Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av lavo


tiurn

Anbefalte innlegg

Har sett at det er noen temaer om oppsett av lavo her på forumet, men føler ikke jeg har kommet til bunns i hvordan jeg alene kan sette den opp på den enkleste måten.

Jeg har en lavo av fabrikat Jutul, produsert i Leira i Valdres, tror jeg? Dette er nok ingen lettvektslavo, veier ca 7kg komplett, og er vel ikke større en ca 4 manns. Er det noen med erfaring med denne lavoen forresten, er dette kvalitet....? Hva er forskjellen på denne "hjemmelagde" lavoen i forhold til feks helsport sine ettersom de er så mye lettere.. må vel være noe kvalitets forskjeller i en eller annen form?

Så til hovedspm, hehe. Hvordan setter dere opp en slik lavo eller tilsvarende på den enkleste måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At din er så mye tyngre regner jeg med er på grunn av at din sikkert er bomullsduk og ikke en tynn ripstop

Jutul skal være bra kvalitet det. Kanskje ikke de mest avanserte løsningene men hvem trenger egentlig det :)

Foruten vekt vil jeg si bomull er best på alle måter. Tåler gnister fra bål og bråker ikke i vinden.

Jeg sette opp min Bison lavvo med å starte med 3 plugger fordelt rundt. (døra lukket igjen) Disse settes i litt på øyemål. Så er det å tre inn midtstangen og reise lavoen. (ev legge på topphatten samtidig) Så går du rundt og setter i resten av pluggene/flytter de første 3. Kan hende du må gå ett par runder rundt og flytte litt for å få det riktig. Barduner tilslutt så knyter du fast topphatten og går på innflyttingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lavvo er liten og sekskantet.

var noen ganger den ble litt vel avlang når jeg satte den oppe.

Jeg tok da plantegning fra Helsport og beregnet så hva lengde mellom hvert hjørne på tvers var.

Jeg starter med 2 plugger tvers ovenfor hverandre. De måler jeg avstand mellom med midtstanga. Det er da full lengde av stanga + lengde til et merke på stanga(satt etter beregnet lendge). Samme gjør jeg med de 4 siste pluggene rundt bunnen.

Så åpner jeg døra og setter opp midstang. Når den er på plass så drar jeg til strammerne på pluggene rundt bunnen.

Etter det setter jeg opp barduner.

Virker kanskje litt pirkete å måle men den blir rund og fin uten noe justering hver gang slik at jeg får mest mulig plass.

Noen ganger må jeg sette den litt avlang hvis teltplass tilsier så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger noen gamle poster en eller annen plass på forumet om dette. Husker jeg spurte da jeg kjøpte lavvoen min.

Jeg syntes det er lettest å sette inn alle pluggene og så sette opp stangen. Da går jeg noen runder til teltet blir noenlunde rundt før jeg setter opp stangen. Den er tung å få opp men sitter som et skudd når den er kommet opp.

Noen har målt opp avstanden slik en annen poster her skrev, men bruker et tau knyttet sammen til en trekant. Da setter man ned en plugg i midten og så strekker ut en langside av trekanten. her settes første plugg ned. så trekkes kortsiden på trekanten ut. her settes andre plugg. Så hekter man tauet av plugg en og trekker dette forbi plugg to til trekanten igjen er stram. her settes tredje plugg. Osv... Vet ikke om det var forståelig? :)

Tilslutt tar man ut pluggen i midten og setter stangen her.

Det eneste jeg har opplevd at IKKE fungerer er å reise midtstangen først og så prøve å sette plugger rundt. Da setter du opp telt hele natten...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.