Gå til innhold
  • Bli medlem

Morsom vinter


morten

Anbefalte innlegg

Etter å ha opplevd en desember så langt som ikke kan beskrives som annet enn berg- og dalbane hva vær og temperaturer angår trodde jeg endelig skiføret skulle stabilisere seg nå som det ble kaldt. I går (onsdag) var det nydelig skiforhold i Valdres. I dag tidlig myser jeg halvtrøtt mot termometeret og registrer minus 3 grader.

Etter å ha gnidd meg i øynene viser det seg dog at det er ikke noe minus tegn foran tretallet: På med terasselyset - all nysnøen er borte. En tur ut døra: Det sprutregner.

Bortsett fra at jeg synes det er kjipt og trist, tenkte jeg ikke mer over det, før jeg tilfeldigvis så noeb bilder på aftenposten.no hvor fjellene i de araiske emiratene hadde fått snø, angivelig for første gang som noen har registrert!

Det er sikkert riktig at det blir varmere og varmere, men det oppstår også en del rare klimatiske forskyvninger disse årene synes jeg ...

Snø i Emiratene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article938628.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært noe - tatt med skiene på ferietur til Emiratene. :x Ganske spesielt er det ihvertfall med snø der!

Jeg begynner også å lure på når det stabile skiføret skal sette seg i traktene rundt Nittedal. Det begynte så godt i midten av november hvor vi på det meste hadde 20-30 cm. Så forsvant alt i en mildværsperiode tidlig i desember. Og siden har det altså vært + - + - + - siden den gang. Mandag morgen denne uken var det -15 grader hos oss, neste morgen +3. Andre steder har nok ennå større variasjoner enn det.

Sånn som lavtrykkene går for tiden, er det lite håp om stabil hvit vinter. En jevn strøm av lavtrykk oppe ved Island og mot Nord-Norge er lite gunstig for oss skigående søringer. Men, men, vinteren er ikke over ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke elendige tilstander når det gjelder vinterværet her i Oslo-traktene denne juleferien. Så snart det kom noen centimeter snø som til nød kunne brukes til skiløping, forsvant de like fort neste dag. En tenker med vemod tilbake til tidligere juleferier. Her topper nok jula 86 minnene. Dagene før jul lavet det ned med snø. I jula lå snøen halvveis oppover stuevinduene og gjorde julestemningen innomhus om kveldene fullkommen. Når en sto opp om morgenene, lå en hel elgfamilie like ovenfor huset. De hadde trukket ned til byen på grunn av snømengdene. Når en gikk ut på ski, sto det elger i løypa like inne i åsen. Og hele eventyret lå badet i en lav, rødglødende sol. Å, for en redusering av livskvaliteten vinterværet nå for tiden forårsaker.

Dette er selvfølgelig banalt syt sett i relasjon til de katastrofer andre mennesker opplever i disse dager. For oss som er så heldige ikke å være direkte berørt av hendelsene i Syd-Asia, er vel meldingen om at Ole Berge Dregni er savnet, det mest triste. Hva vil nå skje med Turtagrø? Han var jo så entusiastisk, og jeg husker med glede vår siste overnatting der for et par år siden. Vi var ikke tilbake fra fjellet før i halvto-tiden om natta, men han var oppe og ventet på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø kan dukke opp på de mest uventede steder. Har kjørt ski endel merkelige steder, men mest uvanlig var nok opplevelsen å pumpe pudder på rosa leieski i Marocco for noen år siden. Skitvær sørpå er vel prisen dere må betale for fine somrer...:->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sørkedalen og Skansebakken er absolutt siste skanse, en herlig oase for skielskere i hovedstaden. Flott natur er det også på Kroksskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor på strekningen Asker-Drammen er Kanada ved Sylling i Lier et Eldorado for de med "joggepinner".

Løypeprepper'n lager perfekte spor av nesten ikke noe snø. Nå er det rikrignok 20-30 cm der, så det er jo rikelig. I går gikk jeg 25 km med hodelykt på to timer. Det sier noe om hvilke løyper det er snakk om, for skiløperen er ikke så mye å skryte av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har det jo snødd før i Algerie da, for 50 år siden.... iflg artikkelen.

Og Morten: det er relativt vanlig med 40-50 grader temperaturforskjell innenfor et døgn i Sahara. Nattemperaturene kryper oftest ned mot null. Det som ikke er vanlig er at det kommer nedbør....

Har fått med meg at forskere mener at gj.snittstempen på jorda vil stige med 11 grader og havene med 7m...... Bare å begynne å kjøpe opp areal som ligger 10m over havet. Der blir det strandlinje om noen få år :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere er sikkert hakket bedre enn aksjemeglere, renteeksperter og andre som spår hvilken vei pengene går, men jeg ville ikke satset formuen min på 10-metersmerket :?

11 grader er mye, ja i samme artikkelen ble det vel hevdet opp mot 20 grader i enkelte områder av jorden. Med 32 grader i havet og 40 i skyggen der folk i dag koser seg blir det nok ikke så morsomt å være. Kanskje Norge blir fremtidens akkurat passe klima, med mange turister som kommer hit for å oppleve behagelige temperaturer.

Jeg er villig til å vedde en hel kilo med geitost på at jeg aldri får oppleve en ny gjennomsnittstemperatur som ligger 11 grader over dagens gjennomsnitt, ikke engang 5,5 - at det blir varmere derimot tviler jeg ikke på.

Det er forresten meldt mildvær igjen, skal vel mye til at ikke januar 2005 blir en rekordmåned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selv i Algerie er det hvitt.

Hva blir det neste? Skiføre i Sahara?

I nabolandet Marokko er det to skisentre må vite. Oukaimeden skal visstnok være et snøsikkert og ganske bra sted også. Det er jo ikke så langt til Sahara derfra.

Forøvrig har jeg planlagt skiferie i Spania (Pyreneene) i mars, så at det har kommet to meter snø der nede er jo bare trivelig å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Morten: det er relativt vanlig med 40-50 grader temperaturforskjell innenfor et døgn i Sahara. Nattemperaturene kryper oftest ned mot null. Det som ikke er vanlig er at det kommer nedbør....

Temperaturen kan også bli under null! Det er nettopp den store temperaturvariasjonen som gjør at fjellene sprekker opp og blir til sand :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.