Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposeløsning for vinter


turban

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vil benytte meg av Sportsnetts salg (siste dag i dag) og kjøpe meg en sovepose som jeg kan bruke i en kombinasjon for vinterbruk. Min gamle isbjørn -30 er så skitten, klumpete og svidd + at den har en ødelagt glidelås.

Jeg tenker å kjøpe en sovepose som jeg kan kombinere med en enkel 3-sesongs kunstfiberpose. Gjerne med innerpose av silke og kanskje med en lett og varm dunjakke (oppå eller inni) + at jeg sover på en Downmat 7.

Jeg har funnet denne på Sportsnett:

Nanok Performance WGD -5 som jeg tenker kan være en lett og fin kombinasjon med en av mine gamle 3sesongsposer. Skulle dette holde i streng kulde? Er det andre poser som heller kan passe? Jeg kommer nok ikke til å dra på lengre turer enn 4-5 netter, og skulle jeg være lenger ute på vinteren kan jeg bruke dampsperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært mye diskusjon her inne om hvor godt det fungerer med to soveposer i en. Noen har gode erfaringer og noen har dårlig erfaring. Det viktige er nok å få en kombinasjon der posene ikke klemmer hverandre flate. Og så bør man vurdere om det er best å ha dun innerst eller ytterst. Dunens egenskaper gjør den ønskelig å ha innerst bortsett fra at den presses lettere sammen og det vil da være en fordel å ha den ytterst så sant innerposen ikke er for stor i forhold.

Hvorfor ikke gå til innkjøp av ny isbjørn? Har du vært fornøyd med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørn eller dun.. jeg har vært veldig fornøyd med min isbjørn-pose. Hmm - vent nå litt - når jeg kikker nærmere har jeg ikke hatt en isbjørn - jeg har hatt en GENUIN -40 graders pose. Hvorfor har jeg trodd at det er en Isbjørn? Er det noen link mellom disse? Bjørnøya soveposen ser veldig fin ut. Er det noen som har gode erfaringer med den? Ser i utstyrserfaringene at den har gode tilbakemeldinger.

Finnes det butikker i Oslo som fører Isbjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turban: Jeg har isbjørn Jan mayen, med halv glidelås, soveposen er helt super, og jeg har aldri vært kald i denne, det skal nevnes at den er relativt tung, og ikke akkurat passer om du driver med pack-light.. Tror min veier opp i mot 4 kg.. Jeg vet ikke om noen som fører denne i sortimentet, men min var grei å bestille fra isbjørns sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger kun fra Isbjorn.no

Fant bare dette sitatet om Genuin posene. Genuin var et merke noen på Hønefoss/ajungilaq startet og varte bare i noen år.

Regner med det da var noen som sluttet hos ajungilaq og startet for seg selv det menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bjørnøya som veier 2,7 kilo. Har ennå ikke vært i kaldere vær enn 15 minus, men jeg var god og varm uten annet enn truse i posen. Med ullundertøy tør jeg dra på tur om det bikker 20 minus. Jeg har downmat 9 også da, og det hjelper jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea to Summit har etter hva jeg har registrert kommet med en serie poser for ekstrem vinterbruk, disse posene skal ut fra hva jeg har lest i ett eller annet friluftsblad være svært bra. De har også kommet med en ekstremt lett helårspose. Dyre, men normalt får man vel det man betaler for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.