex, men er tyngre og mer klumpete. Likevel liker jeg jakka godt til skiturer.

Om jakka holder i mange år er nok veldig avhengig av bruken.

Det finnes veldig mange jakker i all slags prisklasser. Det er som regel en sammenheng mellom pris og kvalitet, men ikke alltid. Bergans sine jakker er relativt rimelige ift. f.eks. Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på bergans jakkene "dynamic" og "anatomic" som jeg kan få for en relativt billig penge nå.

Ser på bergans.no at en Anatomic jakke koster 3.300,- veiledende. Kan jeg spørre hva du må gi og evt hvor det er "supertilbud"?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar så langt. Jeg har prøvd dynamic jakken og liker den i utganspunktet godt, så kan hende jeg sjekker den ut en gang til da dere har relativt gode erfaringer med den.

Ser på bergans.no at en Anatomic jakke koster 3.300,- veiledende. Kan jeg spørre hva du må gi og evt hvor det er "supertilbud"?

Peder

Anatomic koster 2000 nok på salg her i Bergen nå, så det virker som en grei pris i så fall :) Finnes dog bare i grønn farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anatomic jakke ble kjøpt forrige helg i Odda(!) til den pene sum av 1650 kroner (halv pris, det ja). (Og ble for alvor bruk på en laang skitur i helga og fungerte bra!)

Det var slett ikke verst pris, er det noen som vet om noen steder i Oslo som har samme "Pang-erbjudande"?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.